Permalänk

Hur länge våga Q-TEC?

Hejhopp glada swecare!

Jag har ett Q-Tec 500W agg som låter som en dammsugare. Q-Tec är ju känt för sin dåliga kvalitee och prestanda. Jag har kört med dethär agget i 6 månader nu (w00t att det ännu funkar!) och det håller upp dessa delar:

IP4 3.0Ghz@3.6GhZ
2st HDD
1DVD-Rom
3st UC-CCFL
6 extra fläktar
nVidia 7800GT 1000@1100mhz mem
temperaturmätare
+typ 10 lysdioder

Hur länge vågar jag köra med detta agg? Har någon annan dålig/bra erfarenhet av Q-Tec? Något nytt nätagg att rekommendera?

tjolahopp!

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk

Q-tec är så dåliga så det finns knappt... jag köpte en låda med ett nätagg i (PSU), den lät ju som en skärdetröska och jag trodde till en början att den skulle flyga iväg. Sedan upptäckte jag stora störningar i elnätet till grafikkortet som fick den att låta som om den var överhettad. Istället för den köpte jag en SeaSonic 430 W som inte låter någonting...

Kom ihåg när du köper nytt:
- Köp en med stor fläkt, inte mindre än 90 mm, helst 120 mm som jag köpte
- Köp från kändas märken, som Fortron Source, SeaSonic

Visa signatur

"När far är i mora är mor i fara"

Permalänk
Medlem

hahaha ja jag säger då det mitt Q-Tec 500W har jag haft nu i 2 år o det funakar skiiitbra..

bara idioter o pensionärer som tycker Q-Tec är dåligt haha

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjonss13
hahaha ja jag säger då det mitt Q-Tec 500W har jag haft nu i 2 år o det funakar skiiitbra..

bara idioter o pensionärer som tycker Q-Tec är dåligt haha

Sedärja, grabben med chocklad...Jorå Q-Tec är superbra och passar säkert systemet du har i din sign

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

sålänge det funkar är de väll bara att spinna vidare med qteq.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjonss13
hahaha ja jag säger då det mitt Q-Tec 500W har jag haft nu i 2 år o det funakar skiiitbra..

bara idioter o pensionärer som tycker Q-Tec är dåligt haha

Måste gratulera till ett ytterst intelligent inlägg i debatten.

Det har många gånger bevisats av både amatörer och experter att Q-tec inte duger till annat än dörrstopp. Jag kan inte minnas något större test där det har skrivits något positivt om deras nätaggregat.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jupp, instabila nätagg kan skada övrig hårdvara.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Jag hade ett Qtec 550W som small effektfullt, liite naggat blev ju förtroendet ... men det hade fungerat i 2 år innan dess.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

JO men mitt verkar vara så som qtec förmodligen vill att alla deras agg ska vara

visst det kommer inte att hålla många år till men har legat på samma spänningar sen jag köpte det

Visa signatur
Permalänk

vissa (läs: bjonss13) verkar tro att bara för att datorn bootar så har du ett bra nätagg. Instabila spänningar och farliga spikar har permanent påverkan på övrig hårdvara.

Permalänk
Medlem

jaja som jag sa mitt har legat på samma spänningar sen jag köpte skiten

jag var på ett lan för nått år sen o det blinkade till i lägrenheten alla datorer som satt i mitt utag slocknade utom min hmm dåliga kondingar i antec aggen kanske vad vet jag

men som sagt har man fått för sig att nått e skit så är det alltid skit

Visa signatur
Permalänk

Bytte me syrran nu. Hon fick mitt Q.Tec och jag tog hennes 350W Macron. Tillfälligt!

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk

Jag har inte heller, konstigt nog, några dåliga erfarenheter av qtec. Även om jag hört många som klagar på dom. Jag måste haft en jävlans tur och få ett väldigt stabilt qtec :S... Då min polares hiper 530w smällde, insisterade han på att vi skulle testa med mitt gammla qtec 350w. Försökte övertala honom att det antagligen inte ens kommer starta....menmen...vi satte i det och startade upp systemet. Vi drar igång lite spel och 3dmark och allt flyter på... dom dagaran han hade det. Och det är inget direkt strömsnålt system han har....Amd64 3800+@4200+, 7900GTO, 1gb twinmos, 1st 250gb. Så..... har inget dåligt o säga om qtec

Permalänk
Avstängd

hade q-tec 400w förut fungerade grymt bra.
Men fick väl ett bra e.x då.

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem

Man kan ju få ett Q-tec som funkar, det är bara det att det känns så onödigt och dumsnålt att chansa. Vill man ha ett billigt kvalitetsnätagg kan man ju t ex få ett 350 W FSP för 375:-. Den där extra hundralappen man kan spara in känns rätt onödig i det stora hela.

Permalänk

Köper man ett kvalitetsagg kan man ha oturen att få ett dålig ex (oftast inte). Köper man ett Q-tec kan man ha turen att få ett ok agg (oftast inte). Summerar upp det hela ganska bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
Köper man ett kvalitetsagg kan man ha oturen att få ett dålig ex (oftast inte). Köper man ett Q-tec kan man ha turen att få ett ok agg (oftast inte). Summerar upp det hela ganska bra.

Excellent sammanfattning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjonss13
bara idioter o pensionärer som tycker Q-Tec är dåligt haha

Nope, nu pratar du om de som äger ett och uttycker sig så här.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

du har visst aldrig hört björnes magasin på P3 humor :Delux??

det var ett skämt men alla har visst inte det

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjonss13
hahaha ja jag säger då det mitt Q-Tec 500W har jag haft nu i 2 år o det funakar skiiitbra..

bara idioter o pensionärer som tycker Q-Tec är dåligt haha

Snacka om att ha koll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjonss13
jaja som jag sa mitt har legat på samma spänningar sen jag köpte skiten

Har du kört med multimeter 24/7 och kollat?

Tror knappast det.

Q-Tec, skulle jag knappt våga köra på samma säkringar som min burk idag.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

bara för spännigarna inte varigerar så mö i bios betyder inte att dm är stabila. Det farliga är inte en drop på säg 0.2-0.3V på +12V som sker å kanske 1sek med en gämn tackt utan det som är farligt är småripplet som är extremt snabbt och sbäger kanske felra tusen gånger i sekunden. Det kan moderkortet inte uppfatta,

Permalänk
Avstängd

Q-Tec har säkert levererat många bra och väl fungerande nätaggregat genom åren, dock har det väl varit väl många måndagsexemplar som uppmärksammats. Möjligtvis har har Q-tec fler måndagar på en vecka än de andra tillverkarna, vad vet jag.
Flera av de bättre aggregaten jag använt mej av har för övrigt varit av typer som det ofta klankats ned på, t.ex Chieftech och rena "Nonames", vilka har fungerat alldeles utmärkt.
Känt och omtalat märke är ej heller att ta för givet bra, jag har t.ex ett Zalman 400watt som jag ersatte med ett "Noname" 350watt när Prescottriggen började korka vid uppklockning. Även Chieftech 360watts agget funkade bättre än Zalman 400watt.
Efter mycket om och men, så har jag nu ett Hiper 480 watt som jag faktiskt är nöjder med.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?