Lämpligt kort för Photoshop

Permalänk

Lämpligt kort för Photoshop

Vilket grafikkort skulle ni rekommendera att skaffa av dem här?

XFX GeForce 7600GS 256MB

XFX GeForce 7600GT 256M

Det kommer användas till en hel del bildbehandling, (Photoshop), och inte så jättemycket för spel. Att kortet är relativt tyst har hög prioritet.
Finns det några andra fördelar med det dyrare kortet än att det är bättre för just spel?

Hur mycket minne är lagom för att orka köra Photoshop med Win XP Pro?
Alltså räcker det med 1 GB eller måste man ha mer?
(Kommer annars att uppdateras i framtiden, så ett bra grafikkort är att föredra.)
Ingen klockning kommer att ske innan garantin är over … (tror jag).

Datorn kommer troligtvis bli en Komplett Kampanj-PC Februari. Moderbord är Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, Socket-775, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16 och processor Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Socket LGA775, 2MB.
Bildskärm kanske Videoseven 19" LCD R19W11 TCO-03 Silver 1440x900,5ms,700:1,VGA.

Permalänk

Jag skulle satsa på ett dåligt grafikkort och mycket minne i burken.

Permalänk

Beror på hur stora bilder du tänker redigera, men 2GB minne är inte fel alls.

Visa signatur

/R
"I plan to live forever, or die trying"

Permalänk
Medlem

jag ger dig ett tips först: satsa på bra monitor! ifall du behöver korrekta färger.
fråga: vad för arbete iutför du i photoshop?

jag själv som målar mkt klarar mig inte med 1gb, minst 2gb (vilket jag har nu).
det betyder inte så mkt vad du använder för grafikkort, photoshop kommer inte använda dess 3d acceleration endå ;).

berätta lite mer i detalj vad datorn skall göra så går det säkerligen ännu enklare att hjälpa dig ;).

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Har inte Matrox bäst bildkvalite fortfarande och kort som är att rec för just photoshop?

Kolla upp det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Satsa på skärm. Många köper datorn och sedan köper de en skärm med de
pengar som blir över - helt fel om du ska syssla seriöst med bildbehandling,
en dålig skärm gör din dator värdelös. Inte så imponerad av skärmen de
valt att inkludera i ditt "paket".

Ska du syssla med större trycksaker eller måla/teckna, klarar du dig inte långt
med 1gig. Ska du syssla med enbart lågupplösta saker, t ex. webbdesign, så
överlever du nog med 1GB. Jag satsade på två gig och har aldrig ångrat det.

Grafikkortet som sagt är inte så viktigt. Lägg cashen på mer ram-minne eller
en ordentligt bra skärm istället om du inte spelar. Ta det billiga

Permalänk

Tack för alla svar redan!

Här kommer lite mer detaljer …
Det är min son som ska skaffa en ny dator. Han kommer att använda Photoshop till bara en hobby … Inget professionellt användandet alltså!
Annars helt normalt bruk. Vad en tonåring kan tänkas att använda en dator till. Naturligvis kommer han att spela lite också, men det är ingen hög prioritet hos honom. Bra ljud vore också kul för han är mycket intresserad av att mixa låtar etc.

Jag misstänker att pengarna inte räcker att skaffa någon dyrare skärm denna gången …
Men vilket modell vore bättre i så fall? För relativt rimliga pengar? Han måste välja i den konfigurationen som heter Komplett Kampanj-PC februari.

Alltså t.ex. de här:

Samsung 19" LCD Syncmaster 940N TCO-03 1280x1024, VGA, 700:1, 8ms [info]
+301.44

Samsung 19" LCD Syncmaster 940BF TCO-99 700:1, DVI-D, 2ms, 1280x1024 [info]
+1001.44

Samsung 20" LCD Syncmaster 205BW TCO03 Silver, 1680x1050, 6ms, VGA/DVI, 600:1 [info]
+1201.44

Samsung 20" LCD Syncmaster 203B TCO03 Silver,1400x1050,8ms,VGA/DVI,600:1 [info]
+1201.44

Samsung 19" LCD Syncmaster 931BF TCO-03 Black 1280x1024, 2ms, VGA/DVI [info]
+1201.44

Sony 19" LCD SDM-S95FRB TCO-99 Svart 1280x1024,8ms,550:1,DVI/VGA [info]
+601.44

Sony 19" LCD SDM-S95FRS TCO-99 Silver 1280x1024, 8ms, 550:1, DVI/VGA [info]
+601.44

Videoseven 19" LCD R19W11 TCO-03 Silver 1440x900,5ms,700:1,VGA [info]

Videoseven 20" LCD S20PD TCO-03 Silver 1400x1050, 8ms, VGA [info]
+501.44

Permalänk

Varför måste han välja skärm i den konfigurationen? Det är ju bara att välja "inte vald" under skärmkategorin och sedan välja den skärm man vill ha separat. Skärmarna blir inte billigare för att de ingår i ett paket. (du kan ju kolla själv om du vill)

I den konfigurationen så skulle jag valt ett Hiuper 530W istället för NorthQ (deras nätaggregat är sisådär)

Jag skulle bytt minnet från 1GB till Crucial DDR2 PC4200 2048MB CL4 (2GB).

Gått ned lite på hårddisken till 400GB eller 320GB för att få ned priset (eftersom tidigare val har höjt priset)

Valt ett 7600GS, vilket räcker för sporadiskt spelande på inte alltför hög upplösning.

De bästa skärmarna för bildbehandling är de med en S-IPS panel, därefter kommer de med MVA/PVA och sist TN-Film. Tyvärr brukar S-IPS och MVA/PVA vara rätt mycket dyrare än TN-film.
(Sony 20" LCD SDM-S205F är ett exempel på en skärm, med S-IPS panel och Samsung Syncmaster 970p är ett exempel på en skärm med PVA-panel)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Tack WrongTarget!

Mycket bra att påpeka att man behöver inte välja skärmen i den konfigurationen! Men dem som du nämner är inte att tänka på just i dagens läge. Det blir helt enkelt för dyrt.

Jag har valt Hiper 530 i stället redan …_Det har jag läst på en test här att de är bra. HD:n blir 250 GB.
Bra tips om minnen också och speciellt om grafikkort. Det har just vägt mellan GS och GT.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pick-me-up
Tack WrongTarget!

Mycket bra att påpeka att man behöver inte välja skärmen i den konfigurationen! Men dem som du nämner är inte att tänka på just i dagens läge. Det blir helt enkelt för dyrt.

Jag har valt Hiper 530 i stället redan …_Det har jag läst på en test här att de är bra. HD:n blir 250 GB.
Bra tips om minnen också och speciellt om grafikkort. Det har just vägt mellan GS och GT.

7600GT är helt klart ett bättre spelkort, men eftersom inte spelande prioriterades, så tänkte jag att det duger med ett 7600GS (för att få ned priset något). Ett 7600GT duger för hög kvalitet i äldre spel (Doom3, HL2) och mediumkvalitet i nyare spel (F.E.A.R, CoD2, Oblivion)
För Photoshop, så spelar det ingen roll vilket av korten du tar.

När det gäller minne, så gillar både Vista och Photoshop minne, så det kändes lika bra att satsa på 2GB direkt.

Om du har plats för det, så köp en CRT-skärm. Det ger överlägset bästa kvalitet i Photoshop för pengarna.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jag ringde honom just en stund sen … Han är också med på en linje att välja mer minne och ta det billigare kortet.
Dock tror jag inte att han skulle bli förtjust i en CRT-skärm …

Jag ställde faktiskt samma fråga på ett annat forum också, (inte ett renodlat data), och där var folk på samma linje. Alltså bättre med mer minne än grafikkort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pick-me-up
Jag ringde honom just en stund sen … Han är också med på en linje att välja mer minne och ta det billigare kortet.
Dock tror jag inte att han skulle bli förtjust i en CRT-skärm …

Jag ställde faktiskt samma fråga på ett annat forum också, (inte ett renodlat data), och där var folk på samma linje. Alltså bättre med mer minne än grafikkort.

Om du skall titta på TFT, så kan du ju kolla på Samsung 205BW, en 20" TN-film skärm för 2995kr på komplett. Den är inte optimal för bildbehandling, men bättre än de flesta TN-film skärmar i den prisklassen.Annars är det väl Sonyskärmen (Sony 20" LCD SDM-S205F) på Komplett som är den som ger bäst bild för under 4000kr.

Annars, om budgeten är snävt satt så är CRT överlägset. Inte så litet och behändigt som TFT, men absolut bäst prestanda för pengarna.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Angående TFT så har du en rätt billig 19" här med 8bitars panel och bra betraktningsvinklar, PVA panel och bör duga till Photoshop och även endel spel. 2695:- för en Samsung 19" LCD Syncmaster 940Fn, har inte läst nån review på den så är inte 100 på att den är perfekt men enl specarna så bör den duga fint. Länk nedan:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=329230&view=detailed

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
Angående TFT så har du en rätt billig 19" här med 8bitars panel och bra betraktningsvinklar, PVA panel och bör duga till Photoshop och även endel spel. 2695:- för en Samsung 19" LCD Syncmaster 940Fn, har inte läst nån review på den så är inte 100 på att den är perfekt men enl specarna så bör den duga fint. Länk nedan:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=329230&view=detailed

Å, den hade jag inte sett förut, den verkar lovande som allroundskärm. Kan nog vara en bra kompromiss för trådskaparen eftersom PVA-skärmar rent generellt brukar ha bättre färger än TN-film.

Visa signatur

~Pelle~