Permalänk

LÄttast 5V eller 12V, Laptop

Vilket ställe är det lättaste stället att hitta 5V eller 12V på en laptop? (eller möjligtvis 3,5V) Ska ha det till några lysdioder som jag har monterat (kommer en tråd om det senare)

Jag tänkte först på fläktarna, men eftersom de inte är igång konstant, utan bara när det behövs, så var det ingen bra lösning...

Jag äger ingen multimeter så jag kan tyvärr inte mäta mig fram till resultatet., men räkna upp några vanliga ställen där 5V, 12V eller 3,5V kan hittas.

Kanske skärmen?

Mvh ThePenguin

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Via USB?

Permalänk
Medlem

USB = 5V och 500mA, det räcker gott och väl till några lysdioder, så om du lyckas komma åt så kör på lorentz tipps..

Visa signatur
Permalänk

GAH!

Du får bara 100mA ur USB om du inte har handskakning ("snackar" med bussen och ber om större strömuttag).

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
GAH!

Du får bara 100mA ur USB om du inte har handskakning ("snackar" med bussen och ber om större strömuttag).

Okej, något annat förslag?

PS. Jag måste ta strömen från insidan av datorn (om ni förstår vad jag menar)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vanliga lysdioder går ofta på ~20mA så det borde gå.

Visa signatur
Permalänk

jaa, lysdioderna jag har är på 20mA, men hur drar jag strömmen från USB från insidan av datorn?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

löder på usb kontakten. men om du ändå ska in å fippla i datorn e de ju bara att ordna en multimeter som du kan mäta med. finns för typ 70 spänn på biltema.

Permalänk

Jag provade med en multimeter jag hittade där hemma, men jag fattar inte...det går inte..Jag får inga utslag...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga, men du ström påkopplad (i form av kabel eller batteri)?
Annars blir det svårt att få utslag.
Ställ in på rätt spänning också.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Jag har batteriet i, och har tillochmed haft datorn igång...men jag får inga utslag...multimetern ska väl stå på DC V?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

jo den skall den väl.. det är väl likström i laptops med? inte helt säker.. Kollat så att du har en petat allt rätt då? det är väl röd och svart om jag inte misstar mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThePenguin
Jag har batteriet i, och har tillochmed haft datorn igång...men jag får inga utslag...multimetern ska väl stå på DC V?

tillochmed?
det är nog en fördel om du har datorn igång när du ska mäta

Permalänk

Nää, det behövs inte...när man har strömadaptern ikopplad så går strömen runt ändå...Jag har hittat ett ställe vid skärmen där jag kunde ta lite ström...

Visa signatur