Permalänk
Medlem

Raid 5?

Har jag förstått detta rätt, att alla diskar i Raid 5an har XOR checksumman till alla andra diskar? och hur uppträder arrayen för OS, som en stor enhet eller som flera mindre?

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem

Raid 4'a har en dedikerad disk för paritet, raid 5 sprider ut pariteten över alla diskarna, exakt rätt uppfattat. Självklart ser OS bara en enhet.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

OS:et ser en enhet om du partitionerar så.
Dör en disk i en 5:a så är det bara att byta den och återskapa arrayen.

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Är en raid5 dynamiskt utbyggbart? jag menar om man börjar med en array på 3diskar och sedan vill lägga till 2 diskar till. funkar det smärtfritt?

Permalänk

Om du har ett "riktigt" raid-kort så ja

Permalänk
Medlem

Det beror på kontrollern, en del kan, en del kan inte. Det tar ett tag, iom att alla paritetsummor måste räknas om.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dirty
Är en raid5 dynamiskt utbyggbart? jag menar om man börjar med en array på 3diskar och sedan vill lägga till 2 diskar till. funkar det smärtfritt?

Men det går väll inte att lägga till diskarna i samma array ?

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erkaa^
Men det går väll inte att lägga till diskarna i samma array ?

Jo

Permalänk
Medlem

Det tyckte jag framgick i mitt inlägg.

Det beror på vilket raidkort du har, men de flesta i dag klarar av att bygga om en raid "on the fly", Ännu fler klarar av det, men med oåtkomlig raid under tiden. Oavsett vilket, tar det tid, med nedsatt eller oexisterande prestanda under den tiden.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Det tyckte jag framgick i mitt inlägg.

Det beror på vilket raidkort du har, men de flesta i dag klarar av att bygga om en raid "on the fly", Ännu fler klarar av det, men med oåtkomlig raid under tiden. Oavsett vilket, tar det tid, med nedsatt eller oexisterande prestanda under den tiden.

B!

Jag såg inte ditt inlägg förens jag postade mitt.

Visa signatur

CPU: Phenom 2 X6 1100T BE @4.0GHz by Corsair Hydro H100i RAM: 16GB 1866Mhz Corsair Vengance GPU: Zotac GTX 670 MB: MSI 990XFA GD65 HDD: Corsair Force 3 120GB PSU: Corsair VX550 Chassi: Corsair Obsidian 550D
"Filserver": Chieftec Mesh AMD Athlon x2 5200+ 4GB RAM HDD: 4x1TB 2X320GB +40GB SSD Power by Corsair HX750