Permalänk

RCA-VGA är det möjligt

Jag har köpt en bildskärm och i den finns det bara en vga ingång.
Har även köpt en sådan här http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010093437 som omvandlar s-video och rca till vga, men bildkvaliten blir inte det bästa.
Och till frågan, går det att göra en egen kabel eller något annat så det blir bättre bild?

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Medlem

Vad exakt vill du koppla?
Din bildskärm, om det nu är en datorskärm, har knappaast inbyggda högtalare och då borde VGA - VGA ge klart bäst bild.
Anledningen till att bildkvaliteten inte blir bra beror troligen mest på källan.

Permalänk

jo, i nuläget har jag xbox,digitalbox och dvdn inkopplade in i i min stereo och sedan från stereon kommer det en enda rca (gul bildkabel) in i den dosan jag har köpt sedan till min datorskärm (vga).

Finns det någon grej som omvandlar vanliga bildingångar scart rca mm till vga?
En annan lösning är ju att ha en dator tillhjälp men dock ett dyrt hjälpmedel.

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Medlem

Först och främst är det så att den gula RCA-kablen ger den sämsta bilden av alternativen. Den levererar s.k. sammansatt video. S-Video är uppdelad i fler "kanaler" och ger generellt sett den bättre bilden, men som Exner säger så beror det mest på källan...

Jag har sett 2 guider till hur man gör egna kablar Scart till VGA med hjälp av en vanlig rak nätverkskabel men det är väldigt avancerat . Det är inget jag rekomenderar... (De var också tänkta för att användas med en dator.)

MVH

Visa signatur

F-S Amilio Xi1546

Permalänk
Medlem
Permalänk

På Kjell finns det såna kablar. Kvalité vet jag inte.

Permalänk

danke, jag har köpt en xbox kabel där det finns komponent ut, sedan ska jag göra en kabel som passar mellan komposit och vga så det blir nog bra.

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Medlem

KoalaOfDoom

man kan inte konvertera komponent till vga enbart genom en kabel... det som ställer till det för folk är att det finns sådanna kablar, men det är till vissa lcd/plasma tvapparater/projektorer där vga ingången fungerar både som komponent in och vga in (de snålar allts med ingångarna)

/Daniel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
KoalaOfDoom

man kan inte konvertera komponent till vga enbart genom en kabel... det som ställer till det för folk är att det finns sådanna kablar, men det är till vissa lcd/plasma tvapparater/projektorer där vga ingången fungerar både som komponent in och vga in (de snålar allts med ingångarna)

/Daniel

hmm, det låter dock ej så bra, men får återkomma och se.

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn