Permalänk

E6600'an och jag..

Då har man fyllt 30 och blivit förärad ett styck chassi, minneskretsar och en processor av den kärleksfulla hustrun. Processorn blidde en e6600 och minneskretsarna Corsair Twin2X2048-6400C4D. Moderkort vågade hon inte köpa.. Tyvärr.. Hon hade nog valt bättre än jag gjorde.

Till detta införskaffades ett ASUS P5N-E SLI och monterades i.. Och ur..
Det första kortet jag fick var heldött. Det andra kortet kunde bara POST'a om jag endast körde med en minneskrets. Uppdaterade bios, satte minnestimings manuellt, fixade, hade mig, offrade katter till diverse gudar och djävlar när månen stod i ny och.. Nope.. Fick inte rätt på skräpet. Körde Prime i ett par timmar på en kollegas planka (Någon HP-variant, osäker på vem som gjort kortet) och processorn och minnena fungerade galant.

Lång historia kort: Jag behöver hjälp, mina damer och herrar, att hitta ett moderkort som kan lira stabilt med en E6600 tillsammans med ovan nämnda minnen samt ett Asus GeForce 8800GTX. Viss klockning kommer nog att ske, men en väldigt blygsam sådan. Kylning sker i form av en Tuniq Tower.

Tips, råd och i stort vilka tillrop som helst mottages tacksamt. JAg har läst en del om Gigabyte's DS3 och DS4, men har ingen egen erfarenhet alls av dessa kort. Det enda jag känner mig någorlunda säker på är att jag gillar Intels chipset, och att ASUS inte känns aktuellt efter dessa två fiaskon.

Snälla! Hjälp!

Permalänk
Medlem

Tråkigt problem...

Jag vet inte om mitt tips hjälper i och med att jag är lite inne på Asus-spåret ändå. Men har själv ett P5W DH-kort som funkat fint, samt att många verkar gilla P5B-korten.

Sen kan jag inte låta bli att fråga: Om du gillar Intels chipset, varför köpte du ett moderkort med Nforce från början?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Du borde kika närmare på de nya korten med intel's P35 krets. Gigabyte har varianter av sina modeller med p35. Dumt att köpa andra äldre styrkretsar när det finns nya och bättre ute (:

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Medlem

ASUS P5W DH Deluxe kanske?

Visa signatur

"Bibeln skrevs av samma människor som sa att jorden var platt..." -O. Kend
"The best argument against democracy is a five-minute discussion with the average voter." -W. Churchill
"Religionens värsta fiende är informationsåldern." - F. C. Hughes

Permalänk

E6600'an och jag...

Tack för svaren..

Angående varför jag köpte nForce till att börja med.. Det kom rekommenderat från en vän, numera nergraderad till bekant!

Allvarligt talat var det i det här fallet två IDE-platser som lockade.. Kan leva utan dom men när jag nu såg det här kortet och till ett hyggligt pris.. Tja, vad gör man inte av snål- och dumhet.

Det jag är mest intresserad av är att prylarna lirar tillsammans.. Jag är inte religiös varken vad gäller tillverkare eller chipset.. Är väl mest ute efter att höra vilka erfarenheter folk har av dessa prylar tillsammans. Att P5N-E SLI var en tabbe inser jag ju nu efter att ha läst trådarna här på forumet.. "Genom efterklokhetens bleka dimma såg han elva hundra spänn försvinna....."

Nåja. Tack för er input! Tar gärna emot fler förslag. Har väl tänkt att ligga någonstans mellan 1000 och 1700 någonstans..

Permalänk
Medlem

Polaren köpte ett Gigabyte GA-965P-DS3 (ca: 1100:-) som vi tänkte klocka hans E4300 med. Efter lite strul med klockningen (nybörjarklockare) så skrämde vi upp den från 200fsb till 333fsb rock-solid. Läste en massa recentioner på olika moderkort och kom fram till att DS3'an var det kort som passade honom bäst.

Det du kan tänka på med DS3 är att den har inte stöd för serial-ata raid via intels chipset (anv ICH8 sydbryggan, ICH8R har raid).
Även att default minnesspänning är satt till 1.8v (DDR2 standard) men de flesta högpresterande minnen vill ha 2.3v, men detta ändrar du i bios.

Skulle lätt kunna tänka mig att köpa detta kort själv, så jag kan rekommendera det.

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Medlem

jag kör på ds3:an och är mer än nöjd.

Permalänk

Asus P5B Deluxe kommer fungera finnemang, det är jag övertygad om..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raczo
jag kör på ds3:an och är mer än nöjd.

Jepp, kör även jag på DS3 (E4300@3GHz) och är mycket nöjd.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Sitter med ett Asus Commando med P965 och är väldigt nöjd, kostar idag cirka 2000kr. Mycket prisvärt! och extremt bra för överklockning! medföljer även drivisar för Nforce 680i SLI, men har dessutom crossfire stöd out of the box. Rekommenderas

Permalänk

Tack för inputen!! =)

Nåväl.. Komplett, varandes den trevliga återförsäljare de är hittade samma fel som jag på kortet och krediterade mig köpesumman, eftersom jag redan inhandlat ett GA-965P-DS3 av dem.

Packade upp detta kort, monterade alltihop och startade upp och datorn går som en klocka. Har så stilla börjat klocka upp den, av någon anledning gillar jag att göra det i etapper, och har nu nått stabila 3.4GHz med Tuniq Tower-kylning på min lilla E6600. Tempen på processorn ligger på runt 30C idle och efter timtals röjande i S.T.A.L.K.E.R. har jag lyckats dra upp temperaturen till 42C. Prime95 i dubbla instanser lyckades på 12 timmar inte dra upp tempen över 43C.

Tänkte ge det en vecka eller så för att låta pastan sätta sig och sedan se om jag kan skrämma upp den till 3.8GHz

Tack återigen för all trevlig input. Slutet gott, allting gott.