Permalänk
Medlem

Gräva ner Datorn

Jag undrar om man skulle få bättre temp om man grävde ner Datorn i marken. Skulle bara behöva köpa ett chassi som inte har några fläktar och fläkt hål.

Tempen i lådan skulle väl vara jävligt bra året om, och bäst på vinter?
Funderar om man ska gräva ner den 2 eller 3 meter ner vid huset.

//Marcus

Permalänk
Medlem

Du tror inte det skulle kunna bli fukt väldigt lätt i lådan då?

edit: tuff ide annars

Permalänk
Medlem

Alltså... driver du med oss på riktigt, eller vad?

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd

släng ner datan i olja så skall dui se att du har bra temps! seriöst!

Permalänk
Avstängd

haha! sjukaste idén hittils!
det kan gå, men du måste ju sätta någon slags folie runt lådan, annars blir det ju fukt och skit

Permalänk
Medlem

Hmm.. hur är det med jordvärme? Alltså det finns värme i jorden om du gräver för mycket!

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Det skulle vara riktigt fett

Om detta nu är seriöst vilket man inte kan vara helt säker på så skulle mitt tips i alla fall vara att bygga ett eget chassi och även klä in lådan i något som stänger ute fukt... Man kan ju också bygga nån slags väg in/ut för luften. För värms luften i lådan upp måste den ju ut och ny "kall" komma in.. Skulle kanske gå att bygga en lite större låda runt datorn som fungerar som "luftficka"

En fråga bara, hur ska du stänga av och på datorn?
Lite krabbigt å gräva 2-3 meter ner när nått händer med datorn

När jag skriver detta måste jag säga att jag betvivlar att detta projekt är seriöst

Visa signatur

|| E6600 @ 3.2GHz [Stockkylare] Asus P5B Deluxe Powercolor X1950XT OCZ 6400 2048Mb ATI Edition Zalman ZM600-HP Samsung SP 250GB Samsung DVD-Brännare S-ATA Coolermaster Mystique 631 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Hmm.. hur är det med jordvärme? Alltså det finns värme i jorden om du gräver för mycket!

Det du snackar om är grundvattnets temperatur, +4 grader, som tas upp, trycks ihop och lagras som nog med värme för att värma ett helt hus.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Hmm, dränk alla komponenter i silikon och sänk skiten i ett akvarium är nog en lika bra idé tror jag..

Permalänk
Avstängd

men olja e väll endå bäst eller? de leder ingen ström.. så sätt på massa fläsar och släng ner skiten i ett stor fat med olja! sedan får man kyla oljan på någpt sätt men de lär ju inte vara så klurigt att fundera ut!

Permalänk
Medlem

Blir väl lite svårt att kyla den. Du får ju inget luftflöde alls. Dessutom blir det jobbigt när du ska slå på den och alla kablar måste vara ganska långa

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Har faktiskt testa att gröva ner ett gammalt härk i kross-grus..

Det gav inte någon skillnad FÖRUTOM en jäkla massa sten damm i datorn!

Kan tänka mig att om du gräver ner din dator i jord så kommer den bara att bli varmare o varmare eftersom jorden kommer isolera värmen i datorn! lite på samma sätt som att jorden kring en jordkällare isolerar jordkällarn från yttre värme (sol) fast tvärtom om du fårstår vad jag menar! Men vinter tid kan jag tänka mig då jorden kommer att vara kall att suga ur värmen från datorn men knappast sommartid..

Rolig idé dock! Isolera med plastfolie som du har i köket! några varv med det kommer säkert att räcka!

Permalänk

Jag skulle istället föreslå att tejpa fast datordelarna på vingarna av ett litet vindkraftverk att ha uppe på taket. Detta skulle både driva datorn och kyla den.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk

Känns som en dum idé de här.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

gräv ner kopparslingor nera vid grundvattnet. Det rör ju på sig så bör kyla bra. Dra sedan slangar till datorn å vattenkyl den. Datorn kan ju då stå inne Kna ju ha en värmeväxlare i mellan så du har en sepparat lopp med vatten/glykol som tål kylan och så isolerar du värmeväxlaren oavset omdu ahr den inne eller ute så det inte bli kondens på den när det är kallt sedna kan du ha lämplig vattenblandning på datorns sida. DU lär behöva en lite bättre pump ute nämligen pga tryckskillnaden. Dock inget problem i i teorin om systemet är fyllt men drar man X antal meter kopparrör så bruakr det bli lite flödesmotstånd.

Permalänk
Medlem

Isolera allt men låt flänsarna sticka ut och sätt det sen i en bäck.

Permalänk
Medlem

Helt värdelös ide. Du tror inte att några hundra watt värme skulle värma upp marken? Tror du marken är magiskt sval året om? Sämsta iden på länge på hela Swec och det säger inte lite...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Nej men om man kanske bodde i en källare eller nåt och göra hål i betong golvet om man nu har det, kanske man kan göra en form av Alimium eller nåt

Permalänk
Medlem

Sådana här ideer brukar uppkomma efter man hällt i sig ett par liter sprit...var det så du kom på detta ?

Har du jordkällare ? så kanske...men tror du får problem med fukt och kondens.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

man fixar bara en segelbåt och kör lite heatpipes till kölen så blir det naajs. Men ska du klocka så får du nog segla med den så det blir större flöde runt kölen.

Visa signatur

Gigabyte DS3-EP35, E8400 @ 3800, OCZ Reaper 4Gb 8500, 8800GTS 512mb, Chill Inovations 510w

Permalänk

går väll lika bra o ha den o stå i en frys då utomhus så du slipper surret..

Permalänk
Medlem

Alternativt så kan man koppla ihop alla grejjorna utan en låda och hänga skiten i baken på ett SAS flygplan (måste vara SAS annars går det ej) så lär du få rätt schyssta temps på typ 10,000 meters höjd. Låter ungefär lika komplicerat

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Helt värdelös ide. Du tror inte att några hundra watt värme skulle värma upp marken? Tror du marken är magiskt sval året om? Sämsta iden på länge på hela Swec och det säger inte lite...

Tror iofs inte att marken skulle bli specielllt varm, däremot så skulle det inte bli något luftflöde inne i datorn och allt skulle haverera, om man använde ett vanligt chassi (problemet är ju att transportera värmen från komponenterna ut i den omgivande jorden). Man skulle kunna tänka sig att man tar ett Zalmanchassi (ni vet modellen som agerar som en gigantisk kylfläns och som har hetpipes till alla värmealstrande komponenter) och gräver ned den, men frågan är om det skulle fungera så mycket bättre nedgrävt än i luft.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

ähhh.... gräv ner en gammal svetstub eller likande och kör vattenkylning, detta ska tydligen fungera väldigt bra. Läste om nån nisse som gjorde det för några år sedan

Permalänk
Medlem

En stillastående massa leder inte värme bra, det krävs kombinerad mass och energitransport för att kyla något ordentligt. Problemet är inte värmeöverföringsytan (dvs arean på chassit) utan det faktum att jord inte har någon bra värmeledningsförmåga, denna lösning vore inte ett dugg bättre än att sänka ner datorn i ett badkar med vatten. Det är en sämre lösning tom eftersom vattnet iallafall kan röra sig fritt och sprida värmen i vätskekroppen.
Och nej, Zalmanchassit skulle inte fungera bättre i marken är vad det gör i luft. Hela luftkylningsmedtoden bygger på att luft tar upp och bortforslar värmet från komponenterna genom konvektion eller tvingat flöde, något marken inte kan göra. Tänker er själva vad som skulle hända om man skulle guta in en dator i en oändligt stor klump av stål, tror någon att det skulle vara en bra kylningslösning? Det skulle bli ett satans delta T iallafall...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Det finns folk som har haft vattenkylning med en stor tank på kanske upp till 50-100 liter som varit nergrävda på baksidan sen kopparrör fram till huset sen upp ur marken och in i snabbkopplingar i samma vägg som datorn är närmast sen från slangkopplingarna i väggen sitter det vanlig slang för vattenkylning som sedan slingrade sig in på datorns baksida.. Och tempsen var jävligt nice med tanke på att hela systemet var fläktlöst.. Sen har man en schyst brännare och ett gäng tysta diskar så är saken biff :]

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

det var ju nån kille som kylde sin dator me matolja, du kan ju prova det...

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem

skick datorn upp i rymden vet jag där är det kallt kan jag lova

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
skick datorn upp i rymden vet jag där är det kallt kan jag lova

Och varmt, solen steker på och vakum leder ingen värme..

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Och varmt, solen steker på och vakum leder ingen värme..

Om vakuum inte ledde värme skulle solen inte steka?

Visa signatur

| Core2Duo E4300@3.0GHz ~ Zalman CNPS7000B | HIS HD4850 512MB ~ AC Accelero S1 | MSI P35 Neo2-FIR | 2*1GB Crucial DDR2-666, 1GB Corsair XMS2 DDR2-1066 | Tagan Easycon 530W |