Testa så att skivorna fungerar och är hela?

Permalänk

Testa så att skivorna fungerar och är hela?

Hejsan.

Jag har ett antal skivor här hemma som jag har brännt själv. Det är lite blandat med audio-skivor, dvd-skivor, back-up av diverse slag osv.

Nu undrar jag om det finns något program som kan kolla om skivorna fungerar som dom ska. För det är jävligt tråkigt att sitta och lyssna på ett album också ska man byta låt så är halva skivan korrupt, samma sak med film och backupen ska vi inte ens prata om.

Försökte söka men hittade inget vettigt tyvärr.

/FarmoR

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
CDcheck - Googla!

Testade en dvd film som jag visste va trasig. Men programet sa att allt va helt okej. =/

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Tanka hem "Nero CD-DVD Speed" Den skannar av hela ytan på skivan, tar dock lite tid men programmet är jättebra.

Ta hem:
http://www.cdspeed2000.com/go.php3?link=download.html

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk

Antar att det där inte ser så bra ut?

Däremot när man skannar Ytan på disken så verkar allt bli grönt och bra.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

BenQ brännare har ju någon tiltfunktion som arbetar för att läsa så bra som möjligt. Dock blir det sådana där hack när den byter position på den. Så är troligen det som spökar. Är precis som det ska vara.

(har för mig philips och några andra använder benqs hårdvara)

Använd testet skivkvalitet (i 8x) för att få en bättre bild av kvaliten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
BenQ brännare har ju någon tiltfunktion som arbetar för att läsa så bra som möjligt. Dock blir det sådana där hack när den byter position på den. Så är troligen det som spökar. Är precis som det ska vara.

(har för mig philips och några andra använder benqs hårdvara)

Använd testet skivkvalitet (i 8x) för att få en bättre bild av kvaliten.

jag har fö en samsung något. Hatarbrännaren. Var 5 skiva jag bränner ut är korrupt.
Verkar inte gå att testa skivkvalitén alls =/
Vad ska jag ta mig till?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
jag har fö en samsung något. Hatarbrännaren. Var 5 skiva jag bränner ut är korrupt.
Verkar inte gå att testa skivkvalitén alls =/
Vad ska jag ta mig till?
http://kil.myftp.org/upload/dvd2.jpg

Ingen brännare ska vara så dålig. Däremot beror det väldigt mycket på vilken media man använder. Man kan inte köpa vilken billig skiva som helst och förvänta sig att det ska fungera felfritt, tyvärr.

För att avgöra om brännaren är inte är dålig kör på kvalitetsmedia (ex. verbatim dvd+r 16x, du behöver inte i bränna 16x dock, själv kör jag i 8x för bättre kvalitet).

Sen om man verkligen inte vill betala så mycket för en skiva får man testa sig fram vad som gäller. Men man ska komma ihåg att det finns riktigt skitskivor som även om de fungerar direkt efter bränningen kanske slutar fungera efter någon månad - trots att man är försiktig om skivan och inte lämnar den i solljus osv.

På bilden du tog ser man mediakoden, jag sökte på den här och får fram olika resultat som alla inte är så bra:
http://www.videohelp.com/dvdmedia.php?dvdmediasearch=&dvdmedi...

Skulle gissa att felet är helt och hållet är skivornas fel.

Man ska dock komma ihåg att vilken tillverkare som helst har måndagsexemplar. Jag har dock aldrig råkat ut för det med verbatims dvd+r 16x skivor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Ingen brännare ska vara så dålig. Däremot beror det väldigt mycket på vilken media man använder. Man kan inte köpa vilken billig skiva som helst och förvänta sig att det ska fungera felfritt, tyvärr.

För att avgöra om brännaren är inte är dålig kör på kvalitetsmedia (ex. verbatim dvd+r 16x, du behöver inte i bränna 16x dock, själv kör jag i 8x för bättre kvalitet).

Sen om man verkligen inte vill betala så mycket för en skiva får man testa sig fram vad som gäller. Men man ska komma ihåg att det finns riktigt skitskivor som även om de fungerar direkt efter bränningen kanske slutar fungera efter någon månad - trots att man är försiktig om skivan och inte lämnar den i solljus osv.

På bilden du tog ser man mediakoden, jag sökte på den här och får fram olika resultat som alla inte är så bra:
http://www.videohelp.com/dvdmedia.php?dvdmediasearch=&dvdmedi...

Skulle gissa att felet är helt och hållet är skivornas fel.

Man ska dock komma ihåg att vilken tillverkare som helst har måndagsexemplar. Jag har dock aldrig råkat ut för det med verbatims dvd+r 16x skivor.

Jag köpte 125st TDK DVD+R 8x och dom fungerade felfritt med min förra brännare (NEC 1300A) ast jag brännde bara 10st innan den gav upp. Och alla skivor jag har ligger i vanliga dvd fodral.
Men kollar man på länken du skickade så verkar det fungera klockrent för en del och för en del andra så är det helt omöjligt. Antar att jag hade otur och fick dåliga skivor då. Jävligt kasst. Har dock bara 1st oöppnat 25pack kvar och det är nog inte större idé att skicka tillbaka det. om det ens går.

Ska satsa på Verbatim nästa gång jag ska handla hem nya.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [KIL]FarmoR
Jag köpte 125st TDK DVD+R 8x och dom fungerade felfritt med min förra brännare (NEC 1300A) ast jag brännde bara 10st innan den gav upp. Och alla skivor jag har ligger i vanliga dvd fodral.
Men kollar man på länken du skickade så verkar det fungera klockrent för en del och för en del andra så är det helt omöjligt. Antar att jag hade otur och fick dåliga skivor då. Jävligt kasst. Har dock bara 1st oöppnat 25pack kvar och det är nog inte större idé att skicka tillbaka det. om det ens går.

Ska satsa på Verbatim nästa gång jag ska handla hem nya.

Som du säger så varierar kvaliten en del.

Men sen är även kombinationen av brännare och skivor viktig.
Vissa brännare bränner bättre på vissa skivor medans andra inte alls köper dem.

Verbatim håller som sagt hög kvalitet så där fungerar det bra på de allra flesta brännare. Men när det gäller billigare skivor så får man ofta testa sig fram för att se vilka skivor som är bra och vilka skivor som brännaren gillar.

Var ett tag sen jag var insatt i ämnet men har för mig att en av NECs starka sidor är att bränna bra på dålig media (rent generellt då).