Permalänk
Medlem

Val av Switch

Har letat runt och hittar inte ett enkelt svar på denna fråga.
Vad ska man välja för Switch, sitter nu med en LevelOne som känns lite instabil.
Vill ha en som klarar av den 100Mbit lina som jag sitter på utan problem samt klara av de GBit kort som sitter i datorerna, vill ju ha full fart mellan dem. Så vad föreslår ni? Alla har ju sina skäl till val av märken, bryr mig inte så mycket om detta bara jag får något som är ruggigt snabbt, vill inte att den ena datorn skall bli lidande av den andra förutom den totala bandbredden in/ut då.

Permalänk
Medlem

Hur många portar hade du tänkt dig? En linksys 24portars gigswitch skulle säker passa bra.

Visa signatur

fd. Teknikchef, Bahnhof

Permalänk
Medlem

Förlåt mig att jag missade en viktig detalj. Det behöver bara vara 5-8 portar på den.

Permalänk
Medlem

Då kan du ju köpa vad som helst. En 5p switch som inte är wirespeed existerar inte. (hoppas jag iaf)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Då tycker jag att att en fläktlös switch, med 8 portar är en bra sak för dig.

Bra egenskaper som man ska ha i ett litet nätverk är att switchen har Store-and-forward, dvs den sänder inget vidare utan spar paket i ett buffertminne, och sen sänder paketen. Det göra att felsändningar i nätverkspaket minskar jättemycket och mindre belastning på det lilla nätverket också. Det innebär att det finns ett snabbt minne i swicthen.

Har du något som heter JumboFrames på dina kort, så ökar du pakethuvudna och får en ännu snabbare dataöverföring.

Dena här switchen från Planex gör ovanstående!
http://www.tradium.se/planex/webshop/?mod=product&cat_id=6&pr...

Permalänk
Medlem

Låter ju klart intressant, billig om man jämför med många andra.

Någon annan som har erfarenhet av denna? Trist att man inte kan åka förbi och handla en sån hos dem, hade helt klart varit en snabbare lösning i så fall.

Permalänk

Mitt (vanliga) förslag:

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010057259

Ja, det är en store-and-forward switch (försök hitta något annat idag...), och klarar jumboframes upp till 9000 bytes/frame.

Permalänk
Medlem

Ha-ha... det var en liten sak!

Det enda som skilljer dom åt är storleken, för även Planex switch grejar 9000 bytes/frames läste jag på deras sida. Så dom var ganska likvärdiga.

Store-and-forward är väl inte så där enormt jättevanlig på alla switchar? Jag tycker dom 'enklare' märkena inte har det, och där får man se på dom erfarna företagen i branchen. Dom har absolut store-and-forward!

Men personligen tycker jag att dom där små sakerna blir för små och lite otympliga att göra med. Lite tvärtom-problem helt enkelt?

Permalänk

Tja, varför göra något större än det behöver vara? Jag kan försäkra dig om att store-and-forward är fullkomligt dominerande idag. Försök hitta en cut-through switch som säljs ny om du kan Jag tror heller inte att skillnaden är så enorm som du beskriver, utan synnerligen marginell idag. Det är inte många paket som "går sönder" på vägen i nätverket.

En större låda skulle kunna vara en idé om den innehöll ett nätagg, men varken planex-switchen eller netgear-switchen gör det utan använder nätadapter.

Hur som helst, jag har själv använt netgearswitchen jag länkar till och vet att den funkar bra. Jag skulle hellre välja en sådan, eller något annat välkänt märke typ Linksys, 3com eller liknande än något halvobskyrt märke jag inte hört talas om tidigare (sorry).

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med om att dessa små är lite "otympliga" man sätter i sladdarna och helt plötsligt flyttar den lilla lådan på sig för minsta rörelse på en sladd. Har man en tokig katt som springer runt så händer det ibland.

Dock så kan jag också hålla med om att ett för mig och många andra okänt märke känns lite osäkert. Men det finns väl eg inget som säger att den är sämre än andra bara för det.

Har fått två vettiga förslag känns de som, dock skeptisk mot netgear och dess kvallité då en tidigare Router konstant hade värmeproblem. Lite skeptisk till Planex också då de bara går att köpa på ett ställe och det via webben. Ska jag ha något som är "okänt" så skall det handlas i en butik som man vet finns kvar.

Så, några andra förslag? eller någon som kan övertyga mig om dessa?

Permalänk

Netgear är ett budgetmärke, och har gjort en hel del skräp, men switcharna i GS och FS-serien är väldigt robusta. Jag har använt flertalet i flera år, och de har alltid funkat klanderfritt.

Bäst att sluta nu innan jag låter som en levande reklamtavla, men jag har inget samröre med Netgear eller någon återförsäljare

Permalänk
Medlem

Om du är intresserad av planex switchen, men inte vågar köpa den så kan jag berätta att jag betsällde en Wifi-finder med inbyggd nätverksadapter från dom.
Denna: http://www.tradium.se/planex/webshop/?mod=product&cat_id=2&pr...

Jag fick den på två dagar och den är så mycket bättre än vad Linksys liknande modell är - som är dyrare! Så kvaliteten på Planex är det inget som helst fel med. Dessutom är alla deras trådlösa saker Wifi-certifierade och då släpper man inte skräp!

Webhshopen fungerade bra och jag betalade med visakort på en säker sida hos dom. Igna problem alls...

Så att Planex bara finns på webben är jättesynd, men det beror nog på att handlare är lika rädda för nya märken? Men jag hittade deras engelska och japanska sida och det visar sig att dom är så mycket större i asien än vad D-link är, så det är konstigt att dom inte är så stora här? Men markanden är tuff?

Permalänk
Medlem

Planexen är onödigt dyr.

Titta på http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010057259 för en 8 portare med jumbo frames för 755 inklusive frakt

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

"onödigt dyr"!!!???

Jomen, Planex-switchen har 8 portar och det har inte Netgear, bara 5. Dessutom har Planex FXG-08TXJ hela 3,5MB minne och det har inte heller Netgears modell.

Men ta en titt på Netgears modell GS108 med just 8 portar, så kostar den plötsligt 975,- och då blir det en annan poäng i jämförelsen - elelr hur?

I övrigt är dom väldigt lika varandra, förutom storleken där Netgear lilla femma är 'jättesöt' - men på sitt sätt ganska otymplig, även om jag personligen tycker den silvergrå Planex saken är snyggare! (men smaken är ju som....!)

--------
Förstår att du menar en annan modell, än den du länkar tillhär ovan... Men den switch som heter GS608GE har inte 3,5MB bufferminne, JumboFrames eller 16gbps i Internal Bus Speed. Men den är säkert riktigt bra trots det...

Permalänk
Medlem

sorry fel länk http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010071799

Så blev det 8 portar

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebbe72
[...]
Har du något som heter JumboFrames på dina kort, så ökar du pakethuvudna och får en ännu snabbare dataöverföring.
[...]

Jag tror du bara glömde lite, för du verkar veta en hel del om switchar.
Det som händer när man ökar till jumbo frames är ju att paketen blir större med följd att det blir färre pakethuvuden totalt vilket i ett litet LAN går bra eftersom man inte behöver skicka massa småbitar utan större bitar.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Tjenare Aqualize!

ha-ha... du har helt rätt. Så fungerar JumboFrames och jag missade en hel del. Kan inte så väldans mycket, utan försöker hålla mig nyfiken och kollar runt på coola saker (som jag vill ha!).
Även om tekniken JumboFrames inte är vedertagen, så börjar den komma hos fler och fler tillverkare av kort och switchar.

Tackar för rättelsen.
- Live long, and prosper!

Permalänk
Medlem

Så nu nedre delen av ditt inlägg och jo 608 har jumbo frames och den klarar 16Gbit på bakplanet enligt http://www.netgear.com/pdf_docs/GS600Series_Combo_DS_24Mar06....

du ska inte behöva så mycket minne om du kör den som ensam switch eller tillsammans med någr andra swtchar. Då ska du ha en ruggig nätlast och bör leta felkällan allt gå på 10Gbit.

Mer buffertminne i det fallet kommer mer troligen bara att leda till mer fördröjning innan resenden kommer

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

ha-ha... vi skrev nog nästan samtidigt och jag får ju inte besvara mitt egna inlägg, så det fick bli en editering i min text!

Oki... Netgear har gömt den informationen allt bra!
Jag kollade på komplett, mycom, webhallen och även på netgeras egna sida om den switchen och kunde inte hitta den informationen, men jag läste aldrig pdf-filen! Då har dom en bra switch, och att man kunde ställa den på högkant såg jag, det gillade jag!

Du har nog rätt om att Planex 3,5MB bufferminne är lite saftigt för en hemma-switch, antar jag? Kanske är den mer till för mindre företag? Men å andra sidan... ska man flytta stora filer, så ska man?
;D

Permalänk

Sebbe72:

En fråga bara: har du något samföre med Planex eller återförsäljaren Tradium? Har kollat igenom de trådar du skrivit i, och varje produktbehov tycks finnas besvarat i deras sortiment, vilket är lite lustigt med tanke på att de är tämligen okända.

Permalänk
Medlem

Så, för att nu reda ut lite av det som alla ni så glatt skrivit.

I slutändan så fungerar dessa 8 portars likadant med skillnad att Planex då har mer Bufferminne? Och detta minne kan vara både en fördel och en nackdel i ett litet nät?

Permalänk
Medlem

Det beror ju på hur switchens buffer är programmerad, skulle dock inte tro att det är någon nackdel med större buffer.

Någon som testat denna?
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010056192

Jag är fullt medveten om att d-links budget grejer brukar vara ganska dåliga men prisskillnaden är stor och garantin 2 år så går den sönder är det ju bara att byta den, jag undrar mer om prestanda och funktioner.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Razor_swe:

Nope, det har jag inte.
Jag har gjort en hel del svar här och hjälpt folk utan Planex saker också... he-he. Jag tror det finns mer i landet än bara dom?

Jag har köpt en Wifi-detektor via Planex och polaren har en 100Mbps kabel-router. Det var han som fann Planex på webben och köpte den där. Så för dom sakerna kan jag svara mycket mer i tekniken än jag kan om de andra sakerna. Även om jag kan en hel del om icke trådlöst och trådlöst på annat håll, för det har jag haft mycket länge och kan tekniken riktigt fint, för att kunna lista ut vad som är och inte är!

Men jag tycker dom saker jag sett var så in i norden bra och att Planex verkar vara nya i landet. Tycker att det är en klart bättre nätverksleverantör än vad D-link har, och vill gärna dela med mig om dom! Men deras sortiment är inte bredare än vad som passar in i många frågor här!

Men kunskapen om deras och andras saker kommer direkt från deras webb, på samma sätt som jag läser om Netgear, D-link, Linksys etc.

Så det som står och sänder (och som jag ogillar) hos mig är en D-link trådlös router, en D-link trådlös pc-card och numera även en Planex USB-adapter.

Tillbaka till ovanstående så vet jag inte om 3,5 MB buffertminne ger bättre elelr sämre egenskaper i ett nätverk, bara jag antar att det är en bra egenskap eftersom minnet är riktigt stort och hjälper till vid store-and-forward...

så här har jag inget mer att säga om ämnet switchar, men jag svarade på jämförelser.