Permalänk
Medlem

Ännu en filserver.

Tjenare har för tillfället en
PII 233Mhz i 412 mhz tror det är 512 eller 768MB i ram kör XP på den som filserver. 1 kontroller kort med 3 diskar på sammanlagt c:a 800gb. datorns orginal hd på 4-8 gb som system disk.

Skulle denna datorn klara det bättre:
athlon xp 1700+ i 2ghz med 256 ram förmodligen windows server 2003.

Har 2 datorer som kommer att ta filer från datorn men förmodligen bara 1 åt gången.

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem

hmm cpu'n i alternativ 2 är så pass mkt bättre att jag nog skulle lägga mina pengar på den faktiskt!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
hmm cpu'n i alternativ 2 är så pass mkt bättre att jag nog skulle lägga mina pengar på den faktiskt!

OK, jag har båda maskinerna hemma bara det att är en del jobb för att skifta maskin + att en amd xp kräver ju en hel del mer power än en PII:a frågan är om man tjänar så många MB/s? på nyare CPU moderkort.

ingen som gjort lite tester?

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem

Lite väl lite minne i den snabbare datorn :/

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Lite väl lite minne i den snabbare datorn :/

Men om jag sätter i mer minne blir det en prestanda vinst då?
Dator 1 mot dator 2.
Den enda filservern gör är ju att dela ut 4 kataloger (4:a diskar)

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JuCke
Men om jag sätter i mer minne blir det en prestanda vinst då?
Dator 1 mot dator 2.
Den enda filservern gör är ju att dela ut 4 kataloger (4:a diskar)

Ja det blir det med orsaken av att Operativet vill ha mer minne för sina grundläggande funktioner.

Om datorn endast är till för fildelning på nätverk skulle jag välja någon special Linux dist där det endast finns några grundläggande funktioner däribland fildelning(samba).
Då blir inte minnet något problem.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Ja det blir det med orsaken av att Operativet vill ha mer minne för sina grundläggande funktioner.

Om datorn endast är till för fildelning på nätverk skulle jag välja någon special Linux dist där det endast finns några grundläggande funktioner däribland fildelning(samba).
Då blir inte minnet något problem.

Men min fråga är om det är någon vinst PII mot xp1700+. när det bara gäller dela ut mappar övernätverket kräver någon cpukraft?

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem

Ett strippat xp skulle funka hyggligt med 256 MB, i synnerhet om du har datorn bara till att dela ut. Men det vore bättre med 256 M till, det stämmer. T.o.m. 128 MB till skulle hjälpa, och det kan du nog få för nån hundring på tradera. Fördelen med XPpro i mitt tycke är remote desktop, att du kan ta din in i dator utan att behöva koppla in monitor, mus osv.

Du kan f.ö. strippa w2k på motsvarande sätt, då borde även 256 mB gå bra. Då kan du använda nån vnc. Det är inte lika bra som remote desktop men funkar.

Detta är givetvis avhängigt på att du har licenserna till OSen, annars är som påpekat linux funkis och gratis.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JuCke
Men min fråga är om det är någon vinst PII mot xp1700+. när det bara gäller dela ut mappar övernätverket kräver någon cpukraft?

Aha, jo det blir skillnad om du har Gigabit nätverk annars antagligen inte.

Har själv en P2 450 som klarar av att maximera 100Mbit nätverket jag har hemma.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Så det vi har kommit fram till eg. är att det är ganska onödigt för mig att byta upp mig om jag bara ska köra 100Mbit nätverk?

eller kommer jag att få en jippie upplevelse med xp 1700+ om jag sätter in 256+512 mb minne?

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JuCke
Så det vi har kommit fram till eg. är att det är ganska onödigt för mig att byta upp mig om jag bara ska köra 100Mbit nätverk?

eller kommer jag att få en jippie upplevelse med xp 1700+ om jag sätter in 256+512 mb minne?

Nej det kommer du inte att få om du endast använder datorn som filserver.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Nej det kommer du inte att få om du endast använder datorn som filserver.

Kanon tack för hjälpen,

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk

kör amd systemet, fyll upp med ram och lägg in linux, alternativt ett OS som inte styrs grafiskt.

Då kommer du absolut få jippie-känslan.

i varje fall när du märker att du kan använda den till mer än bara filserver, någon gång i framtiden.

/F

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FjäskarN
kör amd systemet, fyll upp med ram och lägg in linux, alternativt ett OS som inte styrs grafiskt.

Då kommer du absolut få jippie-känslan.

i varje fall när du märker att du kan använda den till mer än bara filserver, någon gång i framtiden.

/F

Men just nu är det filserver jag vill ha, och då får jag ju en dator över sen. men jag behöver iallafall 100mbit maxat..

Ska mäta lite med pII:an nu max överföring på 100mbit i teorin är väl

100mbit/8=12,5 Mbyte

någon som kommer upp i denna hastighet?

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk

Jag kommer upp i 11 600 kb/s när jag drar av min PIII 866 MHz. Loaden är minimal, <0.20, och då är det ett Realtek-kort för 99 kr som sitter i den.
Den klarade av samma saker innan, då med ett inbyggt Intel-NIC. Så, 100 mbit är inga problem för din PII @ ~400.

Hastighet går säkert att tweaka lite med dyrare switch och kablar med kvalité.
Som det är nu kör jag med FON-kabeln (som ger ~8-9 MiB/s) till en belkin router inställd som accesspunkt, ner med en egengjord kabel till källaren där en D-Link-switch (8 portar, 295 kr) står och matar en böjd, gammal sladd, vidare till servern. Nätverkskortets spärrfunktion för att kabeln ska sitta ordentligt är dessutom trasig.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

jag har en duron 1100mhz med 1gb ddr, slackware 11.0
när jag för över större filer så får jag dessa hastigheter:
WLAN - 8mb/s
Kabel - 11mb/s

loaden ligger på ~0.10-15 om jag för över 3-4st img-filer på 4-5gb/st.

ska du köra med PII'an så tycker jag absolut att du ska kasta in linux på den, visst funkar XP kanske också... men jag hade aldrig installerat XP på en dator med så lite processorkraft.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denil
jag har en duron 1100mhz med 1gb ddr, slackware 11.0
när jag för över större filer så får jag dessa hastigheter:
WLAN - 8mb/s
Kabel - 11mb/s

loaden ligger på ~0.10-15 om jag för över 3-4st img-filer på 4-5gb/st.

ska du köra med PII'an så tycker jag absolut att du ska kasta in linux på den, visst funkar XP kanske också... men jag hade aldrig installerat XP på en dator med så lite processorkraft.

Xp har inget problem att köras på en P2:a, det som är kritiskt är minnesmängden. Det ska inte vara mindre än 256MB och mycket gärna 512MB så fungerar det helt ok.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!