IBLAND hittar inte datorn min SATA disk vid startup

Permalänk
Medlem

IBLAND hittar inte datorn min SATA disk vid startup

När jag startar min dator hittar inte min dator SATA disken. Det kommer upp ett typ av felmeddelande efter att "Scan Devices" under rubriken "SATA Raid tool" (eller liknande) har visats som meddelar något i stil med "BIOS does not be installed".

Nu har jag två val. Låter jag datorn fortsätta med att starta upp windows kommer min SATA disk ej att finnas i Utforskaren och liknande. Däremot så kan jag när jag ser detta trycka på restart-knappen på burken. Under den startup som då följer kommer Datorn hitta SATA-disken och allt kommer att vara frid och fröjd.

Nu är inte detta är hemskt problem för mig, men synnerligen irriterande. Någon som vet vad detta beror på?

Permalänk
Medlem

Vad har du för hårdvara i maskinen?
Min gjorde nästan likadant vid varje start om den stått avslagen mer än en minut...körde på maxtor sata disk och epox moderkort.
Jag hittade då aldrig nån lösning på det innan jag byggde ny config och nu inga problem.

Permalänk
Medlem

Om du hade postat vad det är för komponenter i din dator som är relevant i detta fall så hade man lätt sett vad som kunde vara felet då det finns känt kompatibilitetsproblem mellan Nforce4 chipsetbaserade moderkort och Maxtor hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma problem som du mmmis!!!
Jag har en maxtor och en Wd, båda SATAdiskar. I genomsnitt vägrar Maxtordisken att starta en av 5 gånger vilket är rätt störande men precis som du gör så bryter jag strömmen när jag ser att den inte hittats och sen är det alltid frid och fröjd.

Jag har:
-DFI Lanparty Nforce 2 Ultra B
-AMD barton 3200+
-1 GB DDR-400 Corsair XMS Pro, XMS-3200 (2x512MB)
-WD sata
-Maxtor sata
-IBM deskstar P-ATA

Nu har jag inte helt koll på vilken modell och serie jag har på diskarna men det kan jag kolla upp om det är till någon hjäp.
Är det så att Maxtor har problem med sina diskar eller är det någon konflikt mellan disken och Nforce chippet? Går det att göra något åt detta?

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

Ni har rätt, jag borde ha skrivit ner detaljer om min hårdvara:

SATA Disken är en Samsung SpinPoint 250gb.
Moderkortet är ECS KT-600A (nordbrygga: via kt600, sydbrygga: via 8237)

Vet inte om resten är relevand men kör ändå: AMD 2600+, 1gb ram (okänt+corsair), andra disken (IDE) är en Maxtor 80gb, Geforce 3ti, ett gammal FireWire400 kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedLed
Jag har precis samma problem som du mmmis!!!
Jag har en maxtor och en Wd, båda SATAdiskar. I genomsnitt vägrar Maxtordisken att starta en av 5 gånger vilket är rätt störande men precis som du gör så bryter jag strömmen när jag ser att den inte hittats och sen är det alltid frid och fröjd.

Jag har:
-DFI Lanparty Nforce 2 Ultra B
-AMD barton 3200+
-1 GB DDR-400 Corsair XMS Pro, XMS-3200 (2x512MB)
-WD sata
-Maxtor sata
-IBM deskstar P-ATA

Nu har jag inte helt koll på vilken modell och serie jag har på diskarna men det kan jag kolla upp om det är till någon hjäp.
Är det så att Maxtor har problem med sina diskar eller är det någon konflikt mellan disken och Nforce chippet? Går det att göra något åt detta?

Japp finns känt problem med Maxtor och Nforce4 chipsetet som du kan läsa mer om via denna länk.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mmmis
Ni har rätt, jag borde ha skrivit ner detaljer om min hårdvara:

SATA Disken är en Samsung SpinPoint 250gb.
Moderkortet är ECS KT-600A (nordbrygga: via kt600, sydbrygga: via 8237)

Vet inte om resten är relevand men kör ändå: AMD 2600+, 1gb ram (okänt+corsair), andra disken (IDE) är en Maxtor 80gb, Geforce 3ti, ett gammal FireWire400 kort.

Om du kopplar ur hd Maxtor funkar det då som det ska?

Permalänk
Medlem

Kan säga att detta hände för mig i en gammal burk.
Det löste sig inte så jag köpte en annan hdd.
Hoppas du kan lösa det så löser du det för mig också

Tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Japp finns känt problem med Maxtor och Nforce4 chipsetet som du kan läsa mer om via denna länk.

Om du kopplar ur hd Maxtor funkar det då som det ska?

Har aldrig provat, men mitt OS ligger på den HD:n.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mmmis
Har aldrig provat, men mitt OS ligger på den HD:n.

Prova och lägg in XP på din Samsung så vet du sedan.