Permalänk
Medlem

24Mbit i Umeå: Telia eller BBB?

Är så less Kommunicera (12GB quota per månad, 359:-/mån) så det börjar vara dags att byta till dsl av någon form. Frågan är, Telia eller BBB?

Ungefär samma månadskostnad för båda abonnemangen. Dock har Telia 18mån bindningstid och BBB 0 månader (3 mån uppsägningstid).

Är det ens lönt att försöka förhandla bort bindningstiden hos Telia? Är det någon i Umeå som har BBB eller Telia 24Mbit? Hur fungerar det? Hastigheter? Leveranstid?

Jag har 620 meter till stationen och hoppas på drygt 15Mbit.

Hjälp mig att välja.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk

du får nog garanterat mer än 15mbps med både telia och bbb...

jag skulle gissa på att du kommer hamna på 22mbps förhandlad hastighet på modemet och får ut på tp test ca 20mbps. Ta bbb och testa funkar inte det kan du ju byta...

edit:Du kan inte få tdc?

edit2: bbb kör väl flera dynamiska ip också? det gör väl inte telia om jag ej minns fel...

Visa signatur

P4 3.0ghz, 1GB pc3200, Abit Ic7-G mobo, 200gb maxtor SATA, Geforce 2gts :(, Aspire 520w, Skitskärm 17" suddig o jvlig ;)

Permalänk
Medlem

Re: 24Mbit i Umeå: Telia eller BBB?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke
Är så less Kommunicera (12GB quota per månad, 359:-/mån) så det börjar vara dags att byta till dsl av någon form. Frågan är, Telia eller BBB?

Ungefär samma månadskostnad för båda abonnemangen. Dock har Telia 18mån bindningstid och BBB 0 månader (3 mån uppsägningstid).

Är det ens lönt att försöka förhandla bort bindningstiden hos Telia? Är det någon i Umeå som har BBB eller Telia 24Mbit? Hur fungerar det? Hastigheter? Leveranstid?

Jag har 620 meter till stationen och hoppas på drygt 15Mbit.

Hjälp mig att välja.

Kolla om du kan få bbb 20/3 med ditt korta avsrånd så komemr du nog få hög download + bra upload

Visa signatur

slappast i stan

Permalänk
Medlem

bbb lanserar snart 20/3 mbit skaffa det

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk

förövrigt kolla om bbb har vdsl du fyller ju kraven men frågan är om de har den i umeå?

12/9 isåfall max 1200m...

Visa signatur

P4 3.0ghz, 1GB pc3200, Abit Ic7-G mobo, 200gb maxtor SATA, Geforce 2gts :(, Aspire 520w, Skitskärm 17" suddig o jvlig ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Closetland
förövrigt kolla om bbb har vdsl du fyller ju kraven men frågan är om de har den i umeå?

12/9 isåfall max 1200m...

VDSL finns i Umeå, dock bara på telestationen för centrum. Och med tanke på kommunicera misstänker jag att Akke sitter liiiite för långt bort. Men bor man i centrum eller "Öst/Väst på stan" så borde det funka.. Bort själv halvvägs till svingen, och har ca 10/8 på min VDSL.

Funderar dock själv på o byta till ComHem om de får tummen ur någon gång med bättre upstream.

Vaaaarför var BBB tvungen o köpa BoStream, blir ju nostalgisk då man tänkte tillbaka på sin BoStream SCREAM, då hade man 18/13.. Snyft...

Visa signatur

Dator: Core i7, 12Gb RAM, Nvidia GTX 670, Massa disk.

Permalänk
Medlem

Telia är ett givet val om du sätter gaming före allt annat.

BBB om du inte är så kräsen på bra pingtider osv. BBB är ju nästan 100kr billigare och ingen bindingstid vilket är guldvärt, bara 3 månader om du är missnöjd, 12-18månader om du väljer telia.
Och i de flesta stationer i Umeå hamnar du inom norrnod med BBB vilket du garanterat inte gör med Telia och kan då peera med kommuncera och alla andra stackare med trafikgränser.

Jag har haft både BBB 24Mbit och telia 24/2.5 och jag hade haft kvar bbb om de hade haft lite bättre routering här uppe i norrland.

Leveranstid är 3-5veckor normalt.

Vart i Umeå bor du?

Visa signatur

...