Hur viktig ar responstiden?

Permalänk
Medlem

Hur viktig ar responstiden?

Hej, jag ska snart skaffa helt ny dator uppsaettning.
Grafikkortet kommer bli ett 7800GT men jag undrar om denna gamla Dell TFT kommer duga som spel skaerm, om den kommer haenga med i hastiga svaengar. Saa fraagan aer, kommer den det?

http://www.lcdnfo.com/html/Dell_1702FP_B-lcd-monitor.html

Vill inte att grafiken ska smetas ut over skaermen naer det blir hastiga rorelser. Thx paa forhand.

Permalänk
Medlem

har du inte dvi så spelar responstiden ingen roll då överföringen över vanliga kablar är mycket större än responstiden.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

25 ms är aldeles för högt, har själv en och det blir väldigt smetigt. Skulle inte rekommendera dig att köpa nått över 20ms, hälst ska du ha under 12ms.

Visa signatur

Athlon 64 3200+, Asus A8N-VM CSM,Twinmos 2x512 DDR 3200 i Dual Channel, 250GB SATA, Club 3D X800PRO@X800XT (500,500)

Permalänk
Medlem

Re: Hur viktig ar responstiden?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eldreven
Hej, jag ska snart skaffa helt ny dator uppsaettning.
Grafikkortet kommer bli ett 7800GT men jag undrar om denna gamla Dell TFT kommer duga som spel skaerm, om den kommer haenga med i hastiga svaengar. Saa fraagan aer, kommer den det?

http://www.lcdnfo.com/html/Dell_1702FP_B-lcd-monitor.html

Vill inte att grafiken ska smetas ut over skaermen naer det blir hastiga rorelser. Thx paa forhand.

Beror väl lite på vad du spelar men om du någonsin spelar FPS spel, eller någonting mer rörlig bakgrund, bör du göra dig av med den skärmen så fort det bara går. jag lånade en TFT skärm med 25ms en gång och testade Quake3, det kommer jag inte göra om. Det var på gränsen till ospelbart och helt omöjligt att njuta av spelandet.

Byt skärm, nu!

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

VArför tft när crt finns?

Visa signatur

Corsair 520w | Gigabyte EP42-DS3 | Core2Duo E8500 | 4GB PC6400 CorsairXMS2 | Powercolor HD4870 512mb | HP 22" w2216

Permalänk
Medlem

Är det 25 "ÄKTA" ms så motsvarar det ju 1000/25=40fps. Inte sååå pjåkigt och det går helt klart att spela med det, jag lovar.

Problemet är bara att de flesta inte mäter riktigt som man ska, t.ex. brukar "rött till svart" gå mycket mycket långsammare än "grått till svart" (OBS, exempel som inte har med verkligheten att göra) osv. Så egentligen vet man inte förräns man provar. Du har ju redan skärmen så det är ju bara att köra på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Är det 25 "ÄKTA" ms så motsvarar det ju 1000/25=40fps. Inte sååå pjåkigt och det går helt klart att spela med det, jag lovar.

Problemet är bara att de flesta inte mäter riktigt som man ska, t.ex. brukar "rött till svart" gå mycket mycket långsammare än "grått till svart" (OBS, exempel som inte har med verkligheten att göra) osv. Så egentligen vet man inte förräns man provar. Du har ju redan skärmen så det är ju bara att köra på.

"Gammla" DELL skärmar har absolut inte en sanningenlig specifikation, tvärt om är dom kända för att vara väldigt långsamma. Den faktiska responstiden ligger säkert på en bra bit över 50ms på vissa färgomslag.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Är det 25 "ÄKTA" ms så motsvarar det ju 1000/25=40fps. Inte sååå pjåkigt och det går helt klart att spela med det, jag lovar.

Problemet är bara att de flesta inte mäter riktigt som man ska, t.ex. brukar "rött till svart" gå mycket mycket långsammare än "grått till svart" (OBS, exempel som inte har med verkligheten att göra) osv. Så egentligen vet man inte förräns man provar. Du har ju redan skärmen så det är ju bara att köra på.

Jag tror inte du har förstått skillnaden på uppdateringsfrekvens och svarstid.

Uppdateringsfrekvensen är oftast 60hz på tft-skärmar och då spelar det ingen roll rent grafiskt om du har 60 eller 100 fps. Skärmen visar max 60.

Svarstid har helt enkelt bara att göra med hur lång tid det tar för bilderna att gå från dator till det att du ser dem.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Jag tror inte du har förstått skillnaden på uppdateringsfrekvens och svarstid.

Uppdateringsfrekvensen är oftast 60hz på tft-skärmar och då spelar det ingen roll rent grafiskt om du har 60 eller 100 fps. Skärmen visar max 60.

Svarstid har helt enkelt bara att göra med hur lång tid det tar för bilderna att gå från dator till det att du ser dem.

Är det inte tiden det tar för skärmen att "ändra" en pixel? Man pratar ju ofta om svart till vitt eller grått till svart osv. Skulle vara intressant att veta vad som krävs för att man ska "få" skriva 25 ms, jämfört med vad som är "äkta" 25 ms.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akius
Är det inte tiden det tar för skärmen att "ändra" en pixel? Man pratar ju ofta om svart till vitt eller grått till svart osv. Skulle vara intressant att veta vad som krävs för att man ska "få" skriva 25 ms, jämfört med vad som är "äkta" 25 ms.

Jo, svarstid är hur lång tid det tar för en pixel att ändra färg. Från det att monitorn får order om att byta från svart till grått är ett vanligt scenario då det flesta tft'er gör det snabbast. Att använda andra färger kan ta mycket längre tid men tillverkarna visar bara den snabbaste tiden. Äkta svarstid är ju svårt att bestämma då de flesta färgskiftningar är olika snabba. Dock finns det vissa som räknar fram ett slags medelvärde, tror tomshardware gör det. Men det finns ingen allmänt accepterad metod för äkta svarstid.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

jag har 8 ms och det funkar helt utmärkt, märker ingenting när jag spelar. kan förekomma otroligt sällan om man har en tex vit nakgrund på spelet och har ett svart föremål framför att kanterna kan vara ytterst suddiga, max 1 mm som inte är helt vitt då utan lite mera gråtonigt. men totalt underbart med snabb responstid annars : ) skulle inte vilja ha någonting över 8 ms.

Permalänk
Medlem

Det beror på hur kräsen man är. Jag har levt med 26ms i tre år nu, och jag tycker det funkar. Visst är det eftersläåningar och ghosting, men det funkar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Gräs-Mannen, jorå, jag har förstått. Frågan är om du förstår vad jag har skrivit i inlägget. Aja, nog om detta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du har skrivit något felaktigt. Svarstid har inget att göra med fps.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Har inte skrivit det heller

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Är det 25 "ÄKTA" ms så motsvarar det ju 1000/25=40fps. Inte sååå pjåkigt och det går helt klart att spela med det, jag lovar.

Här blandar du ihop svarstid med fps, remember?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk

Den där Anrakizt verkar inte ha mössan på rätt ställe.. responstid har ju inget med "bilder/sekund" att göra egentligen..

Visa signatur

De e sossarnas fel.

Permalänk
Medlem

Jag har denna skärmen, men jag kan inte hitta vilken responstid jag har. Någon som har någon anning?

http://www.hansol-us.com/products/product-pages/H750.html

Analogt eller DVI, vilken kabel är "bäst" ?

Jag har analog, men kan ändra den till dvi.

Visa signatur

Amd64 3500+ 2,5 Ghz |Asrock Dual Sata 2 |2048 mb ddr |160 Gb Seagate hdd |Pinnacle PCTV Pro |Geforce 6800 GT 400/1100|Audigy 2ZS |Antec Trueblue 480 Watt |17 Tft Hansol |7 Högtalare på väggarna |14953 3dmark 2003 |6329 3dmark 2005 |2621 3dmark 2006

Permalänk
Medlem

Det är analog så responstiden är ändå försumbar i sammanhanget.

EDIT: Inte säker på detta.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
har du inte dvi så spelar responstiden ingen roll då överföringen över vanliga kablar är mycket större än responstiden.

Jo, gräsmannen, det gör den. Analog anslutning med hög responstid ger det man kallar "spökning" som är irriterande i exempelvis "spel" eller "film".

Visa signatur

De e sossarnas fel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumiskallen
Jo, gräsmannen, det gör den. Analog anslutning med hög responstid ger det man kallar "spökning" som är irriterande i exempelvis "spel" eller "film".

det låter oerhört rimligt och JAG vet att dumiskallen är ganska "hemma" på detta område så jag tror nog att gräs-mamman bara är på ett lite tillrättavisande humör :P.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wheeliee
VArför tft när crt finns?

Varför FX5200 när det finns bättre

22" Viewsonic 1600*1200@hz forever

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det 25 "ÄKTA" ms så motsvarar det ju 1000/25=40fps. Inte sååå pjåkigt och det går helt klart att spela med det, jag lovar.

Keyword here: "motsvarar".

Ok, jag ska förtydliga mitt resonemang. De flesta håller nog med om att 40fps i ett spel är rätt ok, inte bäst, men rätt ok.

Om något händer på 25ms betyder det att det kan hända 40 gånger på en sekund. Right?

Ergo, varje pixel på skärmen kan byta från en färg till en annan på 25ms detta skulle då betyda att om man ligger på 40fps i ett spel så går man inte direkt miste om någon information i bilden då alla pixlarna ändå uppdateras 40 ggr per sekund.

Dvs, 25ms är rätt ok om det stämmer för alla färger och förändringar men inte om det är lite fuskigt uppmätt. Och det är det nog för de Dell skärmar jag sett har varit ruggigt dåliga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej, du har fått mig att tvivla på mig själv. Men om man utgår från att en pixel alltid fullföljer den "färgorder" den har fått, även om den får en ny, så finns det inget samband mellan svarstid och uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Jag håller helt med.

Anledningen till att jag blandade in fps'en var bara för att man ska ha något att relatera till. Inget mer.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Okej, du har fått mig att tvivla på mig själv. Men om man utgår från att en pixel alltid fullföljer den "färgorder" den har fått, även om den får en ny, så finns det inget samband mellan svarstid och uppdateringsfrekvens.

Fel.

Visa signatur

De e sossarnas fel.

Permalänk
Medlem

spel osv..jeje..

min crt har bra respons men den har eftersläpningar vilket jag bara tycker e coolt när man spelar ^^
den är ändå på 100 hz och så mjuka fina färger..vill inte överge den