Permalänk
Medlem

slitage på bärbar ...

slits en bärbar snabbare än stationär ?
typ , skärmen , tangentbordet , komponenterna o så ? :S
o blir gamla fort ...

Permalänk

Ja, de slits betydligt snabbare. Varje gång du öppna och stänger din bärbara så nöts gångjärnen och kablarna i gångjärnen. Dessutom går en bärbar varmare än en stationär så därför slits de interna komponenterna snabbare.

Man drar ur och i kablar i kontakterna på en bärbar varje gång man flyttar dem så portarna slits väldigt snabbt. Trasiga USB- och nätverksportar är ganska vanligt på bärbara som har något år på nacken.

Förutom det så är ju risken högre att man skadar en bärbar eftersom man flyttar runt den så mycket. Och spiller man något i tangentbordet på en bärbar så är det hela datorn som tar smällen istället för ett tangentbord för några hundralappar.

Många bärbara håller därför bara några år.

Permalänk
Medlem

attans med xD
men då lär ju ålla 2-3år ändå xD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DekiS
attans med xD
men då lär ju ålla 2-3år ändå xD

Jo 2-3 år håller de flesta bärbara däremot kan batteriet vara slut efter bara 3 år.

Permalänk
Medlem

Äh, nu ska vi inte överdriva här. Visst, en bärbar får självfallet utstå lite mer än en stationär men kom ihåg att det är datorer vi snackar om. Långt innan förslitningar blir något problem kommer du att ha tröttnat på att allt går segt som sirap.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem

ahahha precis
så det är inga problem:D

Permalänk

jag fick en gammal dator från farsans jobb en gång med svart vitt skärm tror den va typ 20 år gammal...
Den skrotade jag för ca: 1 - 2 års sedan men den funkade fortfarande när den låg på skroten! ;D

Sen har jag köpt beganade datorer som e typ 5 år gammal och dom har fortfarande funkat perfekt!

så 2 - 3 år är absolut överdrivit!

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

vadå överdrivit ? att dom inte åhller så länge ? eller att dom håler så länge ...

Permalänk

att dom inte håller så länge..
lär nog minst hålla 7 - 10 år om man sköter om den bra.
efter de kanske man behöver göra en liten serviec på den.
med det med batteriet stämmer nog e nog dött efter 2 år.

Visa signatur

|-Dell xps m1710 17", core 2 duo 2,16 ghz, 2048 MB 667MHz, 160 GB 5400 rpm, 512MB nVidia GeForce 7950 GTX-||-Asus eee-| |-Sony Ericsson C902, 5mpx -||-Ipod Nano 4GB-|

Permalänk
Medlem

Slitaget beror ju i stort på hur du använder laptopen. Om det är din enda dator och du har igång den under hela din vakna tid samt spelar spel etc på den så kommer den ju slitas rätt fort. Om du har den som en komplementdator som du kanske har igång nån timme per dag på jobbet/skolan/cafeet och då kanske bara mailar och surfar lite så blir det ju en helt annan sak.

Min laptop har väl varit något mellanting för mig, men har på senare tid blivit min "main-dator" och är nu igång 15-16 timmar om dagen. Den är två och ett halft år gammal men fungerar på precis som alltid. Dock kommer jag snart byta ut den då den har vissa "åldriga" egenskaper jag inte gillar, t.ex. kan den inte köras på högre än 1024x768

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänk på att köpa en dator med ett stabilt chassi som inte flexar nåt. Det minstar risken att nån komponent kommer till skada när man bär runt på datorn

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Min laptop är ~11 år och funkar perfekt, batteriet håller kanske 30 min (aldrig utbytt). Fast det tar en stund att boota server 2003 på den.

Hmm saker var väl bättre förr..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är oxå inne på det spår som säger att man nog tröttnat efter ett par år.
En bärbar i 17" klassen är det bästa som hänt mig. Den ersätter den gamla stationära med råge (spel, bildbehandling o.s.v), samtidigt som den går att ta med sig (Tycker inte den e klumpig!!). Passar mig perfekt. Är super nöjd NU, men knappast efter 3 år, sån är jag. Den kommer antagligen gå samma öde till mötes som den gamla stationära; I syrrans händer efter 2-3år!:D

Visa signatur

F-S Amilio Xi1546

Permalänk

Jag har använt bärbar dator till och från i sju år sedan.

Min fd bärbara en HP hade jag bara på tåget och hos kunder. Efter några månader fick jag ut 45 minuters batteritid. Fast i övrigt var den väldigt fin.
Min nya bärbara har jag haft sedan februari och den är som i nyskick. Har den alltid i väska då den transporteras samt skyddar den väl. Kör med trådlös mus och nätverk. Så det är inget mer än sladden jag stoppar in dagligen.

Permalänk
Medlem

trådlös mus, går den till datorns inbyggda blåtand, eller har du en extern?
ska nog skaffa trådlös mus med.. men vet inte om elelr vilka som går att koppla till datorn direkt..

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi
trådlös mus, går den till datorns inbyggda blåtand, eller har du en extern?
ska nog skaffa trådlös mus med.. men vet inte om elelr vilka som går att koppla till datorn direkt..

Använder den inbyggda blåtanden.

Finns inte så många modeller ute just nu. Logitech har bara en, MS har två tror jag, MacAlly har ett par, Apple en, Trust har en tror jag.

Permalänk
Medlem

finnemang, tack!

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ickx
Äh, nu ska vi inte överdriva här. Visst, en bärbar får självfallet utstå lite mer än en stationär men kom ihåg att det är datorer vi snackar om. Långt innan förslitningar blir något problem kommer du att ha tröttnat på att allt går segt som sirap.

Beror väl på hur mycket man använder datorn. På mitt tidigare jobb så bytte vi våra bärbara efter bara något år pga att slitage hade sönder dem.

8-10 timmar per dag och flytta datorn mellan hemmet och jobbet sliter verkligen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Beror väl på hur mycket man använder datorn. På mitt tidigare jobb så bytte vi våra bärbara efter bara något år pga att slitage hade sönder dem.

8-10 timmar per dag och flytta datorn mellan hemmet och jobbet sliter verkligen.

Det håller jag med.

Fast en fin sak som ökar, det är produktiviteten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Beror väl på hur mycket man använder datorn. På mitt tidigare jobb så bytte vi våra bärbara efter bara något år pga att slitage hade sönder dem.

8-10 timmar per dag och flytta datorn mellan hemmet och jobbet sliter verkligen.

Vad var det för några datorer?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Det håller jag med.

Fast en fin sak som ökar, det är produktiviteten.

Inte nödvändigtvis, har du inte hört talas om Produktivitetsparadoxen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipp
Inte nödvändigtvis, har du inte hört talas om Produktivitetsparadoxen?

Det är när produktiviteten går ner istället för upp när man introducerat ny teknologi i samhället eller industrin.
Det blir liksom en fördröjning då effektiviteten inte ökar den första tiden utan märks av flera år senare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flipp
Inte nödvändigtvis, har du inte hört talas om Produktivitetsparadoxen?

Nu kan jag ju jobba tre timmar på tåget. Innan bara 45 minuter. Så visst ökar det!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
Vad var det för några datorer?

Dell

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xhtml-geek
Nu kan jag ju jobba tre timmar på tåget. Innan bara 45 minuter. Så visst ökar det!

Jobba på en dator????

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av esselte
Jobba på en dator????

Jag jobbar under tiden jag pendlar. Du vet 3G och annat kul.