Permalänk

Byta till BBB från Telia.

Hej.

Nu så går min bindningstid strax ut på mitt Telia ADLS 8/Mbps.

Tänkte passa på attbyta då BBB är billigare även om jag tar 24/Mbps vilket jag hade tänkt att ta.

Dock så är det en sak som jag inte hittar på deras sida. På Teilas sida finns det så att man skriver i sitt post nummer och telefonnummer så kommar de om de kan koppla upp mig, finns det något liknande på BB eller ska jag bara maila/ringa dem och fråga?

I BBBs lista på operatörer som de snabbt kan byta med så finns det "Tiscali Telia" med, är det samma sak som Telia?
(det de kan göra är att de å säger upp abonemanget hods den operatören och kopplar ur deras och kopplar in sin på samma gång så att man bril utan internet så kort stund som möjligt)

Vad tycker ni om ett byta mellan Telia till BBB?
Av Teila får man visserligen F-Secure jämt, hos BBB får man bara det i 12 månader. Men BBB är billigare, och mina föräldrar blir väl bara glada om de behöcer betala mindre (jag bor alltså hemma).

Övriga kommentarer är välkommna så länge de rör ämnet

MVH Mathias

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Avstängd

Jag har B2B inga probs. alls helnöjd...

http://www.bredband.com/wps/portal/privat/bestall
där kan du kolla...

Permalänk
Medlem

Söker du på forumet så finns det flera trådar ang BBB-Telia.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Mitt råd, efter att ha varit BBB kund i en vecka är att inte ta i dom ens med tång. Visa sajter kommer man inte ens åt, idag är det sourceforge, torrents går långsamt om ens alls, samma sak med sunet. Surfa till visa delar av nätet och kolla e-post är det dom funkar. Men det är ju inte snabbt. Just nu hade det verkligen inte gjort någon skillnad om jag tagit 2 istället för 24Mbit (och nej det är inte ens 2 när det väl händer något).

Kontentan är att om du har telia och det inte är något strul med dom så var inte dumsnål.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z84
Mitt råd, efter att ha varit BBB kund i en vecka är att inte ta i dom ens med tång. Visa sajter kommer man inte ens åt, idag är det sourceforge, torrents går långsamt om ens alls, samma sak med sunet. Surfa till visa delar av nätet och kolla e-post är det dom funkar. Men det är ju inte snabbt. Just nu hade det verkligen inte gjort någon skillnad om jag tagit 2 istället för 24Mbit (och nej det är inte ens 2 när det väl händer något).

Kontentan är att om du har telia och det inte är något strul med dom så var inte dumsnål.

Oavsett ISP så fungerar det olika beroende på var man
bor, stationen man ligger på.
Skall man byta kolla med kompisar och speciellt grannar om de
tycker det fungerar bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Oavsett ISP så fungerar det olika beroende på var man
bor, stationen man ligger på.
Skall man byta kolla med kompisar och speciellt grannar om de
tycker det fungerar bra.

Om vi säger som såhär, det är inte min första ISP på denna adress. Vist kan killen ha bättre flyt men just nu pekar allt på att om deras kunder tidigare vant sig vid att det skall gå fort får dom nu rikta in sig på att det kanske inte går alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z84
Om vi säger som såhär, det är inte min första ISP på denna adress. Vist kan killen ha bättre flyt men just nu pekar allt på att om deras kunder tidigare vant sig vid att det skall gå fort får dom nu rikta in sig på att det kanske inte går alls.

Ge dig, det är inte BBB's fel att det strular. Det kan ha att göra med en DNS server på andra sidan Atlanten för allt du vet. Som SUMITOMO påpekade så kan det fungera helt olika från person till person.

Personligen har jag BBB, förvisso är det 100/10 rakt in i lägenheten, och jag tycker de fungerar klockrent. Både min ip-telefoni och bredbandsuppkoppling har endast strulat en gång sen jag flyttade in och då löste det sig automatiskt efter 5 min. Och de få gånger jag varit i kontakt med BBB's kundservice så har de varit relativt bra.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

Vadå ge mig? Jag byter ISP varpå nätet suger dolme och du vill att jag skall lasta över det på precis allt utom min nya ISP? Ge dig själv.

Jag håller fast vid mitt råd. Har du en ISP som fungerar så byt inte.

Permalänk
Medlem

BBBs ADSL har inget vidare bra rykte, jag skulle nog hellre betala några kronor extra för Telia istället.

Permalänk

Okewj, då jaginte tycker om Telia så skulle jag gärna byta, mitt ADSL har inte fungerat ordentligt någon gång.

När man ringer, blir uppringd och varje gång man lägger på så lägger internet av typ, själva ADSL-modemet typ startar om och man blir utan internet i ca 30 vilket resulterar av msn loggar ut och andra irriterande saker. Har varit i kontakt med Telia om det men aa de kan typ inte göra nått säger de.

Men nu är det ett annat problem, på BBs sida står det att de köper (hyr eller nått) uttag i telestationen av Teila för att koppla upp deras kunder, då jag nu har telia så finns det ju alltså i min telestation men BBB kan inte koppla in mig (jag kollade på deras sida med den där när man söker på adress, telefon nummer och så) och jag kollade även på Tele2:s som är MYCKET billigare! Men de kunde inte koppla upp mig.

Finns det någpon annan leverantör som är utspridd? I annat fall blir jag nog tyvär tvungen att ha kvar mitt Telia till m 15 månader då jag flyttar (Stockholm eller Uppsala) och för hoppningsvis får fiber.

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Avstängd

du kan ju kolla här (vet inte hur bra det är dock)
http://www.alltombredband.se/index.php/x/_bredband/bredband

Permalänk

tack för länken.

när jag söker på mitt postnummer och telefon nummer så kan jag inte ha något alls tydligen, när jag söker på mitt gammla postnummer och telefonnummer så får jag upp att jag kan ha telia (dock så var det ju typ ett år sen vi bytte postnummer)
men söker jag bara på mitt telefonnummer (riktnummer och allt utan bindesträck, xxxxyyyyy) så får jag upp typ hur många som helst.

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Alla tester stämmer inte helt och hållet, tillexempel så har jag bytt till BBBs ip telefoni och nu kan jag inte få bredband från någon om jag gör deras tester.

Permalänk
Avstängd

de är bara för du har inget fast nummer längre...
skillnad på fast och ip...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Ge dig, det är inte BBB's fel att det strular.

Även andra BBB-kunder upplever problem. Se t.ex http://www.tbg.nu/news_show/104178/1
och http://www.tbg.nu/news_show/103604/1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
Okewj, då jaginte tycker om Telia så skulle jag gärna byta, mitt ADSL har inte fungerat ordentligt någon gång.

När man ringer, blir uppringd och varje gång man lägger på så lägger internet av typ, själva ADSL-modemet typ startar om och man blir utan internet i ca 30 vilket resulterar av msn loggar ut och andra irriterande saker. Har varit i kontakt med Telia om det men aa de kan typ inte göra nått säger de.

Låter som en klassikt felansluten ADSL utrustning. Du har verkligen ADSL modemet på det första telefonjacket som anländer ifrån telefonstation in i bostaden? Och du har inget larm utav något slag som ligger anslutet före det första telefonjacket?

Har du provat att koppla ur all telefonutrustning och bara låta ADSL modemet vara anslutet och prova ringa hem till din bostad ifrån t.ex din egen mobil eller be en bekant göra det? Avbryts internet när uppringningen har börjat eller slutat?

Startar förresten verkligen modemet om, eller är det att WAN/internet indikeringen börjar blinka eller helt enkelt upplysa om att den försöker få kontakt med motparten i telefonstationen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind

....får fiber.

Det billigaste fibernätverkskortet jag hittar på Dustin går på 5745:- inkl moms och exkl. frakt. Därtill så är inte fiberkabel billig iheller. Se om du kan få en kopparbaserad anslutning istället. Fiber är dock bra om det är till din egen villa, då har villan en framtidssäker internetförbindelse :).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Veni:
ja det är i det första telejacket, vi provade inte bara att koppla ut all annan utrustning, vi kopplade ut ALLA _telejack_ så att vi verkligen bara hade det första kvar, så ja det är rätt insatt.

Nej, det startar ointe om "startar om", därför skrev jag att det "typ" gör det, du har alldeles rätt ja, jag visste bara inte hur jag skulle beskriva det.

Emm alltså tror du at alla människor som har fiber har ett fiber-nätverkskort, eller kan du ingentin bara? När man har fiber anslutning så får man fier in i byggnaden, den kopplas då in i en liten dosa kan man kalla det som man sedan kopplar upp datorn på, en "fiberkonverter" kallas det. Sådana brukar man oftast alltid få med när man skaffar fiber om det är så att man inte har fiber draget till huset (så var det i alla fall på alla de erbjudanden jag kollade på förut när jag funderade på att skaffa fiber)

tex. min syster, hon bor i en lägenhet (hon studerar) där kopplar hon bara in sin dator (sin mac wifi-sak) i uttaget i väggen, och det går då till en fiberkonverter, som är kopplad till en stor fibelina.

För övrig har jg min 3Com SuperStacker 3 Switch 3300, SM tror jag det är, 24-ports, vilket ska gå att koppla in fiber i den enligt 3Com.

Dessutom så tror jag nog att alla studentlägenheter, och så, har fiber dragit till dig i Stockholm och Uppsala.

"och exkl. frakt"
måste bara kommentera det, jag är student och betalat inte frakt alls hos dustin, oavsett om man skulle beställa ett chassi som skulle kostat extra frakt (detta gjorde en i min klass förra veckan btw.)

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
[B]Emm alltså tror du at alla människor som har fiber har ett fiber-nätverkskort, eller kan du ingentin bara? När man har fiber anslutning så får man fier in i byggnaden, den kopplas då in i en liten dosa kan man kalla det som man sedan kopplar upp datorn på, en "fiberkonverter" kallas det.

[/B]Jag vet hur en mediaomvandlare mellan SC(fiberoptik) och TP(metall) fungerar, och även hur mycket en sådan kostar, vilket var det jag påpekade när jag nämnde nätverkskortets kostnad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
"och exkl. frakt"
måste bara kommentera det, jag är student och betalat inte frakt alls hos dustin, oavsett om man skulle beställa ett chassi som skulle kostat extra frakt (detta gjorde en i min klass förra veckan btw.)

Jag har handlat ifrån Dustin i snart 12 år och Dustin Home i 2 år och har sett hur det har fungerat med frakt under den perioden, men det jag beskriver handlar om hur det fungerar idag, dvs inte när du har handlat tidigare eller någon annan som är ifrån din klass, utan under tiden då jag skrev inlägget.

Jag beställde tidigare under dagen ifrån både Dustin och Dustin Home, och såvida dom inte särbehandlar studenter så tillkommer där frakt på samtliga beställningar oavsett ordervärde, från 129:- exkl. moms hos Dustin och från 49:- inkl. moms hos Dustin Home. Du vet säkert själv hur du kan gå tillväga för att kontrollera priserna jag nämnde.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

NEJ, jag har mitt CSN-kort och behöcer då alltså INTE betala frakt, så ja! de "särbehadlar" oss studenter!

En sådan konverterare (fiber) får man ofta med om man säger till dem att dra fiber tills istt hus (betalar dem, köper alltså) ,men i lägenheter så har de liksom oftast redan fiber draget, jag skulle inte flytta tiull en lägenhet istockholm om jag inte kunde få fiber så liksom, jag komer ha det helt enkelt, mig syrra har prcis dlyttat dit för att göra sitt examesarbete och hon har det, inga problem eller nått!

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
NEJ, jag har mitt CSN-kort och behöcer då alltså INTE betala frakt, så ja! de "särbehadlar" oss studenter!

En sådan konverterare (fiber) får man ofta med om man säger till dem att dra fiber tills istt hus (betalar dem, köper alltså) ,men i lägenheter så har de liksom oftast redan fiber draget, jag skulle inte flytta tiull en lägenhet istockholm om jag inte kunde få fiber så liksom, jag komer ha det helt enkelt, mig syrra har prcis dlyttat dit för att göra sitt examesarbete och hon har det, inga problem eller nått!

Men eftersom det verkar att Ni studenter slipper fraktkostnad, så varför inte börja med att köpa ett tangentbord som fungerar alternativt be om dina studiemedel tillbaks ifrån institutionen då dom verkar ha gjort ett dåligt jobb.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
...(betalar dem, köper alltså)...

Du får det att låta nedlåtande, att tro att jag skulle tro att Röda Korset skulle dra fram fiberanslutning till någon, eftersom dom sysslar med välgörenhet.

Handlar du förresten direkt ifrån som part mot Dustin eller måste du gå via någon för att få det fraktfritt?
Låter lite grann som STAKO avtal i det hela, men det kan det egentligen inte vara, eftersom det endast avser offentlig förvaltning, så det är väl något annat.

Om du kan själv handla som motpart ifrån Dustin via hemsida, telefon, brev eller fax,
fick du själv då registrera dig som kund eller fick någon göra det åt dig?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

"Men eftersom det verkar att Ni studenter slipper fraktkostnad, så varför inte börja med att köpa ett tangentbord som fungerar alternativt be om dina studiemedel tillbaks ifrån institutionen då dom verkar ha gjort ett dåligt jobb."

Nej men gud vad moget att hålla på med personangrepp alltså!

http://www.lidendata.se/ Gär har du mitt "rödakorset". Av dem fick vi förut ett erbjudande av om att få fiber (10/10, 100/10, 100/100) draget till vårat hus. Och jag självklart så var det ju inte billigt så fiberkabel är rätt så dyrt.

Just nu hittade jag det inte men för bara 1-2 veckor sen så hade Dustin en banner på sidan om att studenter handlar med gratis frakt, (Dustinghome.se ) så min kompis köpte ett chassi då när han såg det just föratt det var gratis frakt istället för som hos komplett, där det kostar 179kr i frakt om man ska ha ett chassi. (Jag klagar absolut inte på komplett, de är helt klart den bästa datorbutiken på nätet i Sveriga, jag handlar i prinsip bara där).

Så ja, han handlade direkt av Dustinhome. Och varför skulle jag inte kunna handla av Dustin? Ja, han reggade sig själv som kund, beställde, fick hem det, betalade, men inte frakten, så enkelt är det.
Varför skulle man inte kunna regga sig? Varför skulle man behöva be någon annan att göra det för?

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
Nej men gud vad moget att hålla på med personangrepp alltså!

Du har missuppfattat mig. Det var en observation och där fanns två alternativ. Ville jag gå till personangrepp så hade jag helt enkelt kallat dig för att vara dum, men det har jag inte gjort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
http://www.lidendata.se/ Gär har du mitt "rödakorset". Av dem fick vi förut ett erbjudande av om att få fiber (10/10, 100/10, 100/100) draget till vårat hus. Och jag självklart så var det ju inte billigt så fiberkabel är rätt så dyrt.

Du har missuppfattat mig igen, jag citerade fyra ord som gav mig mer eller mindre uppfattningen om att du trodde att jag trodde att om man ber någon att leverera något så skulle det vara kostnadsfritt och därav satte du dom fyra orden inom parenteser för att tydliggöra att så inte var fallet, och hänvisningen till Röda Korset var att dom är en välgörenhetsorganisation och företag som levererar internetanslutningar tillhör en vinstdrivande organisation vilket gör det till något man alltid behöver bekosta utan ytterliggare förtydligande. Jag hoppas att detta i ditt fall blir tydligare för dig att vi lever inte i en värld där saker och ting i regel är kostnadsfria och därav behöver du inte tydliggöra för vad som behöver bekostas eller "köpas". Om inget annat anges så får man bekosta för andras tjänster och varor, det är så världen fungerar.

Jag är faktiskt ointresserad utav din hänvisning till hemsidan. En observation baserad på det du skriver är att det verkar som ett stort slöseri på fiber om dom inte önskar att leverera högre hastigheter så till dom som är villiga att bekosta en snabbare än det du beskriver företaget levererar som maximal hastighet. Observera att jag citerade i mitt första inlägg att du skulle få fiber. Jag räknar inte när det är fastigheten som får fiberanslutning detsamma som att bostaden får det, såvida inte bostaden utgör hela fastighetens huskropp. Jag själv kör inte via någon fiber i min bostad och får ändå den hastighet som enligt din beskrivning verkar vara maximal hastighet ifrån den leverantören. Har en bekant som har en anslutning till stadsnätet i Malmö som har möjlighet till 10 ggr högre(du kan säkert själv räkna ut vilken anslutningshastighet jag talar om) anslutningshastighet än vad jag har, och det också utan fiber i bostaden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
Så ja, han handlade direkt av Dustinhome. Och varför skulle jag inte kunna handla av Dustin? Ja, han reggade sig själv som kund, beställde, fick hem det, betalade, men inte frakten, så enkelt är det.
Varför skulle man inte kunna regga sig? Varför skulle man behöva be någon annan att göra det för?

Antingen läser du inte vad jag skriver eller så jobbar du för Aftonbladet, för att här har du missuppfattat mig igen, och mitt första inlägg handlade det om Dustin och inte Dustin Home. Jag ställde två frågor om hur du gick tillväga för att slippa frakten. När jag läser dom två frågor så ser jag inga påstående ifrån mig om att man inte skulle kunna "regga" sig själv som kund eller skulle inte kunna "regga" sig själv.

Dock så fick jag ett svar i det hela vilket skulle tyda då på att Dustin eller Dustin Home känner inte till hurvida man får bidrag/lån ifrån CSN och därav ser jag inga tecken på att dom skulle kunna särbehandla. Du är alltid välkommen att surfa in på www.dustin.se och www.dustinhome.se för att se fraktpriser ifrån bägge företag. Som jag beskrev tidigare, jag nämnde priset som gäller när jag skrev mitt ursprungliga inlägg, jag var mindre intresserad för vad det ev. kostade innan mitt inlägg.

En observation som jag kan hänvisa till är att du läser inte själv vad du skriver och verkar inte intresserad utav att läsa vad jag skriver. Jag skrev mina inlägg i denna tråd på ett sådant sätt så att om man läser det från början till slut utan att hoppa över några ord så ska det kunna fungera att kommunicera med andra utan att öppna upp utrymme för allt för stora tolkningar, men verkar ha misslyckats, med hänvisning till dina två frågor.

Observera att för att göra det extra tydligt för din skull om du inte har läst hela detta inlägg, är att jag har aldrig påstått eller hänvisat till någon som skulle ha påstått det dina två frågor gäller, därav inget svar ifrån mig.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Okej, till att börja med så eftersom majoriteten här på swec. antagligen är privatpersoner och då alltså måste handla på Dustinhome.se (eftersom Dustin.se är till för företag) så skrev jag bara Dustin i tron om att vi talade som privatpersoner och att alla skulle förstå det då jag talade om min privata bostad där jag knappast skulle kunna köpa saker till genom ett företag då detta inte är tillåtet.

När du snackar om att det är slöseri på fiber så tolkar jag det som att du anser att det är slöseri med fiber om man bara ska kunna ha 100 Mbps, tolkar jag det rätt? Och om så är fallet, menar du att man till ett hushåll skulle behöva mer än 100 Mbps upp och ner? Jag känenr i alla fall inte behovet av att ha tex. 1000 Mbps.

Då tråden har spårat ur lite nu och jag har fått "svar" på mina frågor (jag verkar inte ha något val än att fortsätta att ha kvar mitt Teila) så tycker jag att vi kan lägga ner allt nu innan någon moderator komemr och låser tråden.

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Ta det på PM ist för här

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
...är privatpersoner och då alltså måste handla på Dustinhome.se

Du bör verifiera att du lämnar riktiga uppgifter innan du skriver för mycket. Jag har handlat ifrån Dustin i snart 12 år, men bara som egen part och i det fallet som konsument, i 7 år så jag förstår inte då varför dom lät mig handla sist i helgen, som en konsument. Enligt deras försäljningsvillkor så fakturerar dom inte privatpersoner, utan försäljning sker mot postförskott (http://www.dustin.se/dacsaportal/system/pages/other/wf_displa...).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
Jag känenr i alla fall inte behovet av att ha tex. 1000 Mbps.

Redan idag önskar jag mig 300 Mbps full duplex då det under helger samt kvällar på vardagar ligger runt 90-130 Mbps utnyttjad kapacitet, men då får jag byta gateway hårdvaran hemma då den inte orkar mer än 150 Mbps vilket redan idag är en förlust med 50 Mbps på 100 Mbit/s full duplex, men TeliaSonera levererar iallafall inte det till min bostad även om dom rent teoretiskt borde kunna leverera 1 Gbps då kablaget som ansluter bostaden med fastighetens källare som förses med fiber kopplat mot stadsnätet, klarar det. Däremot så slutar det där då jag inte har fiber, men framtiden kanske erbjuder högre hastigheter över CAT5e kablage.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
Då tråden har spårat ur lite nu och jag har fått "svar" på mina frågor (jag verkar inte ha något val än att fortsätta att ha kvar mitt Teila) så tycker jag att vi kan lägga ner allt nu innan någon moderator komemr och låser tråden.

Efter att ha sett ditt tillvägagångssätt i denna tråd, så har jag fastställt för min egen del att du har inte försökt med alla dom metoder för att genomföra en felsökning som jag nämnde i mitt första inlägg. Ett annat tips som jag inte nämnde tidigare är att prova med en annan ADSL splitter ifall din splitter är extern samt fysiskt koppla bort kablaget som förser andra telefonjack i bostaden med anslutning till telefonnätet, redan i det första telefonjacket.

Om där finns andra internetleverantörer som är villiga att leverera internetanslutning åt dig via ADSL så finns där alltid val/alternativ.
Däremot så löser det inte problemet om det skulle visa sig att problemet kvarstår efter ett ev. byte. Eftersom internetleverantörer i regel brukar ta ansvar fram till en viss punkt så tror jag att dom i ditt fall gjort vad dom kan.

Sedan om problemet ligger någon annanstans i bostaden så brukar det i regel vara utanför deras skyldighet(se specifikt dom villkor som avser dig) att utföra en felsökning där, men jag känner inte till något företag som inte är villiga att hjälpa till utanför villkoren om man själv erbjuder dom att acceptera deras ordinarie prislista när det gäller framkörningsavgift samt teknikertid. Då ökar du iallafall chansen att lösa ditt problem, och skulle dom hitta ett fel som pekar på t.ex att det ligger utanför ditt ansvar så är det bara att be om en kopia på arbetsordern där det finns en felbeskrivning samt vilken åtgärd som fick utföras för att lösa problemet, och då kan du lägga över kostnaden på din internetleverantör, antingen först genom att ta kontakt med dom och om dom vägrar att ta den kostnaden, så kan du neka att betala deras fakturor(i den mån det motsvarar kostnaden) på själv internetleveransen med hänvisning till att dom inte levererat det som dom avtalat med dig och hänvisa till kopian på arbetsordern.

Och det är inget komplicerat. Levererar inte en part mot vad som är avtalat och dom ändå väljer att fakturera leveransen fullt ut så är det på gränsen till bedrägeri. Du har rätt att hålla inne den del utav betalningen som motsvarar den uteblivna leveransen, tills dess att dom levererar enligt avtal.

Eftersom tråden innehåller en del felsökningsmetoder för att ringa in felet så ser jag ingen anledning att att låsa något då där kanske kommer fler personer med samma problem och även om trådens titel inte handlar direkt om problem, så är det inte svårt att denna tråd får en träff när folk söker på forumet innan dom skapar en ny tråd.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Okej, jo att det kunde vara slpitern som inte fungerade sa Teila också, (för att inte missuppfatta varandra så pratar jag om den lilla saken man kopplar in i första telejacket och sedan kopplar in andra saker (telefon) i den, vidare från den går en vanlig telefonsladd till ADSL modemet) vad kostar en sådan splitter att köpa? vart kan man få tag på den?
(jag antar att det är något speciellt med den och att dte inte bara är en vanlit som gör så att man kan koppla in flera enheter i sama jack?)

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

någon hundring skulle jag tippa och närmaste teliabutik.
Sitter ett antal filterkomponenter i den så nej det är inte ett vanligt grenjack.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

mm, borde inte telia skicka en ny till oss gratis? menar, den har ju aldrig fungerat som den ska så =/

btw. vi har nu haft telia i 17 månader och bindningstiden är på 18 månader, när vi teknade det så lånade vi inte ADSL modemet, utan vi _fuck_ det, det är alltså vårat och ska inte lämnas tillbaka eller något, om vi teknar teila igen (verkar inte som att vi har något annat val och att vara utan internet går inte ^^ ) borde vi itne kunna få billigare eller någonannan förmån då vi redan har ett modem och inte behöver något nytt (det är ett ADSL2+ så det klarar höga hastigheter) och om vi då förlänger det så sparar de ju in på att inte behöva ge oss ett nytt.

just nu så får man ju en trådlös router (+ en USB dongel till det) samt brandvägg+antivirus, (F-Secure) om vi tecknar ett nytt avtal med dem, borde inte vi få ett nytt modem (det trådlösa)då och få en till licens med F-secure?

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
mm, borde inte telia skicka en ny till oss gratis? menar, den har ju aldrig fungerat som den ska så =/...

Det är mycket möjligt att de kan skicka en ny splitter till dig om de misstänker att den är trasig. Det viktigaste, oavsett vilken kundtjänst man pratar med, är att vara trevlig mot den man pratar med. Detta burkar resultera i att de är mer tillmötesgående och trevliga tillbaka.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

okej, jo de lär ju misstänka att det är den som strular

citerar:

Hej!
Tack för din förfrågan.

Det tyder på att du antingen har ett felaktigt kopplat 1:a jack, eller ett trasigt filter. Kontrollera att modemet sitter kopplat i ditt 1:a telejack utan förlängningssladd. Jacket skall vara kopplat enligt guiden du hittar på http:/_/_www._telia._se/_jack

Om detta inte hjälper så bör du testa att byta filter, filtret är den mellanpropp du har på jacket, som man kan koppla både modem och telefon mot.

det där var ett svar jag fick förra veckan när jag mailade dem.

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G