Permalänk
Melding Plague

Dell och Linux

Den 16 februari i år så öppnade Dell webbplatsen ideastorm.com som lät användarna skicka ideer och önskemål till dem. Många av dessa önskemål handlade om Linux. Dell har nu svarat att man planerar introducera stationära och bärbara datorer med Linux förinstallerat.

Läs nyheten: Dell och Linux

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snabb gissning: om de börjat sälja datorer med Linux kan de få billigare priser av Microsoft för att sluta med det.

Det är dock mysigt att en större tillverkare (troligtvis) börjar sälja datorer med Linux förinstallerat.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Kommer knappast bli någon hitt tippar jag på om man nu jämför mot Win marknaden.
Trots allt vill dom flesta ha windows och det lär få skilja många tusen i pris vilket det inte kommer att göra.
OEM licens ligger det inga större pengar i att tjäna så bye bye.
Sen är frågan ifall man vill ha en förinstallerad version av just Linux av Dell?

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk

hmm tror ni att de kommer att sänka priserna på sina laptops om man får Linox istället?
Och kommer det då vara istället för MS och inte så att et är båda? (vill inte ha Windows igen så)

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk

Min spontana tanke är att folk kommer köpa datorn de vill ha med billigaste operativet som finns tillgängligt och sen formatera disken det först dom gör och installera sitt favorit operativ och njuta av rabatten på datorn.

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Avstängd

Superbra!

På en gång när Michael Dell kom tillbaka som chef för Dell, så lanserades Dell IdeaStorm websiten. Michael Dell är nog riktigt smart.

Hade jag köpt en dator från Dell, så hade jag nog valt en med Linux.

Tycks hända en massa intressanta saker för Linux nu i 2007.

Om Dell hoppas på, undrar om inte HP och andra börjar att våga satsa mer de också?

Hoppas att Dell satsar hårt!
Läste att Dell's sida att på Linux datorerna så de ska prioritera användningen av hårdvara som har drivrutiner med öppen källkod. Riktigt bra, detta kommer förhoppningsvist få hårdvaru tillverkare att öppna upp källkoden till sina drivrutiner.

Hejja Dell!

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem

Väldigt bra initiativ. Detta är nog början av slutet för Windows. Om 2 år tror jag många spel kommer till Linux. Efter det klarar sig windows kanske 3 år till. Så om 5 år är windows ett minne blott.

Permalänk
Hedersmedlem

Det lär inte bli så mycket billigare (kanske t.o.m. om Dell tänker stoppa pengarna i egen ficka). De kanske behöver finansiera den här extraarbetet med pengarna som de skulle kunna sänka det med. Extraarbete som att snacka med linuxdistributörerna, fixa supportpersonal, verifiera drivrutiner etc. Tänk också på att linuxdistarna som är de riktigt "stora" är inte gratis utan säljs i förpackning ofta. För att det ska se bra ut så kanske de bestämmer sig för en sådan.

Men jag välkomnar att alternativet öppnas.
Köpte min dell laptop via skolan så det var ju mer business men vi fick iaf xp home installerat (kanske de gjorde fel när det borde valts bort om det gått?). Eftersom jag får XP professional via MSDN:AA så slängde jag in det ganska snabbt och vi har alltså betalt lite pengar till MS för XP home OEM-licensen som varit onödig.

Såg något förslag på hemsidan om att det borde finnas rena installationer av windows. Det skulle jag uppskatta också, så det bara är drivrutiner för hårdvaran och inget extratjaffs från tillverkaren.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Väldigt bra initiativ. Detta är nog början av slutet för Windows. Om 2 år tror jag många spel kommer till Linux. Efter det klarar sig windows kanske 3 år till. Så om 5 år är windows ett minne blott.

Lite väl långt dragna slutsatser när du tror att windows går under om fler spel släpps till linux Microsoft tjänar inte sina stora pengar på att alla barn använder windows till att spela bort sitt liv med.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Lite väl långt dragna slutsatser när du tror att windows går under om fler spel släpps till linux Microsoft tjänar inte sina stora pengar på att alla barn använder windows till att spela bort sitt liv med.

...sant, men å andra sidan är det snarare ett argument för alternativa operativ system än mot. Om spel inte är en prioritering är enda skälet att stanna i MS-världen att vissa mjukvaruutvecklare slaviskt har skapat sina produkter kring MS, och tyvärr har många redan kört in sig på sådan mjukvara vilket gör ett byte kostsamt och besvärligt. Om problem ett och två faller bort, ja varför då inte välja en Linux maskin?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chemicalbrother
Min spontana tanke är att folk kommer köpa datorn de vill ha med billigaste operativet som finns tillgängligt och sen formatera disken det först dom gör och installera sitt favorit operativ och njuta av rabatten på datorn.

Jo, fast jag ser då inget negativt i det.
Vi säger att deras laptopar blir någon tusenlapp billigare, då skulle jag antagligen handlat från dell.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Men jag välkomnar att alternativet öppnas.
Köpte min dell laptop via skolan så det var ju mer business men vi fick iaf xp home installerat (kanske de gjorde fel när det borde valts bort om det gått?). Eftersom jag får XP professional via MSDN:AA så slängde jag in det ganska snabbt och vi har alltså betalt lite pengar till MS för XP home OEM-licensen som varit onödig.

Har hört om folk som när de får datorn, så ringer de till Dell kundtjänst, och skickar tillbaka skivan, och får tillbaka pengar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Såg något förslag på hemsidan om att det borde finnas rena installationer av windows. Det skulle jag uppskatta också, så det bara är drivrutiner för hårdvaran och inget extratjaffs från tillverkaren.

Jo det vore bra. Suger att man ska bli på-prackad AOL, BonziBuddy, CometCursor, QuickTime, RealPlayer, och allt möjligt skräp.
Vore också väldigt trevligt att kunna köpa en dator helt utan operativ system alls.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Lite väl långt dragna slutsatser när du tror att windows går under om fler spel släpps till linux Microsoft tjänar inte sina stora pengar på att alla barn använder windows till att spela bort sitt liv med.

Det blir som en snöboll som rullar. Det blir ju en kedje-effekt.
Om gamers drar över till Linux, då slutar de kanske använda det hemma, då kanske deras kompisar, släkt, och föräldrar slutar att använda det också?
Tycks vara för många att de gärna skulle gå över till Linux, men pga mindre stöd för spel så har de inte gjort det.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Lite väl långt dragna slutsatser när du tror att windows går under om fler spel släpps till linux Microsoft tjänar inte sina stora pengar på att alla barn använder windows till att spela bort sitt liv med.

I princip alla dagens ungdomar spelar spel, om de kunde spela alla spel på linux hade de valt det före Windows. De är framtidens arbetare och företagare. När de sedan får jobb eller blir företagare kommer de såklart att välja Linux före Windows. Den enda anledningen till att ungdomar väljer windows är för att kunna spela spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Såg något förslag på hemsidan om att det borde finnas rena installationer av windows. Det skulle jag uppskatta också, så det bara är drivrutiner för hårdvaran och inget extratjaffs från tillverkaren.

Såvitt jag vet har dell latitude och optiplex winxp + dirvrutiner isntallerade vid leverans..

Permalänk

jag vill gärna ha linux, har hört mycket gott om det. Men det är bara det att det saknas program och spel till det.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Tänk också på att linuxdistarna som är de riktigt "stora" är inte gratis utan säljs i förpackning ofta.

Jag tror du misstar vanliga svenssonversioner av operativsystemet med tunga Enterpriseversioner, eller versioner där support ingår. Dessa kostar såklart pengar, annars hänger jag inte med på vad du menar med "de riktigt stora" kostar pengar??

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Bara ett trick/knep för att pressa Microsoft lite. De kommer inte få sålt några förinstallerade Linux-datorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
I princip alla dagens ungdomar spelar spel, om de kunde spela alla spel på linux hade de valt det före Windows. De är framtidens arbetare och företagare. När de sedan får jobb eller blir företagare kommer de såklart att välja Linux före Windows. Den enda anledningen till att ungdomar väljer windows är för att kunna spela spel.

Tur att du inte påstår att du är en profet för då hade folk skrattat åt dig. Du inser väl att spelen är inte det enda får folk att hålla sig borta från Linux, med tanke på att nästan alla spel går att spela utan någon märkvärd prestandaförlust i Linux idag så borde redan alla vara på väg dit?

Det krävs enormt mycket tid för en person som är datorvan att gå från Windows till Linux och det tar mycket längre tid för någon som inte är datorvan att göra samma konvertering. Folk har inte tid, lust eller känner något behov av det.

Nämn gärna någon faktor som gör att folk som använder Windows skulle springa iväg och använda Linux istället. De anledningar man kan upp med bryr sig inte medelsvennson om ändå. Dessutom är Linux "fult" i jämförelse med Aero och det spelar större roll än hur vida säkerheten är.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

en del intressanta synpunkter. Jag tycker att detta är mycket intressant och bra främst för att man nu kan få en laptop med linux utan att behöva krångla för att få igång all hårdvaran. Kör själv linux och XP sitter dock mindre och mindre med XP.

Angående hur snyggt linux är så ta en titt på compiz och beryl. Två addons för gnome. Där får man effekter mycket fina effekter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:GnomeVista.png

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
I princip alla dagens ungdomar spelar spel, om de kunde spela alla spel på linux hade de valt det före Windows. De är framtidens arbetare och företagare. När de sedan får jobb eller blir företagare kommer de såklart att välja Linux före Windows. Den enda anledningen till att ungdomar väljer windows är för att kunna spela spel.

Det går mycket djupare än spel. Det är att programstödet för linux är så pass dåligt. Man vågar inte gå över till ett OS där man kanske inte kan använda de program man är van vid. Det är även så att de flesta människor är "dåliga på datorer" (om ni ursäktar uttrycket).

Så företag vågar inte byta till linux detta medför att företagen som är de stora kunderna fortsätter att köpa windows kompatibel mjukvara. Detta gör att det inte finns någon kapitalvinst i att utveckla mjukvara för linux så det görs inte helt enkelt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Det krävs enormt mycket tid för en person som är datorvan att gå från Windows till Linux och det tar mycket längre tid för någon som inte är datorvan att göra samma konvertering. Folk har inte tid, lust eller känner något behov av det.

Nämn gärna någon faktor som gör att folk som använder Windows skulle springa iväg och använda Linux istället. De anledningar man kan upp med bryr sig inte medelsvennson om ändå. Dessutom är Linux "fult" i jämförelse med Aero och det spelar större roll än hur vida säkerheten är.

Svårigheterna för Windows användare är tyvärr ett ofrånkomligt resultat av hur s.k. förenklingar, typ tryck "next" 99 gånger, lett till att desamma tyvärr inte har en aning om hur ens Windows fungerar. Flera påstådda instabilitets- och säkerhetsproblem i t ex XP har mindre att göra med kvalitén på själva operativ system och mer att göra med användarens beteende. Dessutom är XP en blandning av enkla, men ack så tjatiga klicka-vidare-menyer, och bedrövligt ologiska och krångliga konfigurationer (att förändra hur w32time fungerar kräver direkta förändringar i registret, vilket uppenbarligen MS själv förstår är riskabelt varmed de tillsammans med arbetsbeskrivningen varnar för hur förändringar i registret kan leda till en ofrånkomlig ominstallering av operativsystemet). Nästa problem är att MS användaren förblir outbildad och har minimala chanser att klara eventuella problem.

Det har hänt oerhört mycket på desktop fronten inom Linux på bara ett par år. Tyvärr har en del fördomar präntats in som tatueringar i mångas hjärnor pga av missledande information och många MS-användares tvärsäkra påståenden om hur Linux är att hantera.

Det sista egentliga problemet, ur användarvänlighets perspektivet, att lösa gäller patenterade drivrutiner för t ex grafikkort. Grundproblemet här är inte Linux i sig, utan problematiken kring patent och licensregler. Fler och fler börjar dock röra sig emot lösningar där användaren väljer vilken typ av drivrutin denne önskar för sitt grafikkort och att det sedan installeras och konfigureras automatiskt (under år 2007 kommer detta att ses i flera av de mer kända linux-distona).

Inte för att vara elak, men ditt sista påstående om att "Linux är 'fult' i jämförelse med Aero" tyder på att du lever i en sluten låda utan ljusinsläpp vad gäller Linux. Vista är snarast sist av alla att introducera ett sådant gränssnitt, vilket dessutom är relativt begränsat i jämförelse med redan existerande Linux varianter. I och för sig illustrerar detta påstående problematiken: det sprids en hel massa åsikter och för gemene man blir det ytterst svårt att förstå sig på vad som är sant eller falskt.

Såg precis ditt inlägg Dr.d00d:

Citat:

Det går mycket djupare än spel. Det är att programstödet för linux är så pass dåligt. Man vågar inte gå över till ett OS där man kanske inte kan använda de program man är van vid. Det är även så att de flesta människor är "dåliga på datorer" (om ni ursäktar uttrycket).

Så företag vågar inte byta till linux detta medför att företagen som är de stora kunderna fortsätter att köpa windows kompatibel mjukvara. Detta gör att det inte finns någon kapitalvinst i att utveckla mjukvara för linux så det görs inte helt enkelt.

Jag påstår att du både har fel och rätt, alternativt att ordvalet är mindre lyckat. Om du avser att program utvecklade för Windows inte alltid går att köra i Wine, i alla fall inte smärtfritt, ja då har du rätt. Menar du dessutom att vissa företag som typ Adobe har ringa intresse i Linux, ja då har du rätt igen.

Däremot att påstå att det inte utvecklas eller finns dåligt med mjukvara för Linux, ja då har du helt fel. Jag ser själv tacksamt att vissa program utvecklade för *nix system har börjat dyka upp för Windows också; vissa Windows användare skulle bli förvånade att finna ut att några av deras ofta använda program egentligen ifrån grunden är *nix utvecklade. Ibland är problemet i Linux tvärtom att det nästan finns för många varianter att välja bland, vilket i och för sig gör att var och en kan anpassa sitt system efter egna önskningar. Dåligt mjukvarustöd är mer en fråga om du tillhör en begränsad grupp med särskilda behov som just nu bättre fylls av MS.

Permalänk
Inaktiv

Gärna Ubuntu! Fast vi hard core ppl bygger självklart våra egna datorer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Tur att du inte påstår att du är en profet för då hade folk skrattat åt dig. Du inser väl att spelen är inte det enda får folk att hålla sig borta från Linux, med tanke på att nästan alla spel går att spela utan någon märkvärd prestandaförlust i Linux idag så borde redan alla vara på väg dit?

Det krävs enormt mycket tid för en person som är datorvan att gå från Windows till Linux och det tar mycket längre tid för någon som inte är datorvan att göra samma konvertering. Folk har inte tid, lust eller känner något behov av det.

Nämn gärna någon faktor som gör att folk som använder Windows skulle springa iväg och använda Linux istället. De anledningar man kan upp med bryr sig inte medelsvennson om ändå. Dessutom är Linux "fult" i jämförelse med Aero och det spelar större roll än hur vida säkerheten är.

Aero är fult och överskattat och fyller ingen funktion alls.

Faktum är att fler o fler människor använder linux, om det inte i framtiden har minst lika stor marknad som windows även i stugorna skulle förvåna mig..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Såvitt jag vet har dell latitude och optiplex winxp + dirvrutiner isntallerade vid leverans..

Ärligt talat så minns jag inte vad det var med på xp home installationen. Det var en latitude.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Jag tror du misstar vanliga svenssonversioner av operativsystemet med tunga Enterpriseversioner, eller versioner där support ingår. Dessa kostar såklart pengar, annars hänger jag inte med på vad du menar med "de riktigt stora" kostar pengar??

Du verkar faktiskt ha rätt. 5 år sen så fanns det ju mer betal-distar med support.
Men supporten får väl Dell ordna då. Jag kan inte tro att de kommer ta första bästa gratis-dist och slänga med och lämna användarna i sticket.
Ursäkta de dåliga termerna gratis- och betal-dist men jag hoppas ni är med på vad jag menar.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

hmm HP har gått om dell förra året, inte för att Linux är en dålig ide, men jag skulle nog säga att Dell försöker hitta något "nytt"
Först var det snack om att köra AMD, dell hoppade på, sedan kom linux, dell tar det.. dock säljer HP och många andra AMD likaså, det är liksom inte någon hyper ny grej.

Vi kommer antingen se, Dell med en aning större marknadsdelar, vilket i sin tur kommer få de andra att vakna upp och köra liknande paket.
Och om det inte går, ja.. då ligger dell efter ännu mer. det kan kosta att vara "först" med sådana här saker.

Kanske man också borde fråga om linux användare mest bygger sina egna system eller köper färdiga? Kan det vara frågan om en högljud minoritet?
Alltså är det inte ens säkert att alla paket med linux kommer sälja bra bara för det. Vi får väl se. Och några större besparingar går nog direkt tillbaka för att man måste utarbeta en större organisation med linux support också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
...

Du missar hela poängen. Det du nämner är för en vanlig användare skit samma och den vill inte lära sig massa onödigt. Du propagerar för entusiaster men en vanlig människa hade bara suckat åt dig och satt sig vid Windows igen. Du påstår att jag lever i en sluten låda men världen består av mer än geeks.

Jag är erfaren av Linux och ja det har hänt jätte mycket på desktopfronten men inte tillräckligt för att det ska bli en revolutionerande förflyttning.

Linux är inte guld och gröna skogar. Det krävs att du har en större datorvana än vad som krävs vid Windows och här är ett stort problem. Folk vill att det ska fungera och när det gör så är allt frid och fröjd.

Vista sisst med ett sådant gränssnit? Jasså. Det beror helt på hur man ser det. Jag känner inte till någon dist som har ett GUI liknande Vistas som standard. Att det finns externa applikationer att köra in har ju funnits till Windows hur länge som hellst.

Nej det är nog du som bör öppna ögonen och inse vad det är folk vill ha och då menar inte jag datorentusiaster. Jag menar Kajsa 11 som endast surfar på lunar, mamma eva 45, som betalar räkningar och surfar lite allämnt samt Peter 15 som endast är intresseras av att kolla på bilder och läsa om mopeder. Dessa personer vill ha samma system i skolan, på jobbet och där hemma.

Du skulle kunna lära om dessa personer med Linux men när ska du göra övergången? Vill dessa personer gå över och vilken nytta ger det dem? Jag ser bara problemen men det är väl för att jag har erfarenhet av support av datorer för hemmaanvändare.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH

Jag tror faktiskt att jag kan pretendera på att veta hur linux fungerar för användare i ditt exemplifierade urval fungerar:

"Jag menar Kajsa 11 som endast surfar på lunar, mamma eva 45, som betalar räkningar och surfar lite allmänt samt Peter 15 som endast är intresseras av att kolla på bilder och läsa om mopeder."

Jag har nämligen under ett års tid nu testat att installerad Linux till ett flertal personer med ytterst begränsad kunskap om datorer och somliga totalt utan talang till att lära också. Deras åldrar spänner mellan 7 - 50 år. En i gruppen är min svärmor, som dessutom bor utomlands med än sämre möjligheter att haka på (livsfarligt drag ifrån min sida att använda svärmor som testare).

Systemen har varierat, men vanligen har det handlat om någon tweakade versioner av Fedora, typ BLAG. För några har de även fått Myah installerad för full 3D acceleration i ett antal hyfsade 3D spel. Pardus, turkisk distro med väl polerat och stiligt gränssnitt och med flera andra goda och nya idéer, har också visat sig fungera väl för dessa personer. Alla har därför fullt fungerande browser plugins, DVD och annan media-kodnings kompatibilitet. Dessutom har flera fått dual-boot system med upp till tre operativ-system och en av användarna hade en giltig XP CD dessutom så han får välja mellan XP och två linux distron. Ytterligare en med en övergiven XP CD fick det installerat i Qemu och kör det för vissa funktioner som en virtuell maskin.

Mitt experiment har pågått under ett år och är i mina ögon en oväntad succé. Min svärmor lyckades glömma, trots tidigare försök att instruera henne, att en dator skall stängas med kommando utfört i operativ systemet. Hon valde däremot att hård-avstänga systemet med intryckt power-knapp i hela 4 månader; det gick liksom fortare. Jag rev mitt hår och tänkte: "fyra månaders daglig misshandel, t o m Fedora måste ha kört ihop!" Faktiskt inte, system rullar vidare som om inget märkligt skett.

Jag skulle kunna fortsätt, men detta får räcka som en liten rapport för den här gången. N00bs kan lära sig fort med lite hjälp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag skulle kunna fortsätt, men detta får räcka som en liten rapport för den här gången. N00bs kan lära sig fort med lite hjälp.

Ja men du måste avsätta tid. Alla är inte beredda att göra det. Använder man datorn till enkelt bildredigering, lite film och annat så är det genast en hög med applikationer och utlärningar att linux filsystem inte fungerar irktigt som windows och försöka förklara var de ska spara filer osv...

Det fungerar säkert jätte bra om man lär ut fårn början men har de inget behov att byta så vill de inte lägga ner tiden.

Edit: Alla mina inlägg handlar egentligen om att det kommer ta bra mycket längre än 5 år innan användarna har lämnat windows, vilket någon optimist längre upp i tråden inte håller med om.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Helt underbart. Det är mycket möjligt att det blir ett fiasko men det är ändå ett viktigt steg i rätt riktning. Det viktiga är inte framgångarna det här kan innebära för Linux utan att marknaden för operativsystem konkurrensutsätts.

Att man måste betala fullt pris för att få vara "beta-användare" av Vista tyder ju inte lite på hur insnöad marknaden är nu.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Såg precis ditt inlägg Dr.d00d:

Jag påstår att du både har fel och rätt, alternativt att ordvalet är mindre lyckat. Om du avser att program utvecklade för Windows inte alltid går att köra i Wine, i alla fall inte smärtfritt, ja då har du rätt. Menar du dessutom att vissa företag som typ Adobe har ringa intresse i Linux, ja då har du rätt igen.

Däremot att påstå att det inte utvecklas eller finns dåligt med mjukvara för Linux, ja då har du helt fel. Jag ser själv tacksamt att vissa program utvecklade för *nix system har börjat dyka upp för Windows också; vissa Windows användare skulle bli förvånade att finna ut att några av deras ofta använda program egentligen ifrån grunden är *nix utvecklade. Ibland är problemet i Linux tvärtom att det nästan finns för många varianter att välja bland, vilket i och för sig gör att var och en kan anpassa sitt system efter egna önskningar. Dåligt mjukvarustöd är mer en fråga om du tillhör en begränsad grupp med särskilda behov som just nu bättre fylls av MS.

JAg var nog inte riktigt tydlig i min formulering. Det jag menar är, precis det du belyser, att de flesta människor inte vet hur mycket program det finns till linux, mycket för att de inte är lika komerciella så de syns sällan utanför "linux världen" ellr kanske snarare OSS kretsar.

Dessutom är de av samma anledning inte lika lättligängliga så om du inte vet vilka program som du söker så måste du leta över halva nätet, detta har dock försökt att lösas med hjälp av distrubutioner. Dessutom så är det svårare att hitta drivrutiner till linux så de som inte känner sig bekväma med datorer avskräcks ännu mer av detta faktum.

En annan faktor är också at de flesta människor inte kan speciellt mycket om datorer och inte har någon aning om vad en minnesläcka, eller liknande, är.

Så varför byta bort någonting som fungerar och som du är invand med för någonting som du inte kan dra, eller tror dig, dra nytta av?

Ni får absolut inte få intrycket att jag är emot linux jag är en OSS och linux suporter som har alstrat mer än en produkt under GPL.