gamla dator/speltidning

Permalänk

gamla dator/speltidning

plockar ibland fram mina gamla datortidningar när nostalgin pockar på..

Vilka är era favoriter från 80-90tal? Två tidningar som jag minns med glädje var "attack" (ej att förväxla med "attack games") med PO Lekare... Och "interface" som hade riktigt crazy humor.. någon som minns dessa?
Och naturligtvis SHN...

Permalänk
Medlem

Datormagazin (i vanligt tidningspapper!) slukades snabbt när den damp ner i brevlådan. Där hatobjektet och politikern(?) "Maggan Persson" bla debaterade och ville förbjuda våldsamma datorspel som Barbarian och Last Ninja för dess "fotorealistiska" våldsscener på C64:an.

Farsan ska ha dessa på vinden nånstans. Bordefaktiskt scanna in en del artiklar.

/T

Visa signatur

Min cpusamling http://www.cpucollection.se | Mitt projekt att katalogisera alla kända processorer: http://www.chipdb.org

Permalänk

Gillade tekno när den fanns, lades väll ned i Sverige och fortsatte i Norge har jag för mig Skivorna som följde med med olika demos eller vad det kallas. Inte på spel utan på snygga animationer.

Permalänk
Medlem

Datormagazin vilket minne du väcker

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Den gamla Datormagazin tidningen har jag hört skall ha varit bra men aldrig läst den själv.
Händer att jag läser gamla datatidningar på biblioteket riktigt kul att läsa om en tid då man inte var med

Permalänk
Medlem

De flesta datorblaskor tryckta före 1995 är hyggligt läsvärda, Datormagazin på tidningspapper har man givetvis en rejäl samling av. Den återfödda varianten var lite för plastig för min smak.

Mikrodatorn hade ju nyheter i början av nittiotalet, nu är den bara gubbig av sig.

Vad gäller IDG idag kan de rationalisera bort allt utom Silikon Valle utan att jag skulle märka något.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

High score var ganska bra före de bestämde sig för att blaskan skulle vara ett herrmagasin.

Permalänk
Medlem

De första numren av PC Gamer var mysiga innan de blev seriösa. 1996-1997.

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Datormagazin. har ett par kassar som läses med jämna mellanrum. 4-5 år emellan sådär!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem

Tycker hyffsat tidiga pc-gamer är riktigt mysiga, den tidningen dog runt 2001 tycker jag..
Skräcken är ju gamla Komputer för alla, måste vara den hemskaste tidning jag läst...

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R_fused
Tycker hyffsat tidiga pc-gamer är riktigt mysiga, den tidningen dog runt 2001 tycker jag..
Skräcken är ju gamla Komputer för alla, måste vara den hemskaste tidning jag läst...

Hahaha, ja KfA och PcHemma var riktigt hemska. Mer som reklamblad än tidningar och dåligt skrivna. :/ Jag började läsa datortidningar runt 1997 och jag minns Attack Games som trevlig.

Permalänk
Inaktiv

Playstation magasinet <3

Har en jääävla massa tidningar från typ 97-> 98 underbar tidning!

Permalänk

Prenumerade på KfA i några år. Stolt.. or not.

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk

Är det några snubbar kvar på PC Gamer-redaktionen sen sen tidiga åren (-2000)?

Läste den på den tiden och tyckte den var riktigt skön emellanåt. Så där lite lagom lättsam.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Är de någon som kommer i håg års katalogen Person Datorn min första var i från 1989 o den som jag har kvar mest för skoj är i från 1994.
De va tider då

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
Är det några snubbar kvar på PC Gamer-redaktionen sen sen tidiga åren (-2000)?

Läste den på den tiden och tyckte den var riktigt skön emellanåt. Så där lite lagom lättsam.

Det hoppas jag verkligen, grymt bra tidning på den tiden. Kommer speciellt ihåg ett nummer med Lara Croft på framsidan, på skivan var GTA demot med. Det demot går inte att spela sönder

Permalänk
Medlem

När jag var runt 12 gillade jag den brittiska tidningen Amiga Action

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

High Score ngn?

Visa signatur

Så kan det gå om man lurar en vän, Då kan man också bli lurad igen/Jesus Barnet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R_fused
Tycker hyffsat tidiga pc-gamer är riktigt mysiga, den tidningen dog runt 2001 tycker jag..
Skräcken är ju gamla Komputer för alla, måste vara den hemskaste tidning jag läst...

Computer för alla eller vad den heter. FYFAN.

Permalänk
Medlem

High Score ja, de gamla då den fortfarande var en multiformatstidning med Amiga, PC, Snes & Megadrive mfl. Sen förvandlades den till nån slags Dator Herrtidning med recensioner av de bästa sexspelen osv .. Humor i dagsläget inget vidare på den tiden då en läsvärd tidning gick i graven

Permalänk

det är kul o bläddra i en sån gammal tidning så kanske man ser en 100 mhz dator med 4 mb ram o 1,5 gib hd för 20000 kr... ^^ så kanske dom typå skriver "senaste teknologin"

Permalänk

Läste en del DMZ på amigatiden, ca 1992-95 skulle jag tro. Var riktigt bra för att hitta fusk och walkthroughs till spel innan internets tid

Visa signatur

Intel C2D E6400 2,13 GHz, Gigabyte S3, 2048 mb Coirsair Dominator PC6400, Powercolor X1950XT, Seagate barracuda 320 + 160 GB, Hiper 530W, CoolerMaster Mystique 631,

Permalänk
Medlem

Prenumererade på engelska PC Zone under två år mellan 93-95 tror jag. Mycket bra tidning, massor med engelsk humor och massor av sarkasm och internhumor. Jag minns t.ex. när de fejkade ihop en recension av Descent som påstods vara skriven av David Hasselhoff (han från Baywatch, ni minns) som var fullständigt vansinnig.

Tjock tidning, kom alltid med minst en CD och läsningen såväl som demospelen på skivan räckte precis lagom till nästa månads upplaga. Sparade alla nummer men tyvärr har de försvunnit i diverse flyttar sen dess (eller så lämnade jag dem hemma hos päronen, och de kanske kastade ut dem efter några år). Jag har dock kvar alla demoskivorna, de ligger i min gamla garderob i mitt gamla rum hos päronen. Nostalgi!

Visa signatur

Min andra dator är en IBM 709
If there was hope, it must lie in the proles, because only there, in those swarming disregarded masses, eighty-five percent of the population of Oceania, could the force to destroy the Party ever be generated.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
De första numren av PC Gamer var mysiga innan de blev seriösa. 1996-1997.

Hmm.. Jag har ett nummer från 98, tycker det är jeefligt trevlig läsning. Fast det kanske beror på de minnen jag får, lite nördigt kanske men vafan.. var ju inte gammal :D. Har några nummer från 99 också.. sen nåt nummer per år sen dess :). Köper kanske 2 PCG om året :).

Jäkligt intressant att läsa om spelhistorien i nutid så att säga.

EDIT: Jag prenumererade på PC Format sista året de gav ut tidningen. Också trevlig tidning.

Permalänk
Medlem

Tja, vad läste man? Dmz förstås. Och den underskattade Svenska Hemdator Nyt med Attle och Torsten. Minns även att jag läste Oberoende Computer när den fanns på svenska ett tag. Halva tidningen var bara listningar. När SHN gick i graven och Rindeblad försvann från Dmz var det inte lika kul längre...

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Super Power! (Senare Superplay) nummer 1-99 hade jag.
Blev sämre vid 90+

Kommer ihåg en PC-Gamer tidning där man fick med en Quake 1 Walkthrought pocket book. Det var häftigt. Man fick reda på alla secrets.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kicking_kangaroo
Prenumerade på KfA i några år. Stolt.. or not.

Samma här.

Minns att jag en gång köpte ett nummer av PC-guiden. Det var tufft.

Permalänk

Ahhh, PC Gamer som alla snackar om här.. den tidningen va fet så där för många år sedan.. när man var mindre. Minns alla spel-recensioner till Win95 och betygsättningen. Och redaktionen. Någon som vet om det fortfarande sitter samma snubbar?

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Nej man var ju inte med på den tiden. Kanske borde gå till något bibliotek och rota i arkiven.

Jag har också tyvärr blivit utsatt för Komputer För Alla. Horror!

Värre dynga har väl knappt skrivits!? Jag borde lägga ut tidningarna på tradera, om ingen köper dem bränner jag dem.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Ahhhh, man glömmer inte High Score, började prenummerera så jag fick första numret av "nya" high score, skapligt snopen man blev
Sen blev det PC Gamer som jag faktikst prenummererade på från våren 1997 till 2005 eller liknande, läste den väldigt sporadiskt på slutet, då alla gamla goa gubbar hade lämnat tidningen, och kvaliteten var märkbart sämre. Första speltidning jag läste över huvud taget måste ha varit Nintendo Magazine eller vad den hette, sjukt ball, med Zelda serien i också, det var tider...

Fan nu måste jag packa upp mitt snes och spela Zelda III