Alla som fönstermoddade era diskar ?

Permalänk
Medlem

Alla som fönstermoddade era diskar ?

För ett tag sen gick det mode i att folk skulle sätta in fönster i diskarna så man såg pickupen röra sig när den arbetade.

Funderar bara på om någon gjort det och hur många diskar som överlevde någon längre tid ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

skulle inte tro att folk kört dom som systemdiskar eller haft dom inne i datorn speciellt länge..
men vart rätt nyfiken själv nu måste jag säga

Permalänk
Medlem

fick helt plötsligt liust att göra en sådan disk igen får bli i helgen. Blir såklart en trasig disk. Men den snurrar fortfarande i alla fall

Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]

Permalänk

Kommer ihåg modden, men jag kommer inte exakt ihåg hur det var skaparen gick till väga. Hur som helst så kan detta vara en lösning:
*sätt på duschen på det varmaste vattnet i dushrummet, så att dampartiklarna i luften faller till marken
*öppna disken i badrumet
*gå till ett annat rum och såga ut hålet ur toppen (men stäng badrumsdörren efter dig
*fäst plexifönstret med silikon eller silikon+skruvar
*gå in i badrummet igen och skruva tillbaks toppen

Man får vara försiktig, så inget damm kommer in i mekaniken, tror att skivorna är väldigt känsliga

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Medlem

Tror inte att såna diskar klarar sig under längre tid.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ADSL_kalle
Kommer ihåg modden, men jag kommer inte exakt ihåg hur det var skaparen gick till väga. Hur som helst så kan detta vara en lösning:
*sätt på duschen på det varmaste vattnet i dushrummet, så att dampartiklarna i luften faller till marken
*öppna disken i badrumet
*gå till ett annat rum och såga ut hålet ur toppen (men stäng badrumsdörren efter dig
*fäst plexifönstret med silikon eller silikon+skruvar
*gå in i badrummet igen och skruva tillbaks toppen

Man får vara försiktig, så inget damm kommer in i mekaniken, tror att skivorna är väldigt känsliga

Tror det ska vara:
*sätt på duschen på det varmaste vattnet i dushrummet, så att dampartiklarna i luften faller till marken
*öppna disken i badrumet
*gå till ett annat rum och såga ut hålet ur toppen (men stäng badrumsdörren efter dig
*fäst plexifönstret med silikon eller silikon+skruvar
*gå in i badrummet igen och skruva tillbaks toppen (skaka ur vattnet ur disken så gott det går först)

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig tänkt tanken att göra det på en disk man ska använda iaf.

Kolla bara hur det funkar med renrum på Ibas och andra ställen där man öppnar diskar, väldans noggrant.. Man kan knappast uppnå den renheten hemma.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

om man har disken i en plastpåse som är genomskinlig kanske det inte kommer inte så mycket damm på den.
men kan inte disken skadas utav ljus?

Permalänk

gabriel15, så fort som disken öppnad så kommer det ju komma dampartiklar i den.
Kanske låna en kuvös från sjukhuset o öppna den där

Men hur är det egentligen med vatten och avslagen elektronik?
jag vet att en del metaller + vatten inte är en bra kombination, men den lilla mängd vatten som kommer in i disken borde väl dunsta efter några minuter?
är trots allt svaaaag ånga vi snackar om

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ADSL_kalle
Men hur är det egentligen med vatten och avslagen elektronik?
jag vet att en del metaller + vatten inte är en bra kombination, men den lilla mängd vatten som kommer in i disken borde väl dunsta efter några minuter?
är trots allt svaaaag ånga vi snackar om

Avdunsta vart? Disken är ganska tät, kommer det vatten i disken kommer vattnet nog att stanna där..

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Risken är att det förstör det mycket mycket tunna skiktet på diskarna som bär den magnetiska laddningen som lagrar data.. Tror jag iaf.

Läste för hemskt många år sen att ciggarettrök innehöll partiklar stora nog för att skada en disk, så att öppna den hemma o inte få i damm är nog rätt kört.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.