Permalänk

hjälp med felsökning

har just gjort klart mitt första databygge, hade en guide på internet till hjälp
+ att jag fått lite hjälp av kompisar.

Dock när jag kopplat in allting (har dubbelkollat)
och försöker starta datorn sä händer följande:

först slår jag på strömbrytaren. då tänds en lampa på moderkortet, alltså så får den ström.

när jag sedan trycker på startknappen, så försöker chassifläktarna hoppa igång och LED lysena tänds, men sedan slår allting ifrån direkt, dock lyser fortfarande moderkortslampan. sedan går datorn inte att starta, om man slår av och på strömbrytaren och försöker starta så händer samma sak igen, att de försöker hoppa igång första gången sedan händer inget.

det finns start och reset knapp på själva moderkortet också, men jag får samma sak där, så de borde inte ha med kablarna som är dragna i chassit att göra.

som sagt det är första gången jag försöker mig på att bygga en egen data, så all hjälp uppskattas.

min setup är följande:

CHASSI: Aerocool Aeroengine II Svart

KYLNING: 1X Aerocool 140mm blå led, 1X Aerocool 120mm, 2X Antec 80mm blå led

MODERKORT: DFI LanParty RDX200 CF-DR

PROCESSOR: AMD Athlon 64 2.4Ghz 4000+ 1mb cache

SD-RAM: Corsair XMS Xpert 2X 512 DDR-SDRAM 2-3-3-6

GRAFIKKORT: Sapphire ATi Radeon X1600PRO 512MB (crossfire)

HD: Western Digital Caviar SE16 320GB

DVD: ASUS 1608P3S

NÄTAGGREGAT: Hiper Type R Modular 580W

Kablarna från Nätagget är dragna på följande vis:

1: från nätagg (molex) till 140mm fläkt till ASUS 1608P3S
2: från nätagg (molex) till WD Caviar (som i sin tur går med sata från WD till Moderkort)
3: från nätagg (molex) till 120mm fläkt
4: Strömsladdarna från nätagg är självklart isatta i Lanparty kortet.

har tryckt i alla sladdar lite extra men det tycks inte vara problemet.

Jag noterade även att Alla fläktar försöker hoppa igång utom 2stycken, CPU fläkten och fläkten på själva moderkortet. jag provade att dra i och ur CPU fläkten, samt att sätta in den i ett annat fläktuttag på moderkortet, men den rör sig inte. kan det vara så att det är nått fabriksfel på den? har kopplat in cpu:n precis som de ska va och dragit fast armarna, men inget hjälpte. processorn jag köpte har dessutom utgått, jag fick tag i ett av de allra sista exen.

tacksam för hjälp & råd