Lönt å köpa ps3 från annat land?

Permalänk
Medlem

Lönt å köpa ps3 från annat land?

Hej hej! Efter en snabb sökning på forumet såg jag ingen tråd som frågade exakt den här frågan, så jag tänkte att jag ställer den även om jag har svårt att tro att ingen annan gjort det.

Jag vill köpa ett PS3 men vill inte betala 6000kr som den kostar i sverige. Med dollarn så låg så tänkte jag att man kanske tjänar på att köpa från någon amerikansk hemsida även om frakten också kostar. Jag vill ändå ha lite råd från någon som kanske har gjort detta om det är lönt och vilka hinder som finns. Gärna info om hur mycket det kostade totalt med frakt, om ni var tvungna att köpa en omvandlare till nätagget elle rnågot liknande, alla hinder eller andra oväntade problem som man kan stöta på.

Skulle vara riktigt tacksam om ni kan ge mångra bra svar, hemsidor som man kan köpa från hade varit skitbra.

PS: Jag vill ha 60GB versionen för 500$, inte 600$ versionen

Tack !

Permalänk

Jag har ingen erfarenhet om just att köpa PS3 från USA, men det finns restriktioner om att viss hårdvara endast får säljas inom USA och PS3 är en sådan hårdvara.

Det skulle fortfarande gå via eBay och kanske någon sida som inte följer lagen, men såvit vad jag vet måste du skaffa en 220V/230V transformator eftersom en 110V följer med den amerikanska varianten.

Jag kan visserligen ha fel på några punkter...

Permalänk
Medlem

Vad jag vet är det samma nätagg i alla PS3, så det är bara att köpa en vanlig strömsladd för datorn och plugga i och köra. Så har jag förstått det på andra som importerat iaf.

Permalänk

Beställ ifrån www.videogamesplus.ca , så slipper du moms också
Är iofs från Canada, men blir nog en del billigare.

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Köpte en US PS3 häromdagen

Tjenare jag köpte en PS3 när jag var i florida häromdagen och upptäckte att de hade sänkt dem med 100$ för 60Gb versionen. Pris 499$ för 60Gb.

Jag var lite orolig för att jag inte skulle kunna köra när jag kom hem så jag köpte en step down transformator men efter att ha letat på nätet och YouTube så hittade jag flera personer som öppnat sin PS3 och upptäckt att det är samma trafo i alla PS3, vilket är logiskt eftersom det är billigare på alla sätt och vis än att ha en egen för varje region som har annorlunda elsystem.

Sagt och gjort med hjärtat i halsgropen pluggade jag in min PS3 till en vanlig svensk datorströmförsörjningskabel och det FUNGERAR BRA!!!!

Övrigt med den amerikanska versionen är:

Du får mer hårdvara, PS2 emulations chipet sitter USA versionen ej i den europeiska som bara har mjukvaru emulation.
Blu-ray regionen är annorlunda men just i dagslägen använder ingen bluray skiva regionskodning. (men i framtiden så)
DVD är regionskodad till region 1 (USA)
PS2 Spelen är begränsade till NTSC (i europa har vi PAL)
PS3 spelen har ingen kodning (än)

------------------------------------------------------------------------------
Mina tankar: Jag väntar på att moddarna dyker upp till PS3 så jag kan modda den till att spela både NTSC och PAL spel
DVD och Blu ray tills jag kan modda den så kör jag linux ska installera Gentoo idag

Håller på och testar hur jag sätter upp en mediaserver på bästa sätt när min nero bara krashar..

Lycka till med ditt val..
Köp inte 20Gb versionen eftersom den inte innehåller all hårdvara köp 60Gb du kan alltid byta ut hårddisken mot en annan sata hårddisk.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, men om någon har ytterligare information om att köpa just från nätet och lite info om lönsamheten skulle det uppskattas väldigt mycket.
Säg även om just du hade gjort det i min situation (om ni nu hade velat ha ett ps3)

Permalänk

Har aldrig prövat men det kan bli strul med garantin (och eventuellt tullen om du inte skriver ner värdet).. dock är 6k för en jävla konsoll utan spel som kostar hälften på andra sidan atlanten alldeles för mycket så jag tycker man är skyldig att importera som markering till sony att vi inte accepterar deras galna prissättning.. aja priset sjunker så småningom ändå. Å andra sidan, hade du tänkt att köpa både motorstorm och resistance samt en extra handkontroll (utan rumble, det sägs komma snart) kanske du är intresserad av det nya bundlet som kommer, se nere till höger på http://www.ebgames.se/

Permalänk
Medlem

Har du vägarna förbi Hong kong, så kostar en ps3 3900:- HKD, bara att slänga in i bagaget.

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Medlem

Jag köpte en importerad maskin. Den gick sönder och det finns typ ingen chans att du får den utbytt om det händer. Jag tycker inte det är värt 1.5kish kr billigare för att få en maskin mer eller mindre utan garanti.

Visa signatur

"When i was a kid i had an imaginary friend and i used to think that he went everywhere with me.
And that i could talk to him, and he could hear me, and that he could grant me wishes and stuff.
Then i grew up, and i stopped going to church." - Jimmy Carr

Permalänk

Jag har ett japanskt ps3 och använder en HeLT vanlig datakabel funkar fint. Jag till och med ringde SONY för att vara på den säkra sidan och dom sa att det ska funka bra.

Permalänk

Öh 3300kr för ett PS3 i USA? Kan nån förklara varför det finns tull?