Permalänk

"tjuvkopplat"

har tagit och tagit och försökt sarta datorn på moderkortet på power sw piggarna å fläcktarna börjar snurra å hårddiskken snurra å så men de kommer ingen bild va kan de vara? för de ska ju gå å göra så har jag hört!!! / mvh stygg^^

Permalänk
Medlem

Du har inte tjuvkopplat nånting. Du har valt att använda en annan strömbrytare på power sw(itch) pin'sen. Om den inte bootar till tändskärm, får du felsöka vad som inte vill vara med. Börja med att koppla på en högtalare på spkr pin'sen, och hör om den säger nånting vettigt.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kolla din manual, leta efter kontaktlisten du försöker boota burken via, power sw(itch) är exakt vad det låter som, strömbrytar anslutning. På den kopplar man en brytare som kortsluter i intryckt läge, och sedan omedelbart bryter igen när man släpper. Det är därför det går utmärkt att trigga den med en kniv, skruvmejsel, eller annat metallföremål.

Om burken trots det inte bootar som den ska, bör du försöka skaffa dig en ljudkälla, i samma kontaktlist finns det vanligen en 4pins kontakt för högtalare, speaker, vanligen märkt spkr, från sp(ea)k(e)r. Det brukar pipa i högtalaren, på olika vis för olika fel. Piper det inte alls, är det vanligen mer seriösa fel, som icke fungerande cpu'er och / eller ingen ström till cpu'n.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ok svar på din fråga. Glöm inte att moderkortet har kablar till sig från en knapp på burken som fungerar som en brytare.
Så utan att öven koppla ihop kablarna till power on så startar bara externa saker som hdd etc.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan