Permalänk

Hemmanätverk

Hej!

Jag har två datorer, en bärbar och en stationär. De är kopplade till en trådlös router. Den bärbara med trådlöst nätverkskort och stationära med kabel. Både fungerar att surfa på, men jag kan inte få nätverk mellan dem att fungera. Jo från den stationära till den bärbara går det bra om jag stänger ner brandväggen på både datorerna, men det går inte tvärtom. När jag försöker komma åt den staionära från laptopen kommer det upp en ruta som säger...
" \\Datarummet är inte tillgängligt. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be serverns admin om hjälp.
Åtkomst nekad."

Hjälp mig, vad gör jag för fel?

Tacksam för all hjälp!

Jag vet det redan finns en liknade tråd och att det löste sig för honom, Hans ena dator vara bara seg. Men så är inte fallet för mig...

Visa signatur

"jag kastar stenar i mitt glashus, jag kastar pil i min kuvös"

Permalänk
Medlem

Fungerar det om du skriver IP-adressen till datorn du vill ansluta?

Permalänk

Jag söker på ipnumret under start/sök/datornamn, men den hittar inte den andra datorn.

Visa signatur

"jag kastar stenar i mitt glashus, jag kastar pil i min kuvös"

Permalänk
Medlem

Även jag har samma bekymmer fast jag kommer inte åt datorerna från nån dator. Jag ser mina alla mina datorer i hemmanätverket från de stationära men det går inte att accessa laptopen. Från laptopen ser jag inte en enda dator i nätverket. Kör med Linksys WRT54GS router.

Kopplat på följande vis: ADSL-kabel till Internetporten. Kopplat in mina stationära datorer till routern och aktiverat trådlöst med WPA-kryptering samt trådlösa macadressfilter.

På de stationära har jag kört guiden sätt upp ett eget hemmanätverk - men inte på laptopen. När jag försöker använda den guiden vill den använda den lokala nätverksanslutningen och inte den trådlösa. Det funkar fint att få kontakt med laptopen om jag använder kabel.

Så hur skall jag göra för att få trådlös kontakt med laptopen via nätverket?

Edit: Har nu lyckats få kontakt från laptop till de övriga stationärna datorerna och tvärsom! Det var norton internet security som ställde till det. Bara att avaktivera så funkar det alt konfiguerara NIT att släppa igenom trafiken.

Visa signatur

HTPC: Silverstone SST LC13| Hiper Type-R 480W| AMD Athlon X2| Asus M2NPV-MX| 2x2048 Corsair| OCZ SSD SATA 64Gb | Ljudnivå: Väldigt låg
SpelPC: P180 | XFX Core Edition 550W |AMD Phenom II X4 955 3,2GHz Black Edition| MSI 870A-G54 AM3 |Corsair 4GB | XFX RADEON HD6850 | Samsung SATA2 250GB | 3 Nexus 120mm |