Promise Fasttrak TX4310 SATA300 Controller

Permalänk

Promise Fasttrak TX4310 SATA300 Controller

Promise Fasttrak TX4310 SATA300 Controller (finns på www.jmedata.se för c:a 1600kr)

Är detta ett billigt och bra kontrollerkort om man vill göra en raid 5 array med 4st 500gb-diskar?

Datorn som jag tänkte slänga in kortet och diskarna i är en P4 2GHz med 512 DDR ram. Jag tänkte köra nån form av linux/bsd på den så det inte drar så mycket prestanda och sen köra den som samba/ftp/http/och-kanske-nått-mer-SERVER.

Men jag har lite funderingar över hur effektivt detta blir... Det är ju som ni ser ett PCI-kort, vad är maxhastigheten över pci? Datan som kommer ut ur kontrollerkortet ska dessutom vidare till gigabit-nätverkskortet som också sitter på pci och skickas över till min arbetstation när jag behöver nått från filservern. Kommer detta bli en enorm flaskhals?

Det kanske inte ens är någon vits att köra hårdvarukontrollerkort över huvud taget? Fungerar software lika bra när det ändå bara är pci?

Och sen tänkte jag fårga hur man gör med själva operativsystemet, kan man ha det installerat på själva arrayen, eller måste man ha det på en separat disk? Vart sparas förresten informatoinen om vilka diskar som tillhör arrayen?

Om ni har egna raid 5 setups säg gärna hur ni har gjort så jag har lite att gå på...

Tack på förhand // Cookie

Visa signatur

bla bla bla... :P

Permalänk
Medlem

Maxhastighet för PCI är 133MB/s som alla dina PCI-kort delar på. Ditt Gbit-kort kan alltså täppa till rejält om det kör i maxhastighet, vilket det egentligen inte kan då PCI inte är full duplex?

Skaffa ett för PCI Express x1 eller x4

Har precis fått igång mitt nya Raid-kort (Areca 1220, 8-portars SATA, PCIe x8), så jag vet inte riktigt hur bra det funkar ännu.
Har Raid5 på tre 7200.10 320GB diskar nu och fick resultat på 13.6ms, 80~160MB/s.
Ska testa expand-funktionen imorron till en 6-diskars.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Maxhastighet för PCI är 133MB/s som alla dina PCI-kort delar på. Ditt Gbit-kort kan alltså täppa till rejält om det kör i maxhastighet, vilket det egentligen inte kan då PCI inte är full duplex?

Skaffa ett för PCI Express x1 eller x4

Har precis fått igång mitt nya Raid-kort (Areca 1220, 8-portars SATA, PCIe x8), så jag vet inte riktigt hur bra det funkar ännu.
Har Raid5 på tre 7200.10 320GB diskar nu och fick resultat på 13.6ms, 80~160MB/s.
Ska testa expand-funktionen imorron till en 6-diskars.

Räkna med att en expansion av Raid5 tar sin lilla tid...

Men ja, du har ju helt rätt i att både nätverkskort och diskcontrollerkort bör sitta på PCIe (alt. PCI-X).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite grann då jag går i liknande tankar, fast då för PCIe. Jag är sugen på att skaffa mig en RAID5 array, kostnaden för kontrollerkortet får väl ligga kring 1500-2000 kr. Så då har jag kollat på HighPoint RocketRAID 2300 respektive 2310. Verkar dock inte ge något att köpa 4x versionen (2310) då även 2300:an är 4x/8x/16x slot kompatibel. För mig känns det som att 250MB/s räcker, är väl dessutom full duplex på det?
Skiljer ju dock inte så mycket i pris så då undrar jag om det är något annat än 1x VS 4x som skiljer.

Så nu undrar jag om någon har åsikter/erfarenheter av dessa kort, eller om det finns andra kort för 4 diskar som ligger i samma prisklass som är bättre.
Hårddiskarna jag hade tänkt använda till blir 4 st Samsung T133S 400GB, några kända problem med Highpoint + Samsung?

Är alldeles ny inom raid så kom gärna med åsikter/synpunkter på det hela.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk

hehe mm fifan var som jag trodde då, ville dock helst slippa köpa ny burk men men får se hur jag gör...

Kotan samsung har bara ett års garanti så köp inte några diskar av dom! Min 160gb pajjade i början av året, bara ett och ett halvt år gammal och då fanns det inga chanser att få nån ny tillbaks... värdelöst. Highpoint är nästan mjukvaruraid vad jag har hört, alltså den lägger över det mesta av arbetet på datorns egna cpu, eller har jag fel?

Visa signatur

bla bla bla... :P

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag å kollar på et promise SX4300 som är 64bit full lägds PCI kort och har egen CPU etc etc och ligger på 2.7K. Kommer dock köras å 64bit 33Mhz PCI buss i en Alpha maskin med gentoo linux men har precis slägt i ett marvel 88E8001 baserat 64bit PCI fullgäds Gbit nvkort å det fugnerade bra så så hoppas promise kortet kommer göra det med. Har två 54bit fullgäds 33Mhz platser i burken så tänkte sattsa på det för å få vettig prestanda.

Fast PCI bussen är ju som den är en falskhals å knepig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thebigcookie
hehe mm fifan var som jag trodde då, ville dock helst slippa köpa ny burk men men får se hur jag gör...

Kotan samsung har bara ett års garanti så köp inte några diskar av dom! Min 160gb pajjade i början av året, bara ett och ett halvt år gammal och då fanns det inga chanser att få nån ny tillbaks... värdelöst. Highpoint är nästan mjukvaruraid vad jag har hört, alltså den lägger över det mesta av arbetet på datorns egna cpu, eller har jag fel?

Samsung har 3års garanti.

Permalänk
Medlem

Som Echo säger så är det 3 års garanti, men garanti spelar inte så stor roll, det är ju dataförlusten som skulle ta hårt, det är därför jag är ute efter RAID5.

Sen att kontrollerkortet inte har någon egen cpu vet jag, men belastas processorn mer av det än av att bara köra en vanliga SATA/IDE hårddiskar på moderkortet?

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Jag har suktat efter raid 5 i ett par år nu men jag tycker inte det är värt pengarna för ett bra kontrollerkort och ska man köra mjukvarubaserat så hör man *ofta* om skräckscenarior om folk som fått förstörda arrayer. Och tillkommer den risken (den finns förstås även för hårdvaru-kort men personligen så anser jag den vara lägre där) så har ju liksom halva vittsen med raid 5 försvunnit. Att datan skulle vara säker. Och då tar jag hellre att en disk dör än att informationen på alla diskar bara försvinner.
Lätt att få en falsk känsla av säkerhet bara för att man kör raid 5 och förlitar man sig helt på raid 5an kan man förlora mer än om man kört utan raid och varigt (mer) medveten om riskerna.

Lite svammel bara men det är därför jag personligen inte valt att köra raid 5 med kort som inte har dedikerad hårdvara för det.

Processorn bör inte belastas mer av att köra raid 5 på kontrollerkortet (utan hårdvarustöd) än direkt på moderkortet. Men det beror främst på drivrutinerna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Samsung har 3års garanti.

Vart står det på hemsidan? Senast jag kollade stog det att alla diskar hade 1 år och endast genom återförsäljaren, jag hittar inte ens kvittot på disken så återförsäljaren har jag ingen aning om.

Visa signatur

bla bla bla... :P

Permalänk
Medlem

Vet inte var det står på hemsidan, kan kanske skilja sig lite beroende på var man är så möjligt att det inte ens står på sidan. Men var du än köper disken så står det att det är 3 års garanti.

Och alla tillverkare kör såvitt jag vet med 3 års garanti, förutom seagate som kör med 5 år.

((edit: en != än))

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Vet inte var det står på hemsidan, kan kanske skilja sig lite beroende på var man är så möjligt att det inte ens står på sidan. Men var du än köper disken så står det att det är 3 års garanti.

Och alla tillverkare kör såvitt jag vet med 3 års garanti, förutom seagate som kör med 5 år.

((edit: en != än))

Mm, kommer inte ihåg vart jag läste det, men det jag såg var att standard-garantin endast var 1år, och endast genom återförsäljaren. De kanske har ändrat nu, men jag hittade inte 3år nån stans på sidan dock. Får väl skicka ett mail och fråga hur det ligger till.

Kan iaf säga med säkerhet att alla tillverkare inte kör med 3år WD har tex bara 1 år på vissa diskar, sen har både maxtor och wd 5år på alla sina enterprise-diskar.

Det här med raid5 verkar bli en dyr historia hehe... vetetusan om jag orkar slänga ut så mycket pengar, lär ju köpa helt ny server om jag ska få nån bra prestanda, och annars kanske diskarna är lite overkill. Just nu har jag c:a 1TB i min allt-i-allo server (specs i första inlägget) och kommer upp i 15-30MB/s över nätverket. Det är ju inte sjukt snabbt, men det funkar ju om man bara ska lagra grejjer som man hämtar lite då och då.

Anledningen att jag var sugen på raid5 var ju mest att man kan byta ut en disk när som om den pajjar, men iofs kan man ju göra det om man håller en vanlig disk tom också (fast då riskerar man iofs dataförlust på på disken som krashar).

Visa signatur

bla bla bla... :P

Permalänk
Medlem

Mja nu har jag beställt ett sata kort i alla fall te min uppkommand raid5 aray.

Dom jag kollade på bland anant var.
Promies SX4300
Promies TX4310
Promies TX4
Några adaptec kort
Deverse Sil31** kort

Efter mycekt Linux SATA FAQ läsande, pillande i kerneln, kolla i gentoos forum, gentoos IRC kanaler så kom jag fram te detta.

Promies SX4300 har följande prolems under linux.
SX4 drivern bör fungera DOCK stödjer drivern igen av hardware raid5 funktionerna kortet har så som XOR processorn och onbord 32Mb ram så det är total useless om man inte kan få i gån promies egna linux drivers, binära eller source dock är dom stenålder och sedan hur bra dom är mja något bättre skulle dom vara än native stödet i linux kernel men mer än så fick jag inte fram förutom att mång haft strul med att kompilera dom etc. Är ju trots alllt från 2005.
SX4 drivern i linux kernel stödjer inte heller hotplug fuktionen så man kan glömma hot-swap bay om man vill byta disk under drift. Om det fungera med promies drivers fick jag inte fram.
Sedan ska kortet bara var hybridkort mellan HW och software raid. HW delen ska inte vara fullt så avlastande som ett accepptabelt HW raid kort bör ha. Så fick inte så bra kretik på gentoos forum.

Promies TX4310 hade följande problems under linux.
TX2/TX4 drivern kanske fungerar såg att nån på gentoos forum lyckades få i gång sitt kort med en patch från en developer dock kanske drivern blivit bättre senaste 5-6 månaderna vem vet.

Promies TX4 är iget raid5 kort dock skulle mjukvaru riad gå fint på det men stödjer bar 33mhz PCI 32bit buss.

Sedan stog det att TX4 kort har riad5 XOR processor villket inte stämmer för TX4 kortet är icke något raid kort men antar att TX4310 är ett TX4 fast med raid stöd så samma chip i grund å booten å det står i SATA faq:n att hw raid stödet är slöare än dom flesta CPU:Er i dag så därför har itne stöd i linux kernel för hw delen inkluderats då mjukvaru raid går snabbare på kortet än hw raid.

Så jag själv utelsöt SX4300 för det saknade HW raid native i linux å jag kan inte använda binärer eller sources drivers från promies troligen pga att jag inte kör X86 CPU. Inte alla som har det problemet men ska tilläggas att promise uppdaterar sina drivers mycekt dåligt.
och native drivern saknar hotplug stöd så ända possetiva med krotet är PCI-X stöd. Dyrt PCI-X stöd får jag säga, 2.7K typ.

Promies TX4 är väll helt okej dock något dyrt tycker jag och har endast 32bit PCI buss dock upp till 66Mhz men dom flästa datorer har inte det tyvär.

Promies TX4310 verkar ha halvtaskigt stöd. Går inte å nyttja HW raid stödet native i linux. Möjligen med Promies drivers. Har bara 32bit PCI anslutning. Bör dock klara hotplug native i linux numera. Så uteslöt det för det var lite för dyrt för ett 32bit PCI kort som man inte kan nyttja fullt ut.

Kollade in deverse adaptec kort men mja har man inte gött om stålar så fans det iget kort som hade native stöd å vettiga drivers med PCI-X å bra sata stöd.

Eftersom hardware raid5 stödet inte var nåt vidare i linux med många kort i dagsläget även om det fins dom som fugnerar så verkade attityden på gentoos forum tex vara att mjuvkaru raid är överlägset. Pajar raid kortet msåte man ha ett lika dant för att åteskapa arayn villket mjuvkaru raid inte kräver. En modärn CPU klarar riad5 utan problem utan extra XOR processor.

Osv osv. Så därför började jag leta renodlat PCI-X 64bit 3-4 por sata kort som skulle fugnera utan extra XOR procesor och minne.

Sil3112/3114 fick bra kretik. likaså Sil3124 och 3132 som har full stöd i linux även för hotplug så man kan hotswapa disakrna och detta är inte några HW accelererade chip för raid.

Sil3124 var mycekt intresant. Fick mycket bra kretik i Linux sata FAQ och har full stöd i kernel och är PCI och PCI-X komptabilt upp till 133Mhz 64bit PCI-X. sil3132 är motsvarigheten för PCI-E.

Svåraste med Sil3124 som jag då vart mycket intreserad av var å hitta en ÅF med ett krot med just detta chip och PCI-X anslutning. Jag hade hittat ett på dustin tidigare utan å veta om det då specen på chipet ej var utskrevet.

Snubblade dock över en fransk ÅF med det kortet i sortimentet där det antydes sill3124 så efter lite mer grävande på google hittade jag tillvärkaren å visst det var Sil3124.

Sil3124 basserat 4 port Sata, 3 intärnt en extern port, PCI-X 133Mzh 64bit anslutning. Bör fugnera med PCI ner til 33mhz 32bit enligt franska sidan dock är min franska inte bra

Kortet kostar knappa 900kr och har allt man kan behöva för mjukvaru raid med hot-swap bays för disakarna om man vill det.

Så 1/3 av priset mot ett promies SX4300 och hotplug fungerar nativly i linux kernel
kan det bli bättre

Beställt mig ett från dustinhome i går för 895Kr fracktfrit.
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/custom/1007/pages/produc...
Såg att dom höjt priset till 950Kr men borde ändå vara värt det.
Inte fått mitt än men ser inte att det skulle vara nåt problems.
länk te tillvärkarens hemmsida med.
http://www.stardom.com.tw/web/pro-sata_e.htm

Sil3114 Ska ha hotplug support och ett sådant kort kostar 450kr på komplett med 4 portar för 32bit PCI buss.

shg.biz har även ett kort med Sil3124 för PCI 32bit för ca 900kr om man nu vil ha sata 2 å allt sånt.

Desas sil chip bör prestera liak bra i mjukvaru raid i linux gämfört med motsvarande promies kort med mjuvkaru riad på. Så det är ju mycket pengar sparade.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
[...]
Har precis fått igång mitt nya Raid-kort (Areca 1220, 8-portars SATA, PCIe x8), [...]

Vafan!
Porrhårdvara... /me want it.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thebigcookie
Mm, kommer inte ihåg vart jag läste det, men det jag såg var att standard-garantin endast var 1år, och endast genom återförsäljaren. De kanske har ändrat nu, men jag hittade inte 3år nån stans på sidan dock. Får väl skicka ett mail och fråga hur det ligger till.

Kan iaf säga med säkerhet att alla tillverkare inte kör med 3år WD har tex bara 1 år på vissa diskar, sen har både maxtor och wd 5år på alla sina enterprise-diskar.

Det här med raid5 verkar bli en dyr historia hehe... vetetusan om jag orkar slänga ut så mycket pengar, lär ju köpa helt ny server om jag ska få nån bra prestanda, och annars kanske diskarna är lite overkill. Just nu har jag c:a 1TB i min allt-i-allo server (specs i första inlägget) och kommer upp i 15-30MB/s över nätverket. Det är ju inte sjukt snabbt, men det funkar ju om man bara ska lagra grejjer som man hämtar lite då och då.

Anledningen att jag var sugen på raid5 var ju mest att man kan byta ut en disk när som om den pajjar, men iofs kan man ju göra det om man håller en vanlig disk tom också (fast då riskerar man iofs dataförlust på på disken som krashar).

Jo, de flesta företagsdiskar kör väl 5 år men tänkte mer för oss dödliga.

Konstigt om WD vore ensamma på 1 år tycker jag.
Var ju något år som alla stora tillverkare förutom seagate valde att gå ner till ett år på garantitiden. Strax efter det började seagate med 5 år - rätt starkt
Så det knäckte väl alla andra som gick tillbaka till 3 år igen, har aldrig hört om att någon kört med 1 år sen dess och det är nog ett par år sen nu. Men jag har kanske missat nåt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
En modärn CPU klarar riad5 utan problem utan extra XOR processor.

Nja, beror på hur man ser på det.

Hårdvarukorten är _många_ ggr. snabbare på vissa saker jämfört med mjukvaruraid. Sen om detta anses vara under begränsade tillämpningar vet jag inte. Och sen så är det ju inte direkt försumbart med dagens processorer heller. Om man vet med sig att man kommer använda arrayen mycket samditigt som man maxar processorn kommer man få lidande resultat på båda.

Om det är till en filserver så är det nog rätt lugnt. Är antagligen främst vid arbete med många små filer som hårdvaruraid visar sin styrka - och i en filserver så är inte processorn alltför belastad (kanske inte så många som kör med en helt dedikerad filserver hemma men .. eller, ja du vet nog bäst själv hur den ska användas ).

Permalänk
Medlem

med dagens uppkommande dual och quad core så är det not rätt lugt. Sedan så är ju fortfaradne 3-4K kort ofta halvbudget hw raid. Lite skillandm ot 7-9K kort. Ska man se realistiskt på det så duger mjukvaru raid fitn och troligtvis smidigare om man kör linux för hemampularen än en hw raid aray ändå då det i dagsläget är både extremt dyrt och omständigare då det gäller å hitta bra kort som fugnerar i Linux redigt bra.

Kommer själv köra dedikerad software raid5 burk med sil3124 PCI-X SATA 2 kontroller med 3st diskar i raid5 med en Alpha EV56 500Mhz processor och lite över 4Mb cache och 768Mb ECC SDR SDRAM och 64bit 1Gbit nätverkskort kort.

Permalänk
Medlem

thebigcookie: bara så du vet så är det typ alltid 1års garanti hos återförsäljaren, sedan är det ju några extra år hos tillverkaren. Altså får man skicka disken till ex. WD i tyskland eller Maxtor i Nederländerna.

Måste ju betala frakten själv, men ~180kr frakt är ju bättre än priset för en ny disk

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower