XP tar tid att avsluta

Permalänk
Medlem

XP tar tid att avsluta

Hej.
Jag har ett problem när jag ska avsluta Windows.
Rutan att Windows avslutar och inställningar sparas försvinner snabbt som det ska göra, men sen blir skärmen blå. (Inte klassiska blåskärmen).

Där brukar det ta ett par sekunder innan datorn stängs av, men det tar upp till 45-50 sekunder innan datorn stängs av.

Jag hör sökt efter liknande problem, men alla andra problem verkar bara handla om att det tar tid för Windows att avslutas, typ inställningar sparas mm tar jätte lång tid mm.

Hittar inget om att dom sakerna avslutas snabbt men sen är det stopp.

Hoppas på hjälp här.

Permalänk

har samma problem, men jag vet inte om det går att göra så mycket åt saken förutom att ominstallera oc inte installera så mycet skit på datorn, iof så hålder det löftet i en vecka dock ;P

Visa signatur

Intel Core i5-3570K (Corsair H60) | ASUS P8Z77-V | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB | ASUS 680 DCUII TOP | Corsair HX 850W 80+ | Samsung SSD Basic 830-Series 256GB, Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Hmm något är fel helt klart.
Jag har fullt med skit på min dator just nu, men det fungerar fint endå.

Defrag?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

har också likande problem jag har märkt att det är min externa hårddisk som orsakar detta, den är inkopplat på Firewire

Visa signatur

Gammal

Permalänk

Skit på datorn, formattera, defrag, köra mindre partition till OS och inte ha all skit liggandes på samma disk/partition som OS'et. Windows i ett nötskal?

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Medlem

Jag har ingen extern utrustning kopplad till datorn.
Jag har defrag, partitionen som windows är installerad på är bara på 5 Gb.

Jag har nu formaterat om disken med XP och det funkade bra att stänga av datorn snabbt som det ska vara.

Installerade alla program och win update och det funkade fortfarande bra.

Sen gjorde jag en ändring på det virtuella minnet. Ändrade storleken och efter det så är jag tillbaka igen med att det tar en väldig tid att avsluta windows.

Testade att ändra tillbaka så som det var från början men det hjälper inte.

Har testat att ändra så det virtuella minnet ligger på en annan disk, men fortfarandet så tar det en väldig tid att avsluta windows.

Så slutsatsen lutar åt att det är något med det virtuella minnet som gör att det tar en sådan tid att avsluta windows.

Permalänk
Medlem

Windows XP tar god tid på sig att stängas av, eftersom det är så många tjänster som körs på datorn. Varje tjänst måste stängas av för sig ovh det tar en stund att avverka alla tjänster. En del tjänster släpar verkligen benen efter sig och kan i stället stängas av direkt.
Klicka på Sart-knappen, välj kör, starta regedit.exe och navigera dig fram till
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Control.
Här letar du rätt på nyckeln WaitToKillServiceTimeout.
Standard värdet är 20 000,
vilket betyder 20 sekunder. Dubbelklicka på värdet och ändra till 1 000 (vilket motsvarar en sekund)
Nu kommer inte XP att vänta lika länge på var och en av tjänsterna.
De som inte svarar kommer stängas av efter bara en sekund och utan en massa tidskrävande konverastion mellan program och datorsystemet.

Visa signatur

Jag har en dator.