Permalänk
Medlem

Fel i filsystem

Hej!

Fel i filsystemet återkommer hela tiden. Felen repareras med chkdsk men återkommer igen. Vilken orsak är mest trolig? Minnestest på ram-minnena har körts och de verkar fungerar som de ska. Fel på moderkortet? Har en seagate sata och en seagate ata disk och fel uppkommer på båda diskarna.

Permalänk
Medlem

Jag skulle prova med att totalrensa disken och göra om partitionen från början.
Brukar avhjälpa dylika problem.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Avstängd

Lite svårt att komma med goda råd angående moderkortet när du inte ens klämmer ur dig vad du har...

Permalänk
Avstängd

Min gissning är att det är fel på kablarna. Kan vara så åtminstone, men lite mystiskt att det är på båda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Lite svårt att komma med goda råd angående moderkortet när du inte ens klämmer ur dig vad du har...

Moderkortet är ett ASUS P5LD2-VM

Permalänk

En kompis till mig påstår att signalerna till IDE hårddiskar (paralella signaler) måste vara så exakt samtidiga att om man förlänger en av de 40 sladdarna med 1cm så kommer all data korrumperas.

Om detta stämmer så skulle man få en sån effekt av att en kontakt sitter snätt.
Jag skulle också testat diskarna i en annan dator.

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk

Felet kan uppstå vid piratversioner av XP...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Avstängd

Det där får du faktiskt ta och utveckla...

Permalänk
Avstängd

"En kompis till mig påstår att signalerna till IDE hårddiskar (paralella signaler) måste vara så exakt samtidiga att om man förlänger en av de 40 sladdarna med 1cm så kommer all data korrumperas."

Din kompis kan sluta röka på nu. Detta gällde kanske i viss mån på 486-tiden. I och med ultadma 33 och framåt ingår felkontroll i överföringen.

"Felet kan uppstå vid piratversioner av XP..."

Räcker med att avinstallera pirat.dll så funkar det. Detta är givetvis skitsnack.

Permalänk
Medlem

Kan fel på moderkortet orsaka denna typ av fel? Har även börjat få en del crc-fel vid uppackning av rar-filer och installation av program.