Permalänk
Medlem

42 processer?

Är 42 (Fyrtitiotvå) procsser normalt? (CTRL+ALT+DLT)

Permalänk
Medlem

Låter väl ok, själv har jag 35 igång nu när jag normal surfar.(2 explorer fönster, icq, msn, nod32 och ms antispyware igång)
Jag har ingen skrivare eller scanner till datorn dock, med såna installerade får man fler processer som är igång.

Permalänk
Medlem

Jag har totalt 34 processer igång nu, dock är det mkt saker som körs, t.ex winamp, miranda m.m.
Vid start så är det ca 20 processer.
Men det är väl lite från don till person vad man använder sig av och så.

Visa signatur

Me Hund, you Yoshi!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hund.00
Jag har totalt 34 processer igång nu, dock är det mkt saker som körs, t.ex winamp, miranda m.m.
Vid start så är det ca 20 processer.
Men det är väl lite från don till person vad man använder sig av och så.

Ingen guide till vad man kan slå av och så där?
Jag försöker hålla min maskin så ren som möjligt när det gäller processer men har aldrig kommit ner under 30 st vid start, vissa grejjer har man ingen aning om vad dom gör så man slår inte av dom

Permalänk
Medlem

22 processer har jag utan några andra program igång. För mig gäller det att autostart är så tom som möjligt. Gillar inte när en massa onödiga processer ligger i bakgrunden. Saker man inte använder ofta kan man lika väl stänga av och starta manuellt när man behöver använda det.

Guider till vissa svchost grejer (services) som man kan slå av finnes här.
http://www.theeldergeek.com/services_guide.htm

Har du en massa program som Windows Messenger, program till din mobiltelefon, webbkamera etc i processerna så ska det väl finnas inställningar i dessa program som stänger av autostart.

I nod32 har jag valt att stänga av IMON, DMON och EMON, helt onödiga processer som jag inte behöver något skydd ifrån. De som kör Norton har väl garanterat femtioelva processer enbart från just det skräpet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I skrivande stund har jag 46 processer igång, idle alltid 43 st. Inte alls optimerat, så ja det är nog lugnt. Win Xp Pro corp.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...

Permalänk
Medlem

när jag startar min dator så har jag 12 processer i gång.

alldelles lagom , jag brukar göra så att jag googlar efter processernas namn så brukar man kunna lista ut om dom är nödvändiga för systemet är inte , eller vad dom nu gör.

//Pumba

Permalänk
Hedersmedlem

52 processer igång här, och jag behöver dem allihop.
Dryga 40 av dem startar direkt med Windows. RAM, CPU och Windows är till för att utnyttjas.

Permalänk
Medlem

Låter väldigt mycket, Har 26 st

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

37 st här, dom flesta startar med windows.

skulle väl kunna få ner de till 27 om jag ville, men man ska ju kunna använda datorn också

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Finns en Guide skriven på svenska, om tjänsterna i xp, den är väldigt bra tycker jag.

Visa signatur

Me Hund, you Yoshi!

Permalänk

24 med winamp, miranda, firefox, kaspersky och bitcomet igång.

Permalänk
Gäst

Klockslaget just nu , 35 st igång.

Permalänk
Medlem

Jag har 57 ju, jag vann!

undrar hur fan det kunde bli så många..

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem

27 med Opera och Winamp.

Har en annan dator med 12 processer igång vid uppstart.

Permalänk
Medlem

iförsig är min xp slipstreamed med lite ändringar

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pumba
när jag startar min dator så har jag 12 processer i gång.

alldelles lagom , jag brukar göra så att jag googlar efter processernas namn så brukar man kunna lista ut om dom är nödvändiga för systemet är inte , eller vad dom nu gör.

//Pumba

Och vilka är dessa?, lista dom gärna.

Har just nu 36 igång.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

Process Explorer är ett mycket program visar allt om ens processer, vilka program dom tillhör å så, skitbra helt enklt
http://www.sysinternals.com/Utilities/ProcessExplorer.html

själv har jag 57 precesser;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hogan
Och vilka är dessa?, lista dom gärna.

Har just nu 36 igång.

kommer dom här!

explorer.exe
svchost.exe
svchost.exe
svchost.exe
lsass.exe
services.exe
winlogon.exe
csrss.exe
smss.exe
system
systemets vänteprocess vet ej dom denna är uppe förutom när man kolla processer
taskmgr.exe

men det är alla som jag har.

//Pumba

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pumba
kommer dom här!

explorer.exe
svchost.exe
svchost.exe
svchost.exe
lsass.exe
services.exe
winlogon.exe
csrss.exe
smss.exe
system
systemets vänteprocess vet ej dom denna är uppe förutom när man kolla processer
taskmgr.exe

men det är alla som jag har.

//Pumba

Verkar inte vara mycket till säkerhet där inte, antivirus och brandvägg är ju ett måste.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

skall instalera virusprogram håller på att klura ut vilket som är bäst bara.
har funderingar på nod32 det sägs vara resurssnålt

aldrig norton så långt vet jag

Permalänk
Medlem

37st

Process PID CPU Description Company Name System Idle Process 0 93.85 Interrupts n/a Hardware Interrupts DPCs n/a Deferred Procedure Calls System 4 smss.exe 604 Sessionshanteraren i Windows NT Microsoft Corporation csrss.exe 676 Client Server Runtime Process Microsoft Corporation winlogon.exe 704 Inloggningsprogram för Windows NT Microsoft Corporation services.exe 748 Tjänst- och styrenhetsprogram Microsoft Corporation ati2evxx.exe 912 ATI External Event Utility EXE Module ATI Technologies Inc. svchost.exe 924 Generic Host Process for Win32 Services Microsoft Corporation svchost.exe 1008 Generic Host Process for Win32 Services Microsoft Corporation svchost.exe 1108 Generic Host Process for Win32 Services Microsoft Corporation svchost.exe 1156 Generic Host Process for Win32 Services Microsoft Corporation svchost.exe 1296 Generic Host Process for Win32 Services Microsoft Corporation spoolsv.exe 1696 Spooler SubSystem App Microsoft Corporation nod32krn.exe 524 NOD32 Kernel Service Eset StarWindService.exe 568 StarWind iSCSI Target (Alcohol Edition) Rocket Division Software svchost.exe 632 Generic Host Process for Win32 Services Microsoft Corporation wdfmgr.exe 1136 Windows User Mode Driver Manager Microsoft Corporation alg.exe 2560 Application Layer Gateway Service Microsoft Corporation lsass.exe 760 LSA Shell (Export Version) Microsoft Corporation ati2evxx.exe 1580 ATI External Event Utility EXE Module ATI Technologies Inc. explorer.exe 1644 Utforskaren Microsoft Corporation nod32kui.exe 1984 NOD32 Control Center GUI Eset MsgPlus.exe 1992 Messenger Plus! Patchou TigerMsn.exe 2008 TigerMsn IMTiger Software Ltd. PicasaMediaDetector.exe 2024 Picasa Google Inc. DynDNS.exe 2044 DynDNS Updater Kana Solution msmsgs.exe 196 Windows Messenger Microsoft Corporation GammaTray.exe 208 GammaTray MFC ?? ???? point32.exe 240 Microsoft IntelliPoint Microsoft Corporation RKLauncher.exe 252 RK Launcher RaduKing firefox.exe 2016 Firefox Mozilla Corporation foobar2000.exe 2512 foobar2000 Application thunderbird.exe 1920 Mozilla Thunderbird Mozilla Corporation procexp.exe 3900 6.15 Sysinternals Process Explorer Sysinternals dopus.exe 2424 Directory Opus 8 GP Software

Permalänk
Medlem

Då "vinner" jag då? Har 63st igång just nu. Ändå känns inte datorn slö Antalet processer som är igång säger ju inget speciellt om prestandan i datorn. Skulle antagligen kunna ta bort några saker, men eftersom det varken gör från eller till så känns det onödigt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

65 just nu. Har stängt några då jag var i lite brist på tanke om varför Trackmania inte ville funka riktigt

Permalänk
Medlem

iiihhhh 65 st va mycket, min dator ville knappt starta när jag hade 52, fast det kanske beror på att 20 var virus filer
tror nog att det inte gör så mycket om programmen inte gör något särskilt
har 38nu, tycker jag börjar bli lite mycket, ska försöka få ner dem till ca 30-35. när jag om installerat min dator har jag bara 23...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
iiihhhh 65 st va mycket, min dator ville knappt starta när jag hade 52, fast det kanske beror på att 20 var virus filer
tror nog att det inte gör så mycket om programmen inte gör något särskilt
har 38nu, tycker jag börjar bli lite mycket, ska försöka få ner dem till ca 30-35. när jag om installerat min dator har jag bara 23...

Ja 65 och det efter att ha stängt av några. 4 tror jag det var jag stängde. Kan även ha missat att starta något program Måste använda minnet och processorn till något

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Ja 65 och det efter att ha stängt av några. 4 tror jag det var jag stängde. Kan även ha missat att starta något program Måste använda minnet och processorn till något

starta ett spel

ska detta bli: den-som-har-mest-processer-vinner-tråden.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Har 44 men har stängt av en hel del i msconfig.
Tex så tycker jag det är onödigt att Winamp startas där, det går såpass fort att dra igång det ändå. Ett annat är Officepaketet som vill starta någon process.

Permalänk
Medlem

Så där nyss startat datorn... 66 processer då. Dock så är inte msn, akoTV2, bitcomet/dc, winamp, outlook + flashget och cuteftp i vissa fall och kanske något mer startat

Nu efter en normalstart (varken flashget eller cuteftp är startade) så är det 72 processer

Permalänk

Ursäkta för bumpningen. Men efter jag varit och kollat i några av mina mappar eller bara slösurfat så tar explorer-processen jävla mkt kraft. Jämt över 60 % och det går knappt att göra nåt. Vad ska jag göra?