Nokia N95 - allt och lite till

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av breidan
Hur mkt datatrafik går det när man använder a-gps?

ingen om man tankat ner kartorna från nokias sida innan.

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOnkan
ingen om man tankat ner kartorna från nokias sida innan.

Jo det gör det visst. A-GPS fungerar så att den skickar din position som mobilmasterna triangulerar fram, eller nåt i den stilen. Den datan skickas via GPRS/3G-nätet och blir således en kostnad, om än inte särskilt stor. Tror det bara används just för låsning, sen vet mobilen vart den är genom satelliterna. Kan dock inte kolla upp kostnaden, 3 har inte godkänt den nya mjukvaran ännu, så jag kan inte uppdatera :/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall man själv har någon möjlighet att "Fabriksflasha" telefonen? Fick nämnligen Bluescreen mitt i Uppdateringsprocessen efter att ha haft telefonen inne på Service i 3 veckor. Skulle verkligen hata att beöhva vara utan den såpass länge igen.

Försök att hitta nallen i datorn är rätt lönlöst, dyker bara upp som ADL loader och Nokia Software Update vägrar hitta nallen.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

är väl bara lämna in igen om det ska gå rätt till.

men vafaaaen försökte lägga in kartor från Nokia Maploader och den laddar ner kartan men sen när den ska över till telefon så står det nåt med att medium... interrupted
Och jag har ju masslagrings överföringen aktiverad, vad är fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av breidan
Hur mkt datatrafik går det när man använder a-gps?

A-GPS använder totalt ungefär 6 kB datatrafik per användning. Enligt loggen säger min N95:
Sänt: 1 kB
Mott: 5 kB

/Geraner

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av geraner
A-GPS använder totalt ungefär 6 kB datatrafik per användning. Enligt loggen säger min N95:
Sänt: 1 kB
Mott: 5 kB

/Geraner

men om man stänger av att den inte får koppla upp sig, hur kan den då vara så?

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOnkan
men om man stänger av att den inte får koppla upp sig, hur kan den då vara så?

Det spelar ingen roll.
Jag har min NokiaMaps inställd på "Använd nätverket" = "Aldrig" eftersom jag har laddad alla kartor till dom länderna jag behöver via datorn. Men denna inställningen gäller bara själva nedladdningen av material till kartan, om man inte har gjort det förut.

Så länge du under "Verktyg -> Inställn. -> Allmänt -> Position -> Positionmetoder" har "Assisterad GPS" aktiverat, så kopplar han upp sig för att använda A-GPS.
Vill man inte ha någon datatrafik allts när man är på semester utomlands till ex., då får man helt enkelt stänga av "Assisterad GPS" i mobilen.

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Medlem

Snart löning! Väntar bara på pengarna så ska jag slänga min beställning

Tittade runt på diverse handdatorer men n95an tilltalar mig så mycket mer.

Den assisterade GPSn.. betyder det att man får assistans av en röst eller menas det att den enbart hjälper till att hitta din korrekta position?

Lite förvirrad. Hoppas att det kommer något third-party program som kan stå för den röstnavigerade tjänsten. Inte speciellt sugen på att betala för att använda min GPS hela tiden.

Cheers!

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Medlem

Hi sc0pe,

assisterande GPS gör att mobilen snabbare hittar rätt GPS position.
Det häla är beskriven på Wikipedia här:
http://en.wikipedia.org/wiki/A-GPS

Måste säga det hela fungerar klockrent!
Utan A-GPS behöver upp till en minut, ibland längre för att få min GPS position på min N95. (Beror på när jag använda GPS senast och hur långt man är från den positionen där man hade GPS på senast)
Men med A-GPS hittar han rätt position inom 30 sekunder. Ibland går det ännu snabbare.
Och dom 6 kB som skickas varje gång jag startar min GPS, kostar verkligen inga pengar (så länge jag är i Sverige).

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Medlem

Ah geraner! Tackare

Men funktionen med voiced GPS navigation kostar pengar? Jag har letat men hittar inget voiceback som inte kostar pengar. Eller är jag helt ute och cyklar?

Menar det kostar ju ingenting att få voicenavigation om du köper en tomtom för 2500 kr.. tycker det låter konstigt att man ska behöva betala för det på en telefon som kostar över 6000 kr.

Tack för svar.

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Medlem

hur gör man för att få igång A-GPS om man har en tre brandad lur?

Visa signatur

/ Freddy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freddy
hur gör man för att få igång A-GPS om man har en tre brandad lur?

Man väntar tills Tre får tummen ur och får fram en tre-skadad version av mjukvaran :/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sc0pe
Ah geraner! Tackare

Men funktionen med voiced GPS navigation kostar pengar? Jag har letat men hittar inget voiceback som inte kostar pengar. Eller är jag helt ute och cyklar?

Menar det kostar ju ingenting att få voicenavigation om du köper en tomtom för 2500 kr.. tycker det låter konstigt att man ska behöva betala för det på en telefon som kostar över 6000 kr.

Tack för svar.

Hej sc0pe,

Det stämmer. Voice GPS navigering kostar pengar. För att få röstnavigering måste man köpa en licens. Licensen kan man köpa för vissa länder (Norden = Skandinavien, DACH = Tyskland, Österrike och Schweiz) eller så köper man för större regioner som typ väst Europa, vilket sen är dyrare än när man köper för bara ett visst land / landsgrupp.
Licensen finns att köpa med giltighet för en vecka, en månad, ett år eller 3 år.
En pristabell hittar du här: http://www.smart2go.com/en/help/faq/#jump21

Du har helt rätt, själva navigeringen utan röst kostar ingenting. Men om du betalar för navigeringen (röstnavigering) så räknar han om rutten, i fallet du kör fel. Det gör han inte om du bara har den vanliga navigeringen utan röst.
Håller med dig, man förväntar sig någ att röstnavigering är inkluderat när man köper en mobil för över 6.000 SEK.

Om du siktar på TomTom så finns det några navigationsprogram att köpa till Nokia N95. Tyvärr stödjer dom fläste inte den inbyggda GPS motaren. Så du måste ha en extern Bluetooth GPS-mottagare kopplat till din N95 för att få dom programmen att fungera med din N95.
Priset för dom programmen är runt 1.000 till 1.400 SEK beroende om du vill ha navigeringen bara för Skandinavien eller om du vill har kartor/navigering över hela västeuropa.
Delvis finns det även packet som inkluderar en Bluetooth GPS mottagare, men då är dom så klart dyare.

Kolla på följande länkar för mer information.

TomTom
http://www.tomtom.com/products/category.php?ID=2&Lid=18

Route66
http://www.66.com/route66/products.php?cid=SE

Wayfinder
http://www.wayfinder.com/products/wayfinder_navigator.sv.php?...

Navigon
http://www.navigon.com/site/se/sv
Navigon släpper en version till N95 under Augusti/September i år. Själv tycker jag den är snyggast av alla. Så jag avvaktar och ska försöka få tag på en Demo-Version.

Tyvärr så erbjuder TomTom och Route66 ingen Demo-version för att testa GPSen i en vecka eller så. Synd! Man vill ju inte köpa grisen i säcken....

Själv har jag köpt NokiaMaps "Norden" Navigering för en månad (för 2 veckor sen). Tycker den fungerar rätt bra även om själva rutten inte alltid är så smart. Men man kommer ju ändå fram till målet.
Har nu även köpt en månads navigering för "DACH" för att testa NokiaMaps i Tyskland på semester. Efter semestern får jag bestämma om det är värd att betala för ett års license (588 SEK) för Norden, eller en licens för hela Västeuropa (825 SEK). Eller man köper ett av dom andra programmen och kombinerar med en Bluetooth Navigator. Men då hamnar man på nästan 2.000 SEK! Inget kul!
Om NokiaMaps fungerar bra för övrigt, så kan jag faktist tänka mig att lägga dom 588 SEK på en ett års navigeringslicens.

/Geraner

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Medlem

N95 Voice GPS navigering

Jag kom just hem från en bilsemester genom Europa och tänkte dela med mig lite av min erfarenhet.

Resan började i Stockholm och slutmålet var södra Spanien.
Jag beställde 30 dagar för ca 100kr och hade tankat ner alla kartor i förväg på ett 2Gb minneskort.
Upptäckte på en gång att det var hopplöst att lägga rutterna längre än ca 50 mil i taget då det tog en evighet för telefonen att räkna ut en rutt, när rutten var beräknad skulle man aktivera navigeringen som då också tog en massa tid, så det va då jag beslöt mig för att endast planera 50 mil i taget vilket fungerade väldigt bra. Min mor hade gjort liknande resa veckorna innan och betalat ca 75 Eur i vägtullar på vägen ner. Men med inställningen "Ej Betalväg" kostade det mig endast 4 Eur totalt, visst så blev restiden längre men sträckan blev den samma och det får man väl överväga. Någonting som irreterade mig ofantligt var språket hon talade på svenska, en vanlig kommentar löd "Efter 100m i rondellen tag den andra avfarten" Enligt min mening är det lättare att höra "Om hundra meter i rondellen kör rakt fram" Men det är olika med tycka och smak. En annan sak som störde mig var att kartorna var inte helt uppdaterade när det gäller vägbyggen tex. i Zaragoza där rösten fick mig att irra omkring som en blind höna. Även på fler ställen återkom detta problem. Sista kommentaren jag har är att jag tycker det borde finnas fler funktioner (ruttalternativ) än de som finns. På denna sida http://www.viamichelin.com/viamichelin/int/tpl/hme/MaHomePage... finns olika alternativ att välja på tex. Discovery, Economical, snabbaste, kortaste och de andra vanliga. Economical hade passat mig bäst på resan ner då jag inte behövde dundra autobhan hela tiden. Ja ni hajjar. Överlag var jag nöjd och tantaluran var överlägset bäst i storstäderna där hon räddade mig många ggr.

Visa signatur

-Antec Truepower 480W ATX -MSI 6570 Delta-ILSR -AMD 3200+ 400MHz -Tt VOLCANO 12 EXTREME -2x512Mb pc3200/DDR400 Apacer -SATA 160Gb Seagate -ATA/100 IBM Deskstar 40Gb -ATA/100 IBM Deskstar 120Gb -Samsung CD/DVD -Samsung CD-R,CD-RW -AGP: Terratec Mystify Geforce FX 5900 Ultra 256MB DDR ViVo DVI -Eizo T965-21" -BIOS 7.6 -Win XP Pro SP1 :rolleyes:

Permalänk
Medlem

Hej sunexxx,

en snyggt liten review. Tack för det.

/Geraner

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Medlem

Mobilen HTc p3300 har ju gps o tomtom stöd! nåt o ha eller är nokian så mkt bättre?

Permalänk
Medlem

hallo hallo. min bror köpte en nokia n95 i början av sommare. han fick en av dom som hadde problem med displayen eller programvaran eller var det var. Den har varit på lagning lite då och då, i går fick han en helt ny och fick behålla den gammla som jag fick:D

displayen dör nästan vid varenda knapptyck sam kommer tillbaka där efter tillbaks, samt lite andra små problem.
jag kan inte så mycket om mobiler, men kan man typ byta programvara eller något annat för att få den att funka lite bättre? jag räknar inte med att jag kommer få den helt normal igen men nu ligger den här och det kan ju vara lite kul att leka med den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beaatch
hallo hallo. min bror köpte en nokia n95 i början av sommare. han fick en av dom som hadde problem med displayen eller programvaran eller var det var. Den har varit på lagning lite då och då, i går fick han en helt ny och fick behålla den gammla som jag fick:D

displayen dör nästan vid varenda knapptyck sam kommer tillbaka där efter tillbaks, samt lite andra små problem.
jag kan inte så mycket om mobiler, men kan man typ byta programvara eller något annat för att få den att funka lite bättre? jag räknar inte med att jag kommer få den helt normal igen men nu ligger den här och det kan ju vara lite kul att leka med den

hmm att displayen dör är nog inge som kommer att kunna fixas med en uppdatering. låter som att det skulle vara glapp i den, alltså hårdvaru fel. men man är väll glad ändå för att man fått en nokia n95

skadar ju inte att köra en uppdatering. ladda ner nokia pcsuit, där via hittar du allt du behöver för att kunna uppdatera och synca den med datorn.

MVH Johnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

Då var en beställning gjord!

Återstår att se hur pass fort katshing kan leverera mobilen!
Hoppas nu faaaen att jag inte fått ett måndagsex för då blir jag vansinnig.
Tog extra garanti men ändå jobbigt att hålla på o skicka telefonen fram o tillbaka

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...

Permalänk
Medlem

geraner: navigering utan röst kostar väl ändå?
alltså Starta spårning är gratis, Starta Simulation eller vad det heter är också gratis, men väljder man Starta Navigering så spelar det väl ingen roll om man vill ha röst eller ej, men måste ju i vilket fall koppla upp sig mot betalningsalternativen på 1 vecka 1år o.sv och välja något.

eller jag vet inte du kanske menar starta spårning som navigeringen?

Permalänk
Medlem

Harwey: Det stämmer om du klickar på "Navigering" så kostar det pengar. För det är ju just röstnavigeringen du aktiverar då.
Om du vill ha vanlig navigering på kartan utan röst, dvs. att du se rutten som ett stäck på kartan och sedan även positionen där du befinner dig... så du bara följer rutten på karten... då måste du välja "spåring".
Problemet är dock att han inte gör en nyberäkning av rutten om du skulle välja köra en annan väg än det han visar på kartan.
Men själva navigeringen på kartan utan röst ska fungera när du väljer "spåring".

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Medlem

N95 och Sports tracker

Är det någon som vet om man skall kunna tanka ner någon form av karta och få det implementerat i telefonens program
undertiden man rör på sig eller ska det vara så som det är på min,
bara ett streck på en svart bakgrund?
Om det är någon som använt detta program kan ni väl berätta hur ni går till väga för att utnyttja alla funktioner till max.

// Sunexxx

Visa signatur

-Antec Truepower 480W ATX -MSI 6570 Delta-ILSR -AMD 3200+ 400MHz -Tt VOLCANO 12 EXTREME -2x512Mb pc3200/DDR400 Apacer -SATA 160Gb Seagate -ATA/100 IBM Deskstar 40Gb -ATA/100 IBM Deskstar 120Gb -Samsung CD/DVD -Samsung CD-R,CD-RW -AGP: Terratec Mystify Geforce FX 5900 Ultra 256MB DDR ViVo DVI -Eizo T965-21" -BIOS 7.6 -Win XP Pro SP1 :rolleyes:

Permalänk
Medlem

Jajuste, men den där Starta Spårning visar ju som sagt bara ett streck från början till slutdestinationen, men inga pilar ? Är en pil hos mig i vänster top hörnet som bara visar raktfram och en pil till höger eller om det är vänster, men den ändras ju aldrig i förhållande hur jag svänger.
Det tycker man ju lite att den gott kunde visa vilket håll man bör svänga åt också.
När man anänder Spårningen alltså.

Permalänk
Medlem

Re: N95 och Sports tracker

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunexxx
Är det någon som vet om man skall kunna tanka ner någon form av karta och få det implementerat i telefonens program
undertiden man rör på sig eller ska det vara så som det är på min,
bara ett streck på en svart bakgrund?
Om det är någon som använt detta program kan ni väl berätta hur ni går till väga för att utnyttja alla funktioner till max.

// Sunexxx

Sorry!!!

Kanske var lite otydlig, min fråga gällde programmet "Sport tracker"

Visa signatur

-Antec Truepower 480W ATX -MSI 6570 Delta-ILSR -AMD 3200+ 400MHz -Tt VOLCANO 12 EXTREME -2x512Mb pc3200/DDR400 Apacer -SATA 160Gb Seagate -ATA/100 IBM Deskstar 40Gb -ATA/100 IBM Deskstar 120Gb -Samsung CD/DVD -Samsung CD-R,CD-RW -AGP: Terratec Mystify Geforce FX 5900 Ultra 256MB DDR ViVo DVI -Eizo T965-21" -BIOS 7.6 -Win XP Pro SP1 :rolleyes:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOnkan
hmm att displayen dör är nog inge som kommer att kunna fixas med en uppdatering. låter som att det skulle vara glapp i den, alltså hårdvaru fel. men man är väll glad ändå för att man fått en nokia n95

skadar ju inte att köra en uppdatering. ladda ner nokia pcsuit, där via hittar du allt du behöver för att kunna uppdatera och synca den med datorn.

MVH Johnny

hårdvaru fel e det garanterat. i balnd spinner skärmen 180 grader och hamnar upp och ner.. men asså jag tror inte det går att ficksa med en uppdatering. brosan fick ju en ny och dom ville inte ha tillbaka denna. finns det kanske något annat jag kan göra för att få den att funka lite bättre?:P

Permalänk
Medlem

Hoppas någon som har en N95'a kan svara på det här.

Hur bra/dålig är batteritiden egentligen, nu med senaste firmware?

Jag funderar på att köpa en, och det är väl egentligen två saker som avskräcker, dels batteritiden, och dels glappande/slapp slider.

Min dagliga användning är 5-10 min samtal, 5 sms, 2-300kb datatrafik, 30 min musik med hörlurar. Telefonen avstängd på natten.

Hur länge tror ni att en N95'a skulle klara sig med den användningen? Om det är 3 dagar så är det ju lugnt. 2 dagar bara så är det nog inget köp för mig.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

1, 1,5 max. Jag är tvungen att ladda telefonen på jobbet, annars är den död innan jag kommer hem igen. Då snackar vi ca 70 minuters musilyssnade på 60 % volym och surfande via 3G nätet på runt 20 minuter.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulle
Hoppas någon som har en N95'a kan svara på det här.

Hur bra/dålig är batteritiden egentligen, nu med senaste firmware?

Jag funderar på att köpa en, och det är väl egentligen två saker som avskräcker, dels batteritiden, och dels glappande/slapp slider.

Min dagliga användning är 5-10 min samtal, 5 sms, 2-300kb datatrafik, 30 min musik med hörlurar. Telefonen avstängd på natten.

Hur länge tror ni att en N95'a skulle klara sig med den användningen? Om det är 3 dagar så är det ju lugnt. 2 dagar bara så är det nog inget köp för mig.

/hulle.

Jag kör på gsm-mode och lägsta brightness på skärmen. Om telefonen är fullladdad på måndagmorgon så får jag ladda den på onsdag kväll, stänger ej av den på natten och ringer kanske 20-30 min, surfar 30 min via wifi och en del musik.

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter233
Jag kör på gsm-mode och lägsta brightness på skärmen. Om telefonen är fullladdad på måndagmorgon så får jag ladda den på onsdag kväll, stänger ej av den på natten och ringer kanske 20-30 min, surfar 30 min via wifi och en del musik.

Det låter rätt bra ju. Jag skall också köra den på GSM och inte 3G, det brukar göra rätt mycket för batteritiden. Min SE W900 som jag har nu fick också mycket kritik för batteritiden, men när jag kör den på GSM håller den i en vecka.

Så om jag kör den på GSM och dessutom stänger av den på natten som du inte gör, borde batteritiden vara helt acceptabel för mig. Schysst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
1, 1,5 max. Jag är tvungen att ladda telefonen på jobbet, annars är den död innan jag kommer hem igen. Då snackar vi ca 70 minuters musilyssnade på 60 % volym och surfande via 3G nätet på runt 20 minuter.

Det låter helt annorlunda från det som Peter233 beskrev... kan det vara så mkt för att du kör 3G och han GSM? Eller är nyare N95'or bättre? Det är knepigt med N95'an tycker jag, många som säger att batteriet måste laddas varje dag, men också många som säger att det räcker i flera dagar.

Använder du Bi99uy, verkligen inte mobilen mer än till 70min musik och 20min surf på hela dagen, och då dör den på kvällen? Du ringer inte i två timmar dessutom eller nåt sånt?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Haft min ett par dagar. Laddade mobilen i 6 timmar utan att ha den påslagen första gången. Har nu använt den i 24 timmar och har 1 bar tappad.

Stängde givetvis av allt som jag inte behöver, Bluetooth, Wlan etc.

Kanon mobil, verkar som jag lyckades att inte få ett måndagsex! Tur det!

Störigt värre att mitt SIM-kort är så pass gammalt att jag inte kan skicka SMS med det. Verkar som att nyare nokia telefoner har problem med gamla sim-kort. Får dock ett nytt på posten utan extra kostnad av telenor så det löste sig det med. Dock är det väldigt ovant att gå ifrån SE till Nokia :S

Annars toppenmobil, sofar! Finns fortfarande massor att lära sig!
Ett rekomenderat köp om ni tvekar.

Visa signatur

Jodå... såatte.. nädå...