Permalänk
Medlem

Reparation av nätagg.. är det lönt?

Mitt Antec TruePower 550W sa upp sig igår. Startade datorn på morgonen och det första jag ser och hör är blixtar bakom datorn och pang-ljud.. Sedan luktar det så härligt bränt. Stänger av datorn, plockar ut nätagget och konstaterar att det låter som något är löst där inne. Skakar lite och ut faller en kondensator...

Nätagget är 3 år och 3 månader gammalt och således 3 månader över Antecs garantitid (typiskt?). Skräp skräp skräp.

Vad kan ha hänt? Inte så troligt att endast den interna säkringen gått då jag fick en kondensator i handen. Vad tror vi, går nätagget att rädda med rätt komponenter och kompetens eller ska jag kasta och glömma? Har redan installerat ett nytt så jag är inte i direkt behov av det. Synd bara på ett så dyrt nätagg.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

Om det bara är en kondensator som pajat, går det nog att fixa, men testa i så fall nätagget i någon skräpburk efter ingreppet
Finns ju risken att din grejer ryker annars om något skulle gå fel tex

Men att leka med ett nätagg är inget att rekommendera.

Permalänk
Medlem

Är det 3 år gammalt är säkert en massa andra komponenter slitna (om elkomponenter blir det :P?) och det kommer gå sönder igen inom snar framtid, men kanske efter att du sålt det ;)?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Ta med det till en lokal tv-handlare eller liknande och fråga om de kan titta på det. Om det bara är en kondenstor som gått sönder, så kan de byta den snabbt till dig.

Permalänk
Inaktiv

Om det bara är 3 månader sen garantin gick ut så kan vissa företag fixa det i ren goodwill, du kan ju alltid ringa och höra, efter det gå till en tv-handlare

Permalänk
Medlem

Sen kan det ju vara så att kondensatorn small pga av att något annat gick sönder..

Tagit isär det o kollat på kortet om fler komponenter släppt ut sin magiska rök ?
(den som gör att de fungerar..)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.