Permalänk
Medlem

Hjälp! Windows startar inte...

Skulle i lugnan ro starta datorn i morse, men va kommer inte upp då... jo ett "NTLDR is missing" error-meddelande. Sökte lite och fick något sånär klarhet i vad problemet innebär. Gick in i bios för att ändra bot-ordningen bla. Ska erkänna att jag ocksa ändrade CAS-setting på ram-minnet när jag kom förbi och insåg att det var inställt på 2,5, så jag satte det till 2,0 iaf.
Det borde jag nog inte ha gjort. För antaglingen är det den inställningen som nu gör att när jag startar upp datorn så fungerar inte ens skärmen, för att jag ändrade boot-ordningen kan ju knappast vara orsaken?

Tog ut batteriet från morderkortet för att nollställa biosen, hade ur det kanske 15 minuter, men problemet kvarstår - helt svart skärm när datorn slås på (alla hårddiskar osv sätter igång dock). Är 15 minuter för kort för att nollställa biosen, hur länge ska man isf ha ur batteriet?

Tja, jag är ganska extremt uppgiven nu känns det som. Har innan suttit i nästan 2 dagar för att installera program på nytt och fixa alla inställningar rätt efter att ha formaterat datorn, och så händer detta nu på morgonen. I går kväll fungerade datorn felfritt. Hur löser jag detta!?

Visa signatur

En ledares största politiska kapital utgörs av den mängd fruktan han kan ingjuta i sitt folk... eller: "Fear is the key". Förövrigt är Steve Harris kung.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

har du en xp skiva ?.. använd den då för att reparera ditt xp.. tror ntldr tillhör nånting som har med uppstarter/bootsektorn att göra,,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
har du en xp skiva ?.. använd den då för att reparera ditt xp.. tror ntldr tillhör nånting som har med uppstarter/bootsektorn att göra,,

NTLDR har mycket riktigt med ppstarter/bootsektorn att göra. Om jag kommer in i Windows så kan jag fixa det problemet. Nu är ju dock det stora problemet att skärmen är HELT svart när jag startar datorn.

Jag har nu också hittat min instruktionbok till moderkortet och letat upp vilken jumper som är för att radera cmos. Sagt och gjort, men problemet kvarstår.
Varför får jag ingen bild till skärmen?

Har testat med annan skärm, så det är inte skärmen som är trasig.
Har testat med moderkortets inbyggda grafikkort, så det BORDE inte vara grafikkortet. Tyvärr tror jag inte att jag har möjlighet att testa grafikkortet i någon annan burk för att vara helt säker på att det inte är det som spökar.

Vad kan det vara som är problemet?
Kan det vara minnet (var ju trots allt där jag ändrade settings med), kan jag isf testa att starta helt utan minne för att se om det är peoblemet? Eller måste man ha minne i burken (har tyvärr inget extra liggandes att testa med)?

Vad finns det för andra saker man kan testa med? Vad skulle ni ha gjort?

Visa signatur

En ledares största politiska kapital utgörs av den mängd fruktan han kan ingjuta i sitt folk... eller: "Fear is the key". Förövrigt är Steve Harris kung.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

så dum som jag e skulle jag formatera skiten eftersom jag har alla mina filer å prylar på en annan hdd och det lilla som försvinner skiter ja i

men annars borde det ju gå att jumpra om disken till slave och trycka in i en annan dator , sedan KOPIERA saknade filer från FUNGERANDE TILL "TRASIGA" disken.. sen det där med skärmen verkar skumt som jag tyvär inte kan hjälpa till med.. om du hittar en lösning så notifiera mig, min brorsas burk slutade oxå att funka på det sättet så den är "inlämnad" hos en polare som ska fixa det..

aja cheers..