Vista gadgets, kompabilitet och finjustering (tweaking)

Permalänk
Medlem

Vart hittar jag uppdatera drivrutin?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zooLiz
Vart hittar jag uppdatera drivrutin?

Högerklicka på Den här datorn - Egenskaper och sen:

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man ändrar så att avstängningsknappen på startmenyn stänger av datorn istället för att sätta den i viloläge? Känns onödigt med den knappen då jag aldrig använder viloläge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teelx
Någon som vet hur man ändrar så att avstängningsknappen på startmenyn stänger av datorn istället för att sätta den i viloläge? Känns onödigt med den knappen då jag aldrig använder viloläge.

Energialternativ, avancerade inställningar.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Energialternativ, avancerade inställningar.

Jag har valt shutdown på powerbutton men den sätter fortfarande datorn i viloläge. =/

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Valde du 'rätt' powerbutton och profil. Finns både power button (datorfronten) och start menu power button, och funktionen kan vara olika på de 3 profilerna.

(jo, jag föredrar OS på engelska)

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Valde du 'rätt' powerbutton och profil. Finns både power button (datorfronten) och start menu power button, och funktionen kan vara olika på de 3 profilerna.

(jo, jag föredrar OS på engelska)

Profiler? Jag är ensam användare på min dator, kör också engelskt os.
*Edit*
Hittade lösningen på ms sidan.

Citat:

The Power button shuts down your computer under the following circumstances:

The Sleep option is not available on your computer hardware.

You or your computer administrator has set the Power button to always shut down the computer. (The settings can be changed by following the instructions below.) To change the Power button settings
1.
Open Power Options by clicking the Start button , clicking Control Panel, clicking System and Maintenance, and then clicking Power Options.
2.
Under the currently selected power plan, click Change plan settings.
3.
In the Edit Plan Settings dialog box, click Change advanced power settings.
4.
In the Power Options dialog box, click the plus sign (+) next to Power buttons and lid to expand the list.
5.
Click the plus sign (+) next to Start menu power button to expand the list.
6.
On a desktop computer, in the Setting list, click a setting for the Power button.
– or –
On a mobile PC, in the On battery and Plugged in lists, click settings for the Power button.
7.
Click OK.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Valde du 'rätt' powerbutton och profil. Finns både power button (datorfronten) och start menu power button, och funktionen kan vara olika på de 3 profilerna.

(jo, jag föredrar OS på engelska)

Vilket bra tips funkar
de för mej..

Permalänk
Medlem

De som installerar tillbaks till XP har med 90% chans iafall en piratkopia så varför bry sig

Permalänk
Medlem

har problem med BF2, 100fps konstant men LAGGAAr som faan, 10 i ping tom!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triton242
De som installerar tillbaks till XP har med 90% chans iafall en piratkopia så varför bry sig

Vem pratar du med? T_T

Både mitt XP Pro och Vista Business är iallafall original. Har bara installerat XP igen tillfälligt pga lite olika anledningar.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns en tempratur program som mäter tempen i daton som speedfan?

Visa signatur

OS: W11 | CPU: Threadripper 1950x | Minne: HyperX Predator RGB 2933 MHz 64GB| GFX: AORUS Waterforce 4080 ti | HDD sys: Samsung 850 EVO 2tb| Samsung 970 EVO 2tb | HDD other: ~31tb | Mus: Razer Deathadder Chroma| Tangentbord: Razer Ornata Chroma | Chassie: Hyte Y60 | Mobo: Asus Rog x399 e-gaming | Kylare: NZXT Kraken X62 CPU | Högtalare: Creative Gigaworks T40 II 2.0 | Hörlurar: Artic 7 | One Plus 10 pro | Nikon D800/Z6 II | Lumix G9 | http://www.instagram.com/tjofsmedia |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadeByMe
Någon som vet om det finns en tempratur program som mäter tempen i daton som speedfan?

Everest Ultimate kan kolla temperaturen för i princip allt relevant i din dator.

Permalänk
Medlem

oj, kanske inte var så tydlig, ville ha det i sidebaren..

Visa signatur

OS: W11 | CPU: Threadripper 1950x | Minne: HyperX Predator RGB 2933 MHz 64GB| GFX: AORUS Waterforce 4080 ti | HDD sys: Samsung 850 EVO 2tb| Samsung 970 EVO 2tb | HDD other: ~31tb | Mus: Razer Deathadder Chroma| Tangentbord: Razer Ornata Chroma | Chassie: Hyte Y60 | Mobo: Asus Rog x399 e-gaming | Kylare: NZXT Kraken X62 CPU | Högtalare: Creative Gigaworks T40 II 2.0 | Hörlurar: Artic 7 | One Plus 10 pro | Nikon D800/Z6 II | Lumix G9 | http://www.instagram.com/tjofsmedia |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadeByMe
oj, kanske inte var så tydlig, ville ha det i sidebaren..

Med sidebar, menar du för gadgets? Eller menar du aktivitetsfältet eftersom du pratade om Speedfan förut?

I vilket fall så kan man se Everest i både aktivitetsfältet och gadgetbar (har jag för mig, kolla bakåt i tråden några sidor så var det en annan som jag tipsade om Everest som pratade om det).

Permalänk

Force feedback på Logitech Momo racing funkar inte.
Solidworks 2007 SP2 funkar inte, ska komma vista verision.
Går inte att patcha richard burns rally till senaste verisionen.
Brusigt ljud med ventrilo och SB X-fi.

Några av anledningarna varför jag hoppade tillbaka till XP.

Permalänk
Medlem

Chkdsk anger fel i Windows Sidebar fil?

Hej!

Jag satt och läste i "The Tweakguides Tweaking Companion" om Vista och gjorde en Chkdsk igår för att göra en drivecheck. Döm om min förvåning när Chkdsk uppger att en av filerna är skadad på en dator som är mindre än två månader gammal? I CBS.log kunde jag sedan läsa att det handlar om settings.ini-filen till Windows sidebar i Program Files.

Eftersom jag har bytt ut de gadgets som Vista installerade mot andra så stämmer inte settings.ini-filen längre, så mycket kan jag läsa mig till. Jag förstår däremot inte varför Chkdsk anger detta som om filen i fråga skulle vara skadad? Det verkar inte heller som det går att ändra settings.ini-filen i Windows Sidebar så att den stämmer överens med nuvarande gagdets. Däremot gör datorn det i settings.ini-filen i App Data/Local/Microsoft/Windows Sidebar

Är det någon annan som har samma problem? Datorn laddar snällt de gadgets som jag har valt, men varför säger Chkdsk att settings.ini-filen är skadad? Jag kommer ju inte åt att ändra i den eller byta ut den och det verkar inte heller meningen att jag ska kunna göra?

Northam

Permalänk
Medlem

Northam jag tror nog inte det är något du behöver oroa dig över.

Permalänk

Jag är på jakt efter en RSS-Feed-gadget som tillåter att man själv ställer in källan till RSS-feed:en.
Jag vill såklart ha "http://www.sweclockers.com/feeds/news.xml" i min Sidebar.

Någon som har kommit över någon eller rent utav har gjort en egen gadget för just det syftet?

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Medlem

Tja, jag undrar hur man får grafikkortet att utnyttjas på skrivbordet? När man drar i alla rutor är det processorn som gör allt jobb, medan grafikkortet bara slappar. Har installerat direct x9 och drivrutinerna.

Hoppas ni förstår...

EDIT: Vista gnäller om att Nvidia graphic drivers inte blev korrekt installerade...kompatibilitesproblem, kan det vara anledningen?

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk

På min nya laptop så måste jag "Diagnostisera och reparera" >det trådlösa nätverket< varje gång jag startar om datorn. Det fungerar direkt när jag gör det, så det är inte så farligt. Men skönt om jag skulle slippa det, också.

EDIT.

Permalänk
Medlem

Är det bara för mig Windows Vista byter färgschema till basic när jag ska kolla film på VLC?

Har ändrat till Direct X output

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

testa med opengl output och senaste versionen av nvidias drivrutiner och senaste versionen av vlc så borde du slippa basic.

Sen kan man tycka att vlc snart borde komma med en version som fungerar bättre till vista hmm.. De har ju haft flera månader på sig.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bergmanman
Jag är på jakt efter en RSS-Feed-gadget som tillåter att man själv ställer in källan till RSS-feed:en.
Jag vill såklart ha "http://www.sweclockers.com/feeds/news.xml" i min Sidebar.

Någon som har kommit över någon eller rent utav har gjort en egen gadget för just det syftet?

Det gör du med Internet Explorer 7. Genom att klicka på RSS-ikonen och börja prenumerera på RSS-feeden läggs den automatiskt till i RSS-gadgeten.

Jäkligt drygt egentligen, att man inte kan skriva in RSS-adressen manuellt. Men nu verkar inte det fungera...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
testa med opengl output och senaste versionen av nvidias drivrutiner och senaste versionen av vlc så borde du slippa basic.

Sen kan man tycka att vlc snart borde komma med en version som fungerar bättre till vista hmm.. De har ju haft flera månader på sig.

Tack så hemskt mycket! funkar nu

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

Kan man avaktivera alla dom här popupsen som kommer om man ska installera något program?
T.ex att man måste tillåta osv osv.

Sen fråga 2, jag kör ATI 9800 PRO och använder TV-Ut väldigt ofta.
Men när jag aktiverar TVn så blir upplösningen lägre än vad jag brukar ha (1280 x 1024)

Bra tråd btw!

Permalänk
Medlem

det går att avaktivera uac har jag för mig att jag läst, hur vet jag inte men det kan du säkert hitta genom att söka på forumet eller på google men gör man det så förlorar du en hel del av den nya säkerheten i vista.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Man avaktiverar det genom att trycka på sin bild i start menyn.
Där man kan skapa användar konton m.m
Så står det nere, avaktivera UAC. Gjort det på skolan, snacka om dryg den är xD

Men detta var den mat nyttigaste tråden jag har varit med om
*Tråd sparad

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

Sen så fungerar inte NBS-irc så bra?
Varje gång som jag startar om mirc så försvinner inställningarna i mIRC options men inte inställningarna i nbs scriptet.

Permalänk
Medlem

Jag har problem med att få mitt nätverk att fungera i vista!? Kör med Gigabyte GA-8N-SLI Pro mb och hittar inget på deras hemsida om nya drivisar. Verkar skumt. Har Grinchen varit framme??