Förfalskade verbatim skivor (BILDER)

Permalänk
Medlem

Förfalskade verbatim skivor (BILDER)

Ja som topic lyder så här har ni några bilder på förfalskade verbatim skivor.
Längst ner på sidan finns en förklaring på engelska.

http://www.burn.hu/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=4

EREDETI = Original
HAMIS = Förfalskade

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Permalänk
Medlem

väldigt informativt..................

vilken var förfalskad?

Permalänk
Medlem

Inledande språk är på Ungerska, längst ner finns det en kortfattade version på Engelska.

English summary:
Two months ago I got many complaining letters from Hungarian users.

They described that there is something wrong with 8x speed DVD-R Verbatim discs available from certain sources
(in Hungary the official blank disc market is almost dead due to the extremly high blank levy fee (copyright levy),
so everybody buy the empty CD/DVD discs from the much affordable, cheaper grey channels).

I got so many mails and phonecalls that I decided to look after the problematic Verbatim DVDs.

I found out that one or more large shipment of fake Verbatim products flooded the Hungarian market in extremly high volumes.

Here are the summarized facts:

  • Only the Verbatim DVD-R 8x 25pk spindle is involved.

  • Other packages, disc types /DVD+R, -RW, +RW/ or speeds are NOT involved (as far as we know).

  • This is true example of faked media.
    The manufacturers have tried to make their discs and package indistinguishable from original Verbatim media.
    The MID is MCC02RG20.

  • The packaging is slightly different from the original, you can notice the differences at the high resolution pictures.

  • EREDETI = ORIGINAL
    HAMIS = FAKE

  • The paper materials are made of gray carboard.

  • The fake discs have a vertical label printing error (see the picture) at the top surface.

  • The fake discs contain serial number starting with "DVD-R ..." and the stamper ID is "DVD-R M-803"

  • The package of the fake discs shows "Made In Taiwan" as country of origin, but it does not mean that other
    Verbatim products from Taiwan are fakes!
    The indicated country of origin is not enough to determine the originality, because many original,
    legitimate Verbatim discs are made in Taiwan.

Edit,
http://www.cdfreaks.com/news2.php?ID=12325
http://www.cdfreaks.com/news/12172

Permalänk
Permalänk
Medlem

gaah..kollar extra noga på mina skivor nu..verkar vara original..men en polare hade probs att bränna 16 x med nya skivor vi beställde ..har alltid kört dessa..dags att kolla exakt igenom detta

tack för varningen

Permalänk
Medlem

Pust!!

Kollade kvickt om den den retur loggan som tydligen skulle vara med orginalet och den fanns med... : )

Permalänk
Medlem

Blev lite orolig när jag såg denna tråd, har precis fått hem 100st verbatim 16x från wesellcd.com. Hittade ingen returlogga den med pilarna som går in i varandra... Var det bara 8x skivor som var fake?

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem

o herregud.. Jag tror jag har fakeskivor. Beställde en 50pack spindel från Wellcd. Skivorna har ful kant som på bilden.

http://www.burn.hu/images/_cikkekhez/hamisverbatim/hamis_verb...
Orginal verbatimen har riktigt fin kant och är jämna och fina. Mina är skrovliga och ljuset bryter lite halvdant på dem.

Sen är det jävligt märkligt att de inte går bränna fortare än 2.1X på dem när de är 16X Certifierade.

Kanske därför skivorna är så jävla billiga, 180kr för 50st.

Va fan...

Permalänk
Medlem

hm, jag har en gammal brännare å det går fint å bränna 4x. Går det att reklamera på wesellcd om man skulle fått skitskivor? sitter som sagt på 100st 16x dvd+r skivor verbatim nu...

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk

Är Verbatim-skivor dyra eller? Bevisar inte detta då att det är bättre att köpa billiga skitskivor istället? Som ändå har kvalitet? Tack vet jag att köpa en 50-pack i Tyskland med något skumt märke för typ 220kr!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fritz FTW!
Är Verbatim-skivor dyra eller? Bevisar inte detta då att det är bättre att köpa billiga skitskivor istället? Som ändå har kvalitet? Tack vet jag att köpa en 50-pack i Tyskland med något skumt märke för typ 220kr!

Öh?
Ja, bara för att det finns kopior av bra skivor betyder det att man ska köpa skitskivor på en gång

Riktigt trisst det här.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant detta!
Tur att man bara köper x16 verbatim skivor.
Verkar bara vara x8 skivor men vem vet förfalskar man 20 lappar så kommer 100arna senare också.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Väldigt intressant detta!
Tur att man bara köper x16 verbatim skivor.
Verkar bara vara x8 skivor men vem vet förfalskar man 20 lappar så kommer 100arna senare också.

Som det står på cdrinfo så är även 16x skivorna drabbade.

Permalänk
Medlem

Mailade wesellcd och förklarade mina farhågor. Fick till svar att det inte var falska skivor jag köpt. Jag undrade då hur dom kunde vidimera att det inte är falska. Får se vad dom svarar....

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Hedersmedlem

Gör som jag, köp Plextor (Taiyo Yuden) från ItButikken.

Kostar nu endast dryga 191kr för 50st. Garanterat äkta och högsta kvalité. Alltid Made in Japan. Finns inte bättre.

Förvänta ingen dagen efter leverans dock. Nu senast tog det tre veckor. Men om man kan få de bästa skivorna för det priset är det definitivt värt att vänta.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Fick svar på mina mail: "Hejsan!

Jag vet inte riktigt varför du tror att de är falska?!
Vi beställer direkt hos verbatim nordic, så jag tror inte att Verbatim själv
skickar falska Verbatim skivor?!

Mvh Isabell
Wesellcd.com"

"Hejsan!

Om en sport-butik köper in hos "firman; Nike" t.ex. och någon kund menar att
det är falska saker, föratt dem nu har ett annat copyright täcken eller så..
VAD ska man säga till det då??
Då får du väl ringa till Verbatim nordic och höra varför dem inte har "den
grünen Punkt" på förpackningen? Det vet väl inte vi varför förpackningen ser
ut som den gör?! Vi köper dem ju hos dem och sälger dem igen.. Der grüne
Punkt betyder ju att dem är recyclebara. Dem kanse annvänder ngt nytt
klister (eller vad vet jag) så att dem inte skriver på detta längre? Är det
inte viktigare att skivorna fungerar än hur förpackningen ser ut?
Ursäkta men för sånnt har inte vi tid.
Vi kan gärna hjälpa dig om dem t.ex. inte fungerar.

Glad midsommar!!

Mvh Isabel
Wesellcd.com"

Fina metaforer dom använde i det sista mailet, nästan lite överlägsen ton...

Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Samme22
Fick svar på mina mail: "Hejsan!

Jag vet inte riktigt varför du tror att de är falska?!
Vi beställer direkt hos verbatim nordic, så jag tror inte att Verbatim själv
skickar falska Verbatim skivor?!

Mvh Isabell
Wesellcd.com"

"Hejsan!

Om en sport-butik köper in hos "firman; Nike" t.ex. och någon kund menar att
det är falska saker, föratt dem nu har ett annat copyright täcken eller så..
VAD ska man säga till det då??
Då får du väl ringa till Verbatim nordic och höra varför dem inte har "den
grünen Punkt" på förpackningen? Det vet väl inte vi varför förpackningen ser
ut som den gör?! Vi köper dem ju hos dem och sälger dem igen.. Der grüne
Punkt betyder ju att dem är recyclebara. Dem kanse annvänder ngt nytt
klister (eller vad vet jag) så att dem inte skriver på detta längre? Är det
inte viktigare att skivorna fungerar än hur förpackningen ser ut?
Ursäkta men för sånnt har inte vi tid.
Vi kan gärna hjälpa dig om dem t.ex. inte fungerar.

Glad midsommar!!

Mvh Isabel
Wesellcd.com"

Fina metaforer dom använde i det sista mailet, nästan lite överlägsen ton...

Så länge du inte har problem med skivorna finns det ju ingen anledning till att skicka mail och klaga på ett icke existerande problem, kostar bara supporten pengar och tid.

Men detta kan kanske vara anledningen till att jag och en polare får problem när vi bränner snabbare än 8x på våra 16x verbatim skivor (skivorna blir obrukbara då stora områden på skivan inte alls får något bränt på sig). Då har vi alltså precis innan utan problem kunna bränna i över 12x med skivorna vi beställde 1 år tidigare (samma märke och typ, Verbatim 16x DVDR-). Skivorna ser annorlunda ut än de vi hade innan men om det är för att dom har ändrat design eller för att det är en piratkopia är svårt att veta...