Permalänk

Duktig på nätverk? Hjälp mig!

Jag har problem att få mitt nätverk att fungera.

Har skrivit om det här en gång för länge sedan. Då gav jag upp, men nu gör jag ett nytt försök.

Min konfiguration

kabelmodem > Netgear WGR614 > Stationär XP Pro på kabel, Bärbar XP Home på wlan.

Internet fungerar på båda.
Båda datorerna ser varandra.

Problemet:
Datorerna kommer inte åt varandras utdelade filer.

Felmeddelande med olika varianter på:
"Datornamn är inte tillgänglig. Kanske har du inte behöriget att använda den här resursen. Be serverserns administratör om hjälp. Nätverkssökvägen kan inte hittas."

MEN
Datorerna kommer åt varandras filer om jag i kör skriver:
//ipnummer/utdeladmapp

Felsökning:
* Guiden för hemmanätverk har körts otaliga gånger och i olia varianter.
* Går att pinga åt båda håll.
* Har testat stänga av och på brandväggarna.
* Har aktiverat och inaktiverat gästkontot.
* Har skapat skapat konton med samma användarnamn och password på båda datorerna.
* Har skapat konton med samma användarnamn utan password på båda datorerna.
* Har startat om en massa jäkla gånger.
* Har ominstallerat "fil och skrivdelning"

* Har även försökt med Hamachi utan att det fungerar.

Hjälp någon?

Visa signatur

Det finns mycket jag inte kan, men jag lär mig.
Tänk om alla kunde lägga in lösningen på de problem man frågat om.
Att hänvisa till Google är bara oförskämt, låt hellre bli att svara.

Permalänk

Har själv haft ungefär samma problem... då var de bara att stänga Norton Internet Security (Går även att konfigurera så att det tillåter vissa IP-adresser) Har du NIS så kan de va värt ett försök.

Visa signatur

Ale-X

Permalänk
Medlem

Har installerat om nätverket några gånger på det vanliga sättet inclusive avstängning av bradvägg eller godkännande i brandvägg, men det slutade fungerar efter några dagar. Har en fungerande nätverk nu, med et är konfiguration: högerklicka på den är dator/egenskaper/datornamn/Nätverks-ID och kör den på båda datorer.Sen måste du tilllåta microsoft file and printer sharing på båda datorer. När du sen vill komma åt den andra dator på nätverk klickar du på mina nätverk platser/visa datorer i arbetsgruppen och inget annat.Kolla också att visa ikoner för UPnP enheter i nätvärket är aktiverat.
Har läst någonstans att man måste ha samma xp på alla datorer ( har själv xp pro på samtliga datorer )

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bbrolle
Har installerat om nätverket några gånger på det vanliga sättet inclusive avstängning av bradvägg eller godkännande i brandvägg, men det slutade fungerar efter några dagar. Har en fungerande nätverk nu, med et är konfiguration: högerklicka på den är dator/egenskaper/datornamn/Nätverks-ID och kör den på båda datorer.Sen måste du tilllåta microsoft file and printer sharing på båda datorer. När du sen vill komma åt den andra dator på nätverk klickar du på mina nätverk platser/visa datorer i arbetsgruppen och inget annat.Kolla också att visa ikoner för UPnP enheter i nätvärket är aktiverat.
Har läst någonstans att man måste ha samma xp på alla datorer ( har själv xp pro på samtliga datorer )

Tack för svar.

Jag konfigurerade nätverks-ID och har testat dina övriga förslag.

Jag kom ett steg närmare.
Från min Dator 1 (XPpro) kan jag bläddra bland utdelade filer på dator2 (XPhome). Men det går inte tvärtom.

På dator2 kan jag inte heller konfigurera Nätverks-ID eftersom XPhome inte ger den möjligheten.

Så det finns fortfarande problem att lösa.

Förslag någon?

Visa signatur

Det finns mycket jag inte kan, men jag lär mig.
Tänk om alla kunde lägga in lösningen på de problem man frågat om.
Att hänvisa till Google är bara oförskämt, låt hellre bli att svara.

Permalänk
Medlem

Först: Grymt bra felbeskrivning, hoppas fler lär sig att det är lättare att försöka hjälpa än att få ett "hjälp, det funkar inte".

Och nu åter till ditt problem: Windows SMB implementation är väldigt hackig och funkar vel sådär men kort och gott så innebär det att den "tappar" kopplingen mellan hostnamn och ip...

En fulfix är att du säger åt windows att tex \\harre ska översättas till \\192.168.1.2 innan den skickar en broadcast.

Detta gör du genom att editera din "hosts"-fil som ligger under %WINDIR%\system32\drivers\etc\hosts
där pillar du bara in datorna som skall kunna kommas åt typ:
192.168.1.2 harre

Permalänk
Medlem

jag har ett liknande problem.
det som hindrar mig är att datorerna (en pro och en home edition) kräver inloggningsuppgifter när jag försöker ansluta. =/

Visa signatur

When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harre
Först: Grymt bra felbeskrivning, hoppas fler lär sig att det är lättare att försöka hjälpa än att få ett "hjälp, det funkar inte".

Och nu åter till ditt problem: Windows SMB implementation är väldigt hackig och funkar vel sådär men kort och gott så innebär det att den "tappar" kopplingen mellan hostnamn och ip...

En fulfix är att du säger åt windows att tex \\harre ska översättas till \\192.168.1.2 innan den skickar en broadcast.

Detta gör du genom att editera din "hosts"-fil som ligger under %WINDIR%\system32\drivers\etc\hosts
där pillar du bara in datorna som skall kunna kommas åt typ:
192.168.1.2 harre

Ska jag öppna hostfilen och skriva där i eller i den mappen hostfilen ligger i?
Det finns ju flera filer i den mappen.

Visa signatur

"jag kastar stenar i mitt glashus, jag kastar pil i min kuvös"