Ultraportabel, snabb, mediabärbar dator?

Permalänk

Ultraportabel, snabb, mediabärbar dator?

Hej, funderar på att köpa en, eller, jag SKA köpa en ny bärbar. Vet bara inte vilken ännu. är sugen på nya Vaio 11,1" eller vad den ligger på men priset är lite jobbigt. Tänkte ligga på ca 20inkl moms.

När kommer SSD hårddiskarna, är det värt att satsa på dem? Jag vill ha så bra batteritid som möjligt, bra lagringsmöjligheter och den ska ha små smarta funktioner också. Ju mer desto roligare. så som webcam, fingerprintreader osv. Somsagt, jag ska ha den till att lyssna på musik, kolla på film samt att jobba med, ta med till jobbet och resor.

Några förslag?

Visa signatur

Intel Q6600, XFX 780i, 2x2gb OCZ SLi, 1700GB, XFX 8800gt, Cosmos1000, cooltek600w

Permalänk
Medlem

det du gör på jobbet kräver det stark cpu eller gf?

Permalänk

Nej det gör det ju inte, inga cad program precis ;P Gärna ramminne och en snabb prolle men grafik är inte så nördvändigt känns det som. Har spanat en del på Ferrari datorn på 12", sköna funktioner och skitbra funktioner. Dock ingen SSD hårddisk eller bra batteritid.

Visa signatur

Intel Q6600, XFX 780i, 2x2gb OCZ SLi, 1700GB, XFX 8800gt, Cosmos1000, cooltek600w

Permalänk

Varför inte en Macbook?

Grymt nöjd med den. Kör Mac OS X, Suse, Ubuntu, Windows XP/2000/2003/Vista/NT4 i den. Perfekt storlek och den är snabb. I med 2GB minne och stor disk. Sen bara tuta och kör!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Varför inte en Macbook?

Grymt nöjd med den. Kör Mac OS X, Suse, Ubuntu, Windows XP/2000/2003/Vista/NT4 i den. Perfekt storlek och den är snabb. I med 2GB minne och stor disk. Sen bara tuta och kör!

Låter som att hela summan går åt till OS antar du inte kör piratkopierat?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Låter som att hela summan går åt till OS antar du inte kör piratkopierat?

Företaget betalar.

Blir även billigare än jag skall ha tre datorer med mig. Nu har jag allt i en. Plus jag har en utmärkt dator för att köra presentationer för kunder. Blir nog en MacBook Pro 15" i höst.

Permalänk

någon Apple produkt finns inte på världskartan för min del. Win XP eller Vista för mig. Några förslag på datorer eller? ;F

Visa signatur

Intel Q6600, XFX 780i, 2x2gb OCZ SLi, 1700GB, XFX 8800gt, Cosmos1000, cooltek600w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mathaiseklof
någon Apple produkt finns inte på världskartan för min del. Win XP eller Vista för mig. Några förslag på datorer eller? ;F

Varför då?

Har du testat Mac OS X på en mac i en vecka?

För att citera min gode vän Peter som kört windows fram till i julas: "-Jag kan inte fatta att jag varit så korkad. Mac OS X är fan det bästa operativsystemet på marknaden och de få gången jag behöver köra windows gör jag det i min mac."
Han har blivit en enorm reklampelare för Apple. Bör tilläggas att Peter jobbar på ett stort konsultbolag och är utvecklare.

Jag vet ingen som inte blir fast efter att ha testat en vecka! Fast jag förstår att det kan vara skrämmande att upptäcka nya saker!

Permalänk
Medlem

är du student..?? för annars finns det Thinkpad X60 för 11.303kr..

pecifikationer
Processortyp Intel Core 2 Duo T7200 4 MB cache
Processorhastighet 2.0 GHz
Minnestyp DDR II SDRAM - 667MHz - PC2-5300
Minne som ingår 1 GB
Minnnesplatser (Lediga) 2(1)
Hårddiskstorlek 120 GB 5400 RPM
Hårddisktyp Serial-ATA
Skärmstorlek 12.1 tum XGA
Maximal skärmupplösning 1024 x 768 bp
Grafik (Grafikminne) Intel GMA 950, upp till 128 MB
CD/DVD/CDRW Nej, köp till extern enhet eller via dockningsstation
Modulplats Nej
Antal Seriella portar Nej
Antal Parallella portar Nej
Antal USB portar 3 st
Antal Firewire portar 1 st
Antal Infraröda portar 1 st
Antal VGA portar 1 x VGA
Antal PC-Card-portar 1 x PC-Card typ I/II
Minneskortläsare Ja, läser SD-kort
Ljud Ja
Modem Ja
Bluetooth Ja
Nätverk 10/100/1000 Mbps & WLAN 802.11a/b/g
Dockningsmöjlighet Ja
Drifttid batteri upp till 4 timmar
Operativsystem Windows Vista Business Svensk
Pekdon Styrpinne
Dimensioner (BxDxH) 268 x 211 x 20/35.2 mm
Vikt 1.43 kg
Garanti 3 år inskicks service

annars kostar de typ 16K fast lite sämre config..

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010100294
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010107614

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk

jajamensan jag är student, fast bara i mindre än en månad till!
Schysta specifikationer, dock var den ful. Sen ang. Priset så spelar de inte så stor roll, men under 20 inkl. moms. Jädrans bra pris dock.

Nejmen asså, ang Mac OS x, jag vet att de är bra, men jag håller på med massa saker i windows med program osv som inte finns till mac os x osv. så jag håller mig till windows.

Visa signatur

Intel Q6600, XFX 780i, 2x2gb OCZ SLi, 1700GB, XFX 8800gt, Cosmos1000, cooltek600w

Permalänk
Medlem

spana in SONY VAIO SZ4 på www.komplett.se

13''skärm, väger 1.7kg, 4h batteritid, bra skärm, bra grafikkort osv osv

25k ink. moms

mindre o roligare än ferrarin och jävligt snygg enligt mig=)

Visa signatur

jag e jag

Permalänk
Medlem

är det jag som är blind eller är det så att komplett.se inte har SONY bärbara..?? för jag kan då inte hitta några där..

Visa signatur

d3d3LmRpY29ycC5zZQ==

Permalänk
Medlem

var fick jag komplett ifrån?
'suck' förlåt, ibland är man snurrigare än däcket på en bil.

den rätta länken är:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105161

och sidan skulle inte vara komplett utan dustin.
ursäkta för besväret, jag var nog inne och surfade på komplett samtidigt som jag skrev svaret till dig=)

Visa signatur

jag e jag

Permalänk

Vaion var mycket schyst, men jag letar efter lite mer media-funktioner och andra roliga saker. Deras 11,1"are tror jag, har tex en inbyggd antenn som man drar ut så når man myyyycket längre med wlanet. Fingerprintreader är en rolig grej dessutom och de känns som att jag vill ha en webcam dessutom. En dator jag kollade mycket på förut var HP TX1040 tror jag, den verkas hur cool som helst dock känns den lite stor och batteriet verkas inte vara i toptrim. Men touchscreen, camera och fingerprintreader känns ju riktigt schyst!

Visa signatur

Intel Q6600, XFX 780i, 2x2gb OCZ SLi, 1700GB, XFX 8800gt, Cosmos1000, cooltek600w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mathaiseklof
Nej det gör det ju inte, inga cad program precis ;P Gärna ramminne och en snabb prolle men grafik är inte så nördvändigt känns det som. Har spanat en del på Ferrari datorn på 12", sköna funktioner och skitbra funktioner. Dock ingen SSD hårddisk eller bra batteritid.

Heh, läste precis en annan tråd* där trådskaparen var allt annat än nöjd med den. Håll dig ifrån Acer även om de är glansiga och fina på ytan.

*) http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se