Permalänk
Medlem

Touchpad fungerar inte

Hallå där,
jag har en Dell Inspiron 8200 som jag bytt hårdisk på.
Anledninge till bytet var för den gamla inte fungerade.
Nu när jag installerat Windows XP så fungerar inte musplattan.
På 'Drivers and utilites' skivan som medföljer så finns det drivrutiner för Alps Touchpad. Jag installerar dem men ingenting händer. Under installationen får jag inga felmeddelanden och när jag kollar på egenskaperna under Mus så står det att enheten fungerar.

Någon som har någe tips?
Jag har kollat bios och de är inställda på Touchpad/PS/2 precis som det har varit förut.

Mvh Muslös

Permalänk
Medlem

Har du kollat efter så att sladden/kontakten till plattan sitte rsom den ska i datorn?

Permalänk
Medlem

Nej det har jag ej. Men jag har misstänkt att det skulle kunna vara så men tyckte att det var lite långsökt. Anledningen till att jag inte kollat upp de är för att jag inte vet hur man gör.

Är det riskfritt att skruva isär sin bärbara och kika om sladden sitter i som den ska? Hur ska jag gå till väga? Skruvar man underifrån eller skruvar man bort tangentbordet?

Permalänk
Medlem

Hmmm...

Jag antar av ditt svar att du inte bytte hdd:n själv då. Då borde du kontakta stället som gjorde bytet och låta dem veta hur det ligger till, för skulle det nu visa sig att den är paj (av någon anledning) så kan det ju vara bra att inte behöva lägga ut pengar på det själv.

MJag vet inte hur det ser ut på din dator, men på min är det bara att skruva bort bottenplattan och så har man all innanmäte där. Vet att vissa kan ha några gömda skruvar, men det är ju bara att prova, skulle du inte få bort bottenplattan så¨är det ju bara att skruva dit de andra skruvarna igen ju.

Permalänk
Medlem

Jo hårdisken satte jag dit själv.
Men jag kanske ska göra en liten titt och se om jag får syn på PS/2 porten.
Vi får se hur det går och om någon annan har förslag eller lösning så är det fortfarande välkommet!

Permalänk
Medlem

Jaha, men då vet du ju hur du ska ta bort plattan ju (?)

bara att ta bort och kolla efter, försiktigt!

Permalänk

Har haft en inspiron 8200 och faktiskt skruvat isär den 100% engång. Ifall du behöver hjälp så kan du la PM:a så kan jag vägleda dig?

Visa signatur

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i

Permalänk
Medlem

Sådär ja,
det var vid porten som felet låg. Den satt inte helt i.
Anledningen till de var för att sladden som då går från tangentbordet (mus plattan) ner till moderkortet var kort. Så jag antar att när jag tidigare skulle lokalisera den gamla hårdisken så skruvade jag på de mesta. Bland annat den skruv som höll ihop tangentbordet med underdelen av datorn.
Om de två kommer för långt ifrån varandra så spänns den korta sladden åt. Vilket då gjorde att den inte satt i som den skulle.

Men för att komma åt insidan fick jag skruva bort skruvarna på undersidan, sedan vände jag datorn som den står vanligt. Därefter tog jag bort tangentbordet och plastet runt. På så vis kunde jag blicka över all hårdvara.

Tack för hjälpen!

Mvh ickemuslös

Permalänk
Medlem

Se där Lyckliga slut är toppen

Permalänk
Medlem

Japp. I förbigående konstaterar vi att XP minsann tyckte att enheten fungerade trots fysiskt brott på ledningen.

Lysande, MS. Lysande.