Dual Boot Xp och Vista + x64

Permalänk
Medlem

Dual Boot Xp och Vista + x64

Hallå, gick i tankarna nu av att köpa mig ett Vista Home Premium, till min maskin, men jag kunde inte hitta någon x64 variant utav den som INTE var OEM, så därför så vänder jag mig till er nu, om jag nu skulle skaffa en Fullversion får man välja själv under installationen om man vill köra 64x elller 86x på den?

För jag hittar ingen Fullversion av Vista på komplett där det står att den eller den är x64, står bara på OEM.

Sen utöver det så undar jag hur det funkar exakt med Dual boot, kan man 2 st Olika OS på samma Hd och köra Dualboot där eller måste de sitta på olika diskar/Partitioner och i sånna fall kan man använda någon mjukvara för Partitionera C: enheten eller blir det fö buggigt om man ska förlita sig på ett program för att separera de två OS:en?

Har för tillfället Xp Pro x86 vet inte om det krockar med ett 64x OS?

Vet är många frågetecken här för mig eftersom det är första gången jag har funderat på dualboot, kan inte riktigt än överge XP då Vista känns fortfarande för buggigt, men jag vill ändå prova på det...

När det gäller drivrutiner och program också är jag också lite snopen...

Om jag startar igång XP kommer Vista drivisarna att deaktiveras eller finns det möjlighet att de krockar där med varann?

(Vet inte riktigt fullt ut vad jag pratar om nu, men som sagt första gången jag går i tankarna om Dual boot så ha det i huvudet innan ni mobbar skiten ur mig).

Hur det blir med alla mina program också undrar jag?

Måste jag ladda ner allting igen fast med stöd för Vista?

Jag snackar för det mesta om

Winamp
Imgburn
DVD Decrypter

osv osv

Eller har Vista något stöd för att starta upp detta program i XP läge så som XP har för Win 98, NT, 2000 osv....

Alll hjälp här skulle uppskattas...

Tack i förväg...