Sugen på konsoll, X360 eller vänta in PS3?

Permalänk
Inaktiv

Jag tror också du ska satsa på 360, den har många bilspel och är billigare. Som tidigare sagt, satsa på den konsoll som har de titlar du tilltalas av. Angående hårdvaruprestanda är de nog ganska lika, PS3 an har väl mer processorkraft till fysik och dylikt medans 360n sägs kunna köra större texturer. Men det där är inte viktigt i vilket fall somhelst. TITLARNA är det som ska avgöra.

Permalänk
Medlem

Re: Sugen på konsoll, X360 eller vänta in PS3?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xizten
Vad tycker ni? Är ute efter en konsoll mestadels för bilspel med schysst grafik och allt det där. Kommer även använda den som DVD-spelare.

Är det värt att vänta ett par månader på en PS3 och slanta upp en större slant eller att köpa mig en 360 nu på en gång?

Jag gillar racing. Den genren är rätt bred nuförtiden, vilket gör att det finns nått för alla. Några som kommer till PS3:

Fatal Inertia

Formula 1

Gran Turismo

MotorStorm

Ridge Racer 7

Full Auto 2

Wipeout

Collin McRae: Dirt (kommer även till 360)

Sega Rally (kommer även till 360)

Need For Speed: Carbon (kommer även till 360)
Hittade en ny bild till spelet:

Att 360 är billigare stämmer inte vid en rättvis jämförelse, köper man alla tillbehör för att få en 360 premium att komma i närheten av PS3 så blir det faktiskt mycket dyrare med 360. Kolla här:

PS3 60GB

Hårdisk
*ingår* (utnyttjas av spelen)

Laddare
*ingår*

Multiplay
*ingår*

Wifi
*ingår* (utnyttjas av PSP)

Blu-ray
*ingår* (utnyttjas av spelen)

Kortläsare
*ingår*

360 Premium

Hårdisk
Endast 20GB(-35%), att köpa en större går inte än, men en 60GB lär inte vara gratis. Räkna med 1500:-

Laddare
Kostar 200:- för orginal.

Multiplay
Ta Guldkort i 12 månader gånger det antal år du tänkt spela på den. Förslagsvis 4 år, en bit över 2000:-

Wifi
Finns som orginal-tillbehör för 750:-

Blu-ray
Tyvärr har man valt HD-DVD istället, tros kosta 2000:- här. Inte för spel dock. Ej heller HDMI, trots att alla nya HDTV har det.

Kortläsare
Finns inte tyvärr. Kanske kommer som tillbehör? Lär inte vara gratis...

Slår man ihop värdet av detta skulle 360 Premium kosta dubbelt så mycket som PS3. Vill med detta bara visa att PS3 är väldigt prisvärd om man ser till vad som faktiskt ingår. Sen att tillbehören till 360 inte är för alla är jag såklart medveten om, inte så konstigt, då de inte utnyttjas lika smart. Men som sagt, ville bara ge lite fokus på att PS3 är väldigt prisvärd om man jämför alla features rakt av.

Sen har det diskuterats texturer. Att jämföra spel som på något sätt konverterats eller släpps till flera konsoller är inte rättvist mot PS3:s prestanda. Det är de exklusiva titlarna som ska jämföras för en rättvis bedömning. Det är ofta de som är intressantast med.
Vad gäller texturer, så kommer förmodligen rekorden gå till Lair, enligt rykten från IGNs bloggare Matt. Han säger sig ha hört att spelet kommer släppas i 1080p. Där finns ett naturligt stopp för 360, så jag skulle inte hänga upp mig på texturfrågan överhuvudtaget...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Det finns bara en riktig nextgen konsoll. sorry gubbar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Ja man märker skillnad, Kolla på Fear och Darkness

Fear kommer knappast se ut som det gör på bilerna när det släpps och Darkness har dom ju inte släppt några bilder som man kan jämföra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av honkel
Det finns bara en riktig nextgen konsoll. sorry gubbar!

Oj då, vilken kan det vara då?

Och när vi ändå är inne på ämnet; alla 3 ska det ju vara...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Oj då, vilken kan det vara då?

Och när vi ändå är inne på ämnet; alla 3 ska det ju vara...

Du får gissa 3 ggr

Permalänk

Re: Re: Sugen på konsoll, X360 eller vänta in PS3?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Att 360 är billigare stämmer inte vid en rättvis jämförelse, köper man alla tillbehör för att få en 360 premium att komma i närheten av PS3 så blir det faktiskt mycket dyrare med 360. Kolla här:

Text

Slår man ihop värdet av detta skulle 360 Premium kosta dubbelt så mycket som PS3. Vill med detta bara visa att PS3 är väldigt prisvärd om man ser till vad som faktiskt ingår.

Sanningen är denna: PS3 förväntas kosta runt 6000,- i svenska butiker. X-Box 360 kostar knappt 4000,- inkl. allt man behöver. Det är en prisskillnad på 50%! End of story.

Sanningen är också att de flesta inom branschen (inga fanboys alltså) är oroade över PS3:s höga pris. Det betyder inte att PS3 kommer att bli en dålig spelkonsoll. Däremot en dålig affär för konsumenterna.

Permalänk

Re: Re: Sugen på konsoll, X360 eller vänta in PS3?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Jag gillar racing. Den genren är rätt bred nuförtiden, vilket gör att det finns nått för alla. Några som kommer till PS3:

snipp

Att man får mycket pryttlar med PS3 är det ju ingen som säger emot, men det finns många som inte är det minsta intresserade av det, och då får man betala extra för massa onödigheter. Och man köper inte en konsoll för tekniken utan för spelen, du gillar ju PS2 trots att den saknar mycket som xbox erbjuder.

Och att säga att PS3s onlineläge är bättre bara för att det är gratis är idioti, dels vet vi inte hur bra det kommer fungera och dels kan sony aldrig erbjuda samma kvalitet som MS om dom inte tar betalt. Och 70 spänn i månaden är det värt.

Permalänk
Medlem

Vill med detta bara visa att PS3 är väldigt prisvärd om man ser till vad som faktiskt ingår. Sen att tillbehören till 360 inte är för alla är jag såklart medveten om, inte så konstigt, då de inte utnyttjas lika smart. Men som sagt, ville bara ge lite fokus på att PS3 är väldigt prisvärd om man jämför alla features rakt av.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

Re: Re: Sugen på konsoll, X360 eller vänta in PS3?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Att 360 är billigare stämmer inte vid en rättvis jämförelse, köper man alla tillbehör för att få en 360 premium att komma i närheten av PS3 så blir det faktiskt mycket dyrare med 360.

Det kallas valmöjligheter.

Man måste inte ha kortläsare. Man måste inte ha wifi. Man måste inte ha HD-DVD osv.

Visa signatur

Please place the Weighted Storage Cube on the Fifteen Hundred Megawatt Aperture Science Heavy Duty Super-Colliding Super Button.

Permalänk
Medlem

Nä, att tillbehören till 360 inte är för alla är jag såklart medveten om, inte så konstigt, då de inte utnyttjas lika smart. Men som sagt, ville bara ge lite fokus på att PS3 är väldigt prisvärd om man jämför alla features rakt av.

Du tjänar in mellanskillnaden enbart på Multiplay. När man sedan plussar på resten så vinner PS3 pris/prestanda med stora marginaler. Det extra utrymmet är inte onödigt, både vad gäller HD:n och storleken på spelen. Gratis WIFI kan man som PSP-ägare ha mycket kul med vilket inte heller är onödigt.

Det blir bara onödigt med 360, som inte vet att utnyttja sakerna, och dessutom ta överpris för dem. Jämförelsen är kanske inte så intressant för de som ska köpa 360, men de som funderar på PS3 ser det extra värdet, vilket kan vara värdefullt.

Allt MS gjort till "valmöjligheter" kan ju inte utnyttjas av speltillverkarna, så det enda argumentet för 360 är det nakna inköpspriset, som är lägre. Men som sagt, redan vid Multiplay så är den dyrare, om man ser till helheten. Det enda som är "onödigt" av detta är kortläsaren:

Hårdisk
*ingår* (utnyttjas av spelen)

Laddare
*ingår*

Multiplay
*ingår*

Wifi
*ingår* (utnyttjas av PSP)

Blu-ray
*ingår* (utnyttjas av spelen)

Kortläsare
*ingår*

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Sötast

Re: Re: Re: Sugen på konsoll, X360 eller vänta in PS3?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Sanningen är också att de flesta inom branschen (inga fanboys alltså) är oroade över PS3:s höga pris. Det betyder inte att PS3 kommer att bli en dålig spelkonsoll. Däremot en dålig affär för konsumenterna.

Men om nu PS3an släpps med ett (någorlunda) fullt fungerande Linux, med dom viktigaste funktionerna så får du en superdator för 6000Kr istället

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Så du menar att över 50% av amerikanerna är kraftigt överviktiga? I sånna fall är väl alla japaner samurajer som skyddar sina små, späda flickor från våldtäktssugna tentackelmonster.

65% av amerikanerna är överviktiga. Tror du mej inte så sök på google

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pago
65% av amerikanerna är överviktiga. Tror du mej inte så sök på google

Jag gjorde faktiskt det direkt efter jag postat, för att kolla att jag inte hade helt fel. Och hör och häpna, jag hade rätt.

20-25% verkar gälla i dom flesta stater, och detta är alltså kraftigt överviktiga.
http://www.cdc.gov/nccdphp/dnpa/obesity/trend/maps/index.htm

Samma siffra i sverige ligger runt 10%.
http://www.scb.se/templates/tableOrChart____47936.asp

Permalänk
Medlem

eee hmm
kolla på super size me så ser du att runt 60% stämmer på övervikt i staterna...
då all sorts överviktgthet...

Visa signatur

Rock On!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tandapa
eee hmm
kolla på super size me så ser du att runt 60% stämmer på övervikt i staterna...
då all sorts överviktgthet...

Ja för en dokumentär av en mediakåt idiot är bättre källa än CDC.

Edit: Ok, om man räknar även vanlig övervikt kanske det är ~60%, men samma siffra för svenska män är strax över 50%. Så att amerikanerna är så feta är inget vi ska klaga på.

Permalänk
Medlem

kanske

Visa signatur

Rock On!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Jag gjorde faktiskt det direkt efter jag postat, för att kolla att jag inte hade helt fel. Och hör och häpna, jag hade rätt.

20-25% verkar gälla i dom flesta stater, och detta är alltså kraftigt överviktiga.
http://www.cdc.gov/nccdphp/dnpa/obesity/trend/maps/index.htm

Samma siffra i sverige ligger runt 10%.
http://www.scb.se/templates/tableOrChart____47936.asp

Nu menade inte jag i enskilda stater, utan i hela amerika. Och här fick jag min information från: http://www.obesity.org/subs/fastfacts/obesity_US.shtml

Citat:

The number of adults who are overweight or obese has continued to increase, as shown in Table 1. Currently, 64.5 percent of U.S. adults, age 20 years and older, are overweight and 30.5 percent are obese. Severe obesity prevalence is now 4.7 percent, up from 2.9 percent reported in the 1988 - 1994 National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) by the Centers for Disease Control and Prevention (CDC).

hehe. aja skitsamma nu är vi ju wayyyy of topic

Permalänk
Avstängd

Ingen köp en dator istället som klarar av allt som du beskrivit:-)

Konsoler suger och är bara för folk som inte fattar någonting:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scoc
Kör på Xbox 360 för tusan.
Där har du just nu.

Project Gotham Racing 3 och Full Auto.
Bara PGR3 gör Xboxen köpvärd.

Snart kommer (1månad>*) ju också,

Test Drive Unlimited. (orsaken till att jag köpte en 360)
Forza Motorsport 2
Need for Speed Carbon
GTR (!)
Stuntman 2
Colin McRae Off-Road

m.fl

Jag valde en 360, jag är galet nöjd.

edit: såg att Ace.F klagade på ljudnivån på Xboxen.
Min står ovanpå ett bord, inget runt den,ovanpå eller under den.

Den låter mindre än den vanliga Xboxen.
Enda gången den låter något är när den läser av skivor, men det är inte överdrivet högljudt.

Min lät för jävligt

Fick den såld för en hundring mindre än vad jag gav för den

Låter Ps3:an lika mycket så åker den ut

Visa signatur

Ryzen 1700X PRIME X370-PRO
16Gb G.Skill TridentZ DDR4-3200 C14 DC
ASUS GeForce GTX1080 Strix A Gaming

Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ace.F
Min lät för jävligt

Fick den såld för en hundring mindre än vad jag gav för den

Låter Ps3:an lika mycket så åker den ut

Läste att den skulle vara tystare... men det är tamigfan ändå sjukt..

Den ska vara starkare än en PC eller likvärdig, den ska vara mindre än en PC, vad 6-7ggr mindre i volym... å så ska den vara tyst också

Permalänk
Medlem

Själv hade jag utan tvekan väntat in PS3:an

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Forza 2 som kommer till 360 snart äger ju alla bilspels serier som ps3an har

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exhale
Forza 2 som kommer till 360 snart äger ju alla bilspels serier som ps3an har

Wow, du har spelat alla bilspelsserier på PS3? Amazing!
För den delen så tror jag att det är upp till var och en vad man gillar.

Permalänk
Medlem

Forza är ju bara en kopia på Gran Turismo. Gillar man Racing så har PS3 ett mycket bredare utbud än 360...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Forza är ju bara en kopia på Gran Turismo. Gillar man Racing så har PS3 ett mycket bredare utbud än 360...

Eh, man kan inte variera bilspel på så många sätt. Forza tog ju allt så mycket längre och utklassade GT4. Enda Gt4 är bättre på är antalet bilar. Men det handlar väl lite om smak också, även om båda spelen ligger mellan arkad och simulator är GT mer åt arkadhållet och Forza mer åt simulatorhållet.

Och bredare utbud? PS3 har inget utbud än och det kommer dröja ett bra tag innan det ens är i närheten av 360s. Det handlar liksom om kvalitet, inte kvantitet. PGR3 är bästa arkadracern, GTR är bästa simulatorn och Forza är bara bäst.

Och vanligtvis när man pratar om racing är det bilar man pratar om, alltså får fatal intertia och wipeout bort direkt. Motorstorm är mer åt rallyhållet och det enda NFS och Riiiidge Racer är så arkadiga att det inte har det minsta gemensamt med att köra bil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Forza är ju bara en kopia på Gran Turismo. Gillar man Racing så har PS3 ett mycket bredare utbud än 360...

Då PS3 inte är släppt så finns det inga spel för konsolen i hyllorna.
Så därmed har PS3 inte större utbud racingspel än Xbox 360 ...

Och vaddå kopia?
Det är ju som att säga att GTA-spelen är en klon på Shadowrun ..
Eller att C&C spelen och Starcraft är en klon på Z ..

Går att fortsätta mycket ..mycker mer, t.ex att alla motorcykelspel är kloner på GP500, att alla FPS är kloner på Doom, att alla racingspel där du kan modifiera bilen är kloner på Hotrod ... o.sv o.sv

Visa signatur

,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ace.F
Min lät för jävligt

Fick den såld för en hundring mindre än vad jag gav för den

Låter Ps3:an lika mycket så åker den ut

Köp då ljudsiolerande hörlurar...som Vic Firth (som finns längst ner på sidan) http://www.slagverkskompaniet.se/accessories/lurar.htm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ace.F
Min lät för jävligt

Fick den såld för en hundring mindre än vad jag gav för den

Låter Ps3:an lika mycket så åker den ut

Enligt uppgifter från Sony kommer ljudnivån ligga på ungefär samma nivå som Playstation Two, alltså den lilla varianten av PS2... sen om det är sant eller inte får vi väl höra den 17 november ^^

Visa signatur

FZ.se <---- behövs förklaring?
UnrealNorth <--- Om du undrar över något kring Unreal Tournament 2004
Spel och filmsamlingen <--- inte så stor nu men man måste ju börja någonstans

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Eh, man kan inte variera bilspel på så många sätt. Forza tog ju allt så mycket längre och utklassade GT4. Enda Gt4 är bättre på är antalet bilar. Men det handlar väl lite om smak också, även om båda spelen ligger mellan arkad och simulator är GT mer åt arkadhållet och Forza mer åt simulatorhållet.

Och bredare utbud? PS3 har inget utbud än och det kommer dröja ett bra tag innan det ens är i närheten av 360s. Det handlar liksom om kvalitet, inte kvantitet. PGR3 är bästa arkadracern, GTR är bästa simulatorn och Forza är bara bäst.

Och vanligtvis när man pratar om racing är det bilar man pratar om, alltså får fatal intertia och wipeout bort direkt. Motorstorm är mer åt rallyhållet och det enda NFS och Riiiidge Racer är så arkadiga att det inte har det minsta gemensamt med att köra bil.

Finner dig rolig ibland....
PGR3 bästa bästa arcadspelet wiiiihooo
Sen längre ner säger du att NFS och Riiiiidge Racer är så arkadiga att de inte har de minsta gemensamt med att köra bil? hehe
Nu e jag iofs mkt trött men jag fick mej ett skratt iaf...
Men du får en chans att förklara dig

Visa signatur

Rock On!