Permalänk
Medlem

X-Fi Xtreme Audio Notebook

Väcktes i morse av att dörrklockan ringde. Kryper fram till dörren med halvslutna ögon och möts av en budkille. Jag skriver på och får paketet i handen.
Gjorde beställningen på Creatives sida förra veckan då de "vanliga" affärerna inte fått in den än.
Priset landade på 889,00 SEK med frakt.
Tyvärr får man inte dockan till när man beställer den i Europa, får väl betala extra för den när den kommer.
Jag har väntat i ett år nu för att Creative skulle göra ett riktigt ljudkort till en M1710 användare som mig själv, men nu har jag den i alla fall.

Först lite bilder, efter bilderna lite svamlande...

Edit:
Här kommer mina första tankar om mitt senaste köp.

För er som inte vet vad detta är så ska jag snabbt förklara. Xtreme Audio Notebook är ett bantat X-Fi ljudkort i ett litet ExpressCard format.
Ni som letat vet att det inte funnits ett bra alternativ till Sound Blaster Audigy ZS PCMCIA-kort. Det var på tal om en adapter som skulle få PCMCIA-kort att passa i ExpressCard sloten, men en update på det projektet har jag inte sett på ett halvår.
Den stora nackdelen som man snabbt märker av när man öppnar paketet är att dockan inte följer med, som då ger en tillgång till flera ljudutgångar och 7.1 ljud.
En lite irriterande lokal spärr då man i vissa delar av Asien betalar samma pris men då får hela paketet, docka och allt.
Utan tvekan ett tillägg som släpps snart.

Innehåll (hårdvara)

* Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio Notebook
* Hörlurar med integrerad mic (riktigt shyssta små Creative lurar)
* Snabbstartguide
* Installations-CD
* Resefodral
(Ljud ut- och ingångarna ser ni på bilderna)

Innehåll (mjukvara)

* Drivrutiner
* Creative Audio Console
* Creative Mediasource 5
* Gratis nedladdning av PowerDVD med DTS och Dolby Digital-EX.

Installation och Mjukvara

Inget konstigt här. Bara att plugga in i ExpressCard sloten och stoppa in installations-cdn.
Ni som redan äger ett X-Fi kort till er stationära kommer snabbt att känna igen er. Alla inställningmenyer och konfigurationsprogrammet är nästan detsamma.
En del funktioner finns inte med t ex THX-inställning och möjligheten att skifta mellan olika profiler så som Game, Audio Creation och Entertainment.
Väl i programmet hittar man följande inställningsmöjligheter:

Val av högtalare - Här hittar man även en ställbar basförstärkare.
EAX effekter
X-Fi CMSS-3D - En funktion som simulerar 3D ljud i stereohörlurar. Något som fungerar väldigt bra tycker jag, t ex i DVD-filmer.
X-Fi Crystalizer - Ska stärka detaljrikedomen och ge ljudet från komprimerad film och musik en extra kick.
Graphic Equalizer
Mixer
Performance - Låter dig välja ljudkvalitén genom att välja sampling rate. Mer processorkraft bättre ljud, mindre kraft sämre kvalité.
Playback thorugh Notebook Speakers - Sista inställningen ger möjligheten att använda laptopens högtalare. Själv tyckte jag att volymen blev väldigt låg då. Så ska man spela upp något med kortet rekommenderar jag starkt ett par externa högtalare, kopplade direkt till XAN-kortet (fyndigt va, Xtreme Audio Notebook )

Testdator:
Dell XPS M1710
Intel® Duo-processor T2400 (1.83 GHz, 2 MB cache, 667 MHz FSB)
2GB Dual Channel 667MHz DDR2
160 GB SATA
512MB NVIDIA GeForce Go 7900 GTX
MS Windows XP, Media Center Edition, SP2
Icemat Siberia Headset
Cambridge Soundworks 2.1

Vanlig kille som lyssnar på musik, kollar på film och spelar spel

... för det är ju vem jag är, och det är därför jag köpte den. Har ingen större kunskap när det kommer till benchmark-program som RightMark Audio eller vilka värden som är normalt för ett bra ljudkort. Det enda jag kan erbjuda er är god smak och ett par fungerande öron.
Har själv en stationär med ett riktigt X-Fi kort. Har också ett USB kort från Hercules (Muse Pocket LT). Sen har jag ju också det interna ljudkortet i min Dell XPS M1710. Utefter detta har jag då lite lätt kunnat jämföra hur bra ljud det egentligen är.

Film

(Batman Begins(DivX)) och Star Wars Empire Strikes Back (DVD))
Återger ljudet från både DivX och DVD riktigt bra. Stärker inlevelsekänslan markant med CMSS-3D. Gott om kraft och mycket biokänsla.

Musik

(MP3 och CD)
Provade allt från klassiskt, hårdrock, hiphop och pop. Med ett ljudkort av denna kaliber märker man snappt av om en MP3-låt eller CD är bra kodad/inspelad.
Detaljerna kommer fram, instrumenten delas upp och man kan nästan ana var alla i bandet står. Det är helt enkelt riktigt kul att lyssna igen.
När det tystnar i låten så är det tyst, inget bakgrundsbrus.

Spel

(EQ2, Oblivion, Stalker, Guild Wars, Company of Heroes, Star Wars Jedi Academy)
Provade dessa med EAX och utan EAX. Det fungerade felfritt, även med det gamla spelet SW Academy.
Gräset krusar sig under mina fötter i EQ2, de radioaktiva djuren morrar från skuggorna i Stalker och min lightsaber i SW ger ifrån sig ett skarpare ljud när jag går in i cellen från jungeln utanför. Vi snackar DirectSound3D, EAX 4.0, EAX Advanced HD och allt vad det heter.
Spela är vad jag gör mest och det är det jag främst ska använda mitt nya kort till.

Problem

Märkte av ett svagt knäppande i ljudet när musik spelades upp men kom snabbt ihåg att jag tidigare haft problem med I8kfanGUI. Ett fläkt och temperatur program som jag brukar använda. Jag stängde av programmet och knäppandet försvann.

Inget brus kunde jag uppfatta i mina små tester. Provade även att skruva upp riktigt högt och dra omkring med musen i Windows. Flyttade fönster hit och dit men ingenting, helt tyst.

Såg på Creatives sida att de haft lite kompatabilitetsproblem med ett par laptops:
Fujitsu Lifebook E8210
Fujitsu Siemens Amilo A1667G

Nu ska jag lira vidare lite, semestern börjar idag och det ser riktigt ljust ut, speciellt efter ett bra köp :).

Säg bara till om ni undrar över något.

Permalänk
Medlem

härlig recension, hoppas creative ordnar bra drivrutiner till vista och linux bara..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fan, tittar redan om kontot tillåter:D

Visa signatur

F-S Amilio Xi1546

Permalänk
Medlem

Är lite sugen på detta kort jag med. Mycket fin recension så poäng för den. Har en fråga och det är väl Expresscard 34/54 som det gäller för kortet? Synd att det inte kom en docka med =/

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Är lite sugen på detta kort jag med. Mycket fin recension så poäng för den. Har en fråga och det är väl Expresscard 34/54 som det gäller för kortet? Synd att det inte kom en docka med =/

Man tackar :). Inte så många som kommenterat.
Lite oväntat att det inte är flera som tycker att det är ett bra alternativ till att krydda ljudet på den bärbara, då få laptops har vad som krävs när det kommer till ljudkortet.

Du har helt rätt, det är Expresscard 54 som gäller. Det enda kortet på marknaden som passar i en sådan slot.

Jo, taskigt att inte ta med dockan. Den skulle kosta runt 300 kronor har jag läst.

Permalänk

bra recension, tack. Tänkte bara höra om denna utrustning ökat effeten av att ta ut ljudet genom feta hörlurar? Har du testat och märkt någon slillnad?
Vet någon om ljudkortet får stor betydelse om du tar ut ljudet optiskt via reciver (5.1 alt. 7.1), Får ljudkortet någon betydelse då mer än att du kan få ut ljudet SPDI/F?

Visa signatur

FS Amilo Xi 1554, ATI Mobility Radeon X1900 256 mb GDDR3, 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo T7200, RAM 2 Gb DDR2,HD 2* 160 Gb, 17" VUXGA 1920 * 1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyrisius
Man tackar :). Inte så många som kommenterat.
Lite oväntat att det inte är flera som tycker att det är ett bra alternativ till att krydda ljudet på den bärbara, då få laptops har vad som krävs när det kommer till ljudkortet.

Du har helt rätt, det är Expresscard 54 som gäller. Det enda kortet på marknaden som passar i en sådan slot.

Jo, taskigt att inte ta med dockan. Den skulle kosta runt 300 kronor har jag läst.

Ok, får min laptop i veckan. Den är väl ingen höjdare och märket skall vi inte tala om här. Men med detta ljudkort + ett par nya hörlurar skall det väl gå bra att mata ut fint ljud. Men väntar nog tills den finns i en återförsäljare nära mig.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HOTDOG2004
bra recension, tack. Tänkte bara höra om denna utrustning ökat effeten av att ta ut ljudet genom feta hörlurar? Har du testat och märkt någon slillnad?
Vet någon om ljudkortet får stor betydelse om du tar ut ljudet optiskt via reciver (5.1 alt. 7.1), Får ljudkortet någon betydelse då mer än att du kan få ut ljudet SPDI/F?

Ska försöka att svara på din första fråga i alla fall.
De lurar jag har provat med är Philips HP890 och Koss Pro 3aa Titanium.
Nu klarar M1710 redan att driva större lurar sedan innan. Har jag ingen separat volymreglering så måste jag köra på ca 10% av mastervolymen för att den inte ska bli för högt. Då har jag alltid 70% på själva spelaren t ex Windows Media Player.
Kör jag sedan genom X-Fi kortet så må jag säga att det är samma styrka där. Ingen ökning om man behåller volymkontrollerna på samma värde.
Sen har jag lite svårt att prova på högre volymer då det blir lite för högt om jag går över 20%.

Summeringen är att den lätt klarar att driva större lurar med shysst ljudkvalité, utan att röra equalizern.

Permalänk
Medlem

Halå halå jag har några frågor angående kortet.

1. Kan man använda laptopens egna speakers om man så vill?
2. (kanske låter dumt men) Kan man använda mic o speakers på samma gång? Typ kopla en stadig mic in i mic-ingången o samtidigt få ljud ur speakers eller hörlursuttaget om man kopplar till stereo. (min nuvarande dell 600m klarar inte detta )

e tacksam om nån kan svara på mina frågor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zhaf
Halå halå jag har några frågor angående kortet.

1. Kan man använda laptopens egna speakers om man så vill?

1. Ja det kan man.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Detta tackar jag varmt för, jag tycker med att det är uruselt att köpa en så dyr dator och så får man ett halvdant ljudkort.

Är detta kortet ett "äkta" xfi kort eller kör den det via mjukvara, jag uppfattade inte om det va så eller inte.

Visa signatur

Dator som går att spela med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0ny
Detta tackar jag varmt för, jag tycker med att det är uruselt att köpa en så dyr dator och så får man ett halvdant ljudkort.

Är detta kortet ett "äkta" xfi kort eller kör den det via mjukvara, jag uppfattade inte om det va så eller inte.

Vassigo:)

Jo, det är vad man kan kalla ett "äkta" X-Fi. Ingen tramsig emulering :P.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyrisius
Vassigo:)

Jo, det är vad man kan kalla ett "äkta" X-Fi. Ingen tramsig emulering :P.

Har det faktiskt x-fi processorn? för vanliga audio till bordsdatorer så har ju inte..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Har det faktiskt x-fi processorn? för vanliga audio till bordsdatorer så har ju inte..

Nej, kortet innehåller inte ett EMU20K1-chip, alltså det riktiga X-Fi-chippet.
Det märker man också på avsaknaden av vissa features som ett riktigt kort har.

Den är nerbantad, och är tvungen att vara det då den har en väldigt blygsam fysisk storlek. Men något finns där i den lilla plastbiten som jag stuckit in i min dator, exakt vad det är tänker jag inte ta reda på :P. (Vågar inte öppna den då den är limmad).

Permalänk
Medlem

Re: [Recension] X-Fi Xtreme Audio Notebook

Grymt bra test och roligt att få ta del av, man blir riktigt sugen på att köpa när man läser ditt test. Verkar vara en bra produkt. Ha en trevlig semester med kortet nu.

Mvh
Team_AMD

Permalänk

Installations cd

Tack för bra recension Lyrisius. Du var den bidragade orsaken till varför det till slut blev ett köp. Problemet är dock följande:

Företaget jag köpte ljudkortet ifrån skickade ej med installations cdn så jag är riktigt bränd. Har varit inne på Creatives hemsida med ej lyckats hitta några fungerande applikationer för att få ljudkortet att fungera. Riktigt frustrerande.

Kan någon med installationsfiler tipsa mig eller skicka över dessa åt mig?

Är även osäker på hur expresscardet ska sitta i sloten. Har en dell xps m170 och det känns inte som att kortet "fäster" när jag sticker in det.

Tacksam för all ev. hjälp

gravyhusker@hotmail.com

Permalänk
Medlem

Härlig recension! Stora skarpa foton också!
Varför o varför följer inte dockan med?! Men trevligt att Expresscard-porten till slut gör nån nytta.
Och en sista sak som kanske gör dig lite ledsen: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=194391

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Gravyhusker - Hej Gravy. Jag har försökt hitta lite info på nätet om M170. Jag hoppas verkligen att det inte stämmer det jag läst men den XPS modellen verkar inte ha ExpressCard porten. Stämmer det jag sett så är den utrustad med en
Type II PC Card, vilket betyder att den inte passar då :(.
Jag är jätteledsen.
Om det nu är så att du har den nya ExpressCard porten och fortfarande behöver drivrutinerna när jag läser här imorgon så bränner jag ner dem till dig och bara postar det. Kanske till och med kan skapa en iso och ladda upp det någonstans.

Det har redan funnits ett riktigt bra kort till de äldre PCMCIA sedan innan (den du antagligen har). Länkar till den här, du har säkerligen sett den innan.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=304585&view=detailed

gusIII - Gus my man, tack för de snälla orden.
Det där med dockan känns fortfarande som en spik i foten. Det jag kunnat skrapa fram är en förklaring om olika marknader och lokala spärrar.
Köpte man denna i Japan när den släpptes så fick man dockan till. Creative kände väl att de kunde tjäna lite extra pengar från USA och Europa-marknaden och valde att sälja den separat. Nu är det sista påståendet bara en gissning från min sida, men summeringen av det hela är att delar av Asien fick dockan, resten av världen inte.

Haha, sen det sista på prisjakt, om det är det lägre priset som du syftar på som den har idag så var det väntat :). Jag kan trösta mig med att jag nu haft den i exakt en månad, längre än många av affärerna. Kostar väl att vara först.
Haha, jisses vilken bragd :P.

Permalänk
Medlem

Hehe, vill man va först så kostar det :). Vi får väl se om min ekonomi tillåter ett sådant längre fram...

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk

Tack för snabbt svar.

Det är tyärr den gamla varianten jag har. Det får bli byte till det gamla PCMCIA-kortet istället. Trist men så är det väl antar jag.

Stort tack för all din hjälp dock.

PS Hittade en .ISO med drivrutinerna och om de är några med liknande problem som jag finns de på megaupload.com sök bara på audio notebook.

Tack återigen för ruskigt snabb support.

MVH

Permalänk
Medlem

Jag köpte mig med ett sånt, lite överpris men shit the same... jag har stött på ett problem dock, går det inte att få 5.1 osv via den optiska utgången? jag har inte lyckats få igång det iaf.

Eller måste man ha deras sletna externa sak?

Visa signatur

Dator som går att spela med

Permalänk
Medlem

Du behöver dockan för det

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

mjo, det går att få 5.1 och 7.1 via optisk, fast bara dts osv som stärkaren själv kan decoda, så att få tex surround på spel/film som inte har dts osv går inte. är inte så duktig men det är ungefär det jag lästa mig till och jag har provat med metallicas dts release på black album, funkar via optisk. jobbigt att behöva köpa dockan för typ 200kr med.

Visa signatur

Dator som går att spela med