Musik - Reason - Bättre tryck/högre volym?

Permalänk
Medlem

Musik - Reason - Bättre tryck/högre volym?

Tjenare, skapade en tråd här för nån vecka sen men tycker att denna är lite annorlunda så startar en ny tråd.

Jag undrar hur man bör gå till väga för att få upp trycket i låtarna gjorda i Reason. Skapar man något i Reason och sen jämför med någon "vanlig" kommersiell lått så är ljudvolymen inte ens jämförbar. Sedan blir det "clip"/distortion i Reason om man testar att höja mer så det går inte.

Jämför man ljudvågorna (eller vad man nu ska kalla dem) i ett program som t.ex. Adobe Audition mellan mina låtar och en random vilken som helst låt så ser man klart och tydligt att ljudet i stort sett är precis under gränsen för clip hela tiden i kommersiella låtar.

Hur görs detta?

Vore mycket tacksam för hjälp!

MVH

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

En compressor hjälper dig. Den kan du lägga på i efterhand i valfritt ljudredigeringsprogram. Har för mig att reasons version inte är nån höjdare för det där.

Permalänk

Reasons kompressor är otroligt bra. Läs lite guider på nätet hur man bäst använder det hela.

Visa signatur

/R
"I plan to live forever, or die trying"

Permalänk
Medlem

Anledningen till att det distar och att det inte låter som en "kommersiell" låt är att du inte bara kan höjja volymen. Du måste sänka volymen på dina ljudligaste instrument också.

Här en en liten länk som berättar rätt pedagogiskt http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ

Visa signatur

void@qnet
teeworlds, stålverk80, evil schemer, c, c++
Languages shape the way we think, or don't.