Permalänk
Medlem

Orkar en Reserator 2 detta?

Tjo,
Går och små-planerar för uppgradering snart, och funderar på att slå till på passiv vattenkylning när man endå håller på så blir det tyst och fint som jag gillar. Blir inte extremt mycket dyrare än en uppsättning luftkylare + fläktar endå så...

Men jag tvivlar lite... klarar en stackars Zalman Reserator 2 verkligen av att kyla en modern dator?

Tänkte mig nått i stil med en core duo 2 6750 och ett 8800GTS 640mb med Zalmans vattenblock till det.

Läser man om vattenblocket för 8800 serien så står det ju nån typ "obs, måste användas tillsammas med Reserator 2 eller liknande" varning så då tycker man att det borde gå... men å andra sidan så pumpar de korten ut satans mycket värme.

Så nån som vågar sig på en gissning, eller kanske tillomed har den kombinationen eller läst nått om det?

Permalänk
Medlem

Jag kan ha fel men 8800 korten är väl inte mkt varmare än vad 6800 korten var/är?

Dock vet jag inte om blocket passar på 8800 kort.

Sen måste du väl hur som helst ha fläktar för chassit anyway, kylning av moderkort och HDD, minnen etc.

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk

Kollade lite review's över Reserator 2 igår men de ja var speciellt intresserad var just hur bra pumpen var men ja fann ingen information om de på vr-zone. Allt dom mena på var att pumpen var stark men hur stark.. specifikation tack!
Klockrent att zalman's sida är nere också =/

Så här ser blocket ut för 8800:
http://www.purepc.pl/files/Image/aktualnosci_listopad_2006/Ga...
Om de är bra kan ja inte svara på men vad du kommer behöva extra (om de inte följer med) är extra ramsinks och inte bara för minnena utan även för physics processorn samt de 6x små mosfets som nästan är längst bak.

Här får du en god överblick vad som gäller för GTX och samma gäller ju nästan för GTS:http://www.coolerkit.dk/product.asp?product=666&sub=40&page=1

Själv hade ja nog rekommenderat ett ihopplockat bygge. Behövs råd så fråga . Du måste inte köpa zalman bara för att få tyst passiv vattenkylning, du kan helt klart få bättre restultat och ändå ligga inom samma prissumma som Res. 2 och även bibehålla TYST gång.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Fläktar för chassi har jag redan så jag plundrar de från nuvarande datorn, moderkortskylning tänkte jag köpa ett som är passivt, eller vill man så finns det kylblock för vattenkylning för det med, HDD kylning plundrar jag även det ifrån gamla burken, minneskylning är passivt, nätagg är det Corsair 620w jag har nu så det är hyfsat tyst...

Så bara jag fixar bra, tyst, kylning på nya processorn/grafikkortet så blir det rätt tyst i nya datorn med

Tror inte pumpen på Reserator 2 är sådär jättestark, vet inte mycket om sånt men jag minns att jag läst att man max får ha reseratorn 1m högre/lägre än datorn annars orkar inte pumpen med. Låter inte så starkt i mina öron allafall.

Om det nu blir att jag köper en Reserator 2 så kommer jag nog inte använda det vattenblocket som följer med just för att 8800 vill ha kylning på så många olika ställen, istället så finns det vattenblock just för 8800 serien som täcker rubbet.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=76616
Finns en modell för GTX med om nån är intresserad
Lite dyra bara...

Det som oroar mig är om själva konstruktionen gör att den kan förlora värmen lika snabbt som den byggs upp eller om den bara blir varmare och varmare eller va man ska säga...

Jaja, blir nog först i början av Oktober som inköpen börjar så jag har väl lite tid att fundera på saken, men för tillfället lutar det åt att testa Reseratorn faktiskt
Ska nog köpa gfx kortet först och testa orginal kylningen som folk säger är ganska tyst, men jag är skeptisk då jag är sjukt kräsen då det gäller ljudnivån på sakerna.... tänk man man bara kunde vant sig vid hur högljutt sakerna var förr, och sen stannat på den nivån, tänk vad mycket pengar man kunde sparat

Permalänk

Jo ja funderade faktiskt över om du tänkte på zalman's heltäckande block som ju faktiskt täcker rubbet precis som du säger. Kollade för en stund sen till zalman's sida som nu är uppe igen och kan då läsa mig till att pumpen ger 150L/h med maximala lyfthöjden på 1m. Ja trodde de var ett skämt först att använda en så extremt dålig pump för en komplett vattenkylning som Res 2. Jämför 1m mot för Laying DDC's olika pumpmodeller som dock ligger i prisnivåer runt 500 >950:- inom Europa's shoper, men deras lyfthöjd är extremt med upp till 7m.

Mina pumpar (Hydor)har maximal höjd på 1.9m men ger en pumpkapacitet på 1200L/h. Fördelen med dom är ju att dom är så billiga kontra vad som duger för vattenkylning, även om nackdel finns i form av att värme lägger sig i linan men de är ju inte alls mycket.

Nu ger ju dock reseratorn absolut tyst gång men man kan väl inte precis säga att den är optimal att köra ihop med strömslukande komponenter (8800gtx,ultra i grafikkortsväg).

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

enligt min åsikt tror jag faktiskt inte att den ens kan kyla ett GTX ensam hehe..

om du tänker såhär... reseratorn har ju några år på nacken, kom innan 8800 kommit ut ens.. så dom har ju inte direkt byggt den för dagens ändamål osv. Dessutom börjar du prata om heltäckande block, som är från zalman också , så blir ju systemet ÄNNU mer restrektivt, och den fjuttiga pumpen som sitter där i kommer ha det svettigt!

GTX hamnar ju upp emot 90c i load, ibland mer, det är ganska mycket faktiskt ska det klena systemet ta hand om både det och en cpu som 6750, som bara den genererar en hel del värme

Om du vill ha nåt som är lite bättre, dock är det fläktar, men dom kan du ju dra ner till tystare nivåer.

Waterchill är nog helt ok, även om det inte är nå high-end direkt!

nu har du lite svar! vi finns här om du vill bygga ihop nånting som kanske är dyrare, men blir bättre

Mvh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

Hmmm ja nu vart man ju lite tveksam

Nått "riktigt" vattenkylningssystem är nog inte aktuellt, hela poängen var ju att jag vill ha det knäpptyst och då är det passivt som gäller.... Måste jag endå ha 2+ 120mm fläktar som kyler en radiator så kan jag ju lika gärna köra på luftkylning är min tanke allafall :/

Borde väl nästan gå att räkna ut om det funkar med lite enkel matematik om man bara plussar ihop TDPs?

8800GTS ligger väl på 147 Watt tror jag
c2d 6750 ligger på 65 Watt om jag minns rätt?

Jämfört med äldre grejor:
x1900xtx 120 Watt enligt nån sida på franska
3,4ghz Pentium IV Prescott ligger på 103 watt

Så 147w+65w= 212w VS 120w+103w=223w... Så även om 880 serien är ruskigt varm så har processorerna blivit mycket svalare sen dess så det går ju jämnt ut om man ser på TDP allafall.

Hmm...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infa
enligt min åsikt tror jag faktiskt inte att den ens kan kyla ett GTX ensam hehe..

om du tänker såhär... reseratorn har ju några år på nacken, kom innan 8800 kommit ut ens.. så dom har ju inte direkt byggt den för dagens ändamål osv. Dessutom börjar du prata om heltäckande block, som är från zalman också , så blir ju systemet ÄNNU mer restrektivt, och den fjuttiga pumpen som sitter där i kommer ha det svettigt!

GTX hamnar ju upp emot 90c i load, ibland mer, det är ganska mycket faktiskt ska det klena systemet ta hand om både det och en cpu som 6750, som bara den genererar en hel del värme

Om du vill ha nåt som är lite bättre, dock är det fläktar, men dom kan du ju dra ner till tystare nivåer.

Waterchill är nog helt ok, även om det inte är nå high-end direkt!

nu har du lite svar! vi finns här om du vill bygga ihop nånting som kanske är dyrare, men blir bättre

Mvh

Å andra sidan är ur R2:an lite nyare och kraftigare än den gamla också, så den ska nog kunna klara det. Dom kyler ju en E6700 och ett X1900 i VR-zones test så.

Funderar själv på det till mitt system, men där blir jag mer tveksam till om det går i och med SLI + en klockad E6600 (3.2GHz just nu).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Hedersmedlem

bara köpa 2st 3x120mm radiatorer (ok lite utrymmeskrävande).
Jag har E6600@3Ghz och x1900xt. Kyls med mina hemmabyggda block, på CPU,NB,och GPU. samtliga block är i aluminium med enbart fräst bottenyta. När tempen i vattnet ligger på 31grader så blir CPU maxload 65C om man bara har EN av "antec p180" chassits fläktar på ena radiatorn (på lägsta varvtal). grafikkortet går för närvarande en bit över 75C men de beror på att blocket är monterat PÅ orginalkopparflänsen på grafikkortet
NB ligger på stadiga 33C. Pumpen är "Waterchill Xtreme; 2,4m maxhöjd;1000L/h"

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Varför är det viktigt att pumpen är kraftig på tal om ingenting?

Är som sagt nybörjare på vattenkylning och kan säkert hitta svaret om jag läser igenom lite guider, men nu är klockan sent och ämnet har dykt upp några gånger redan så...

Ja menar, lite dum-logik säger ju att det är fortfarande samma mängd vatten i cirkulation och så länge vattnet rör sig snabbt nog för att ta sig till radiatorn så det kyls ner så borde det räcka?
Gissar på att värmen på vattnet bara blir jämnare genom systemet om man har en starkare pump, eller?
Så medeltempen på vattnet förblir det samma, men ju starkare pump desto mer stabilt medeltemp blir det istället för kallt vatten som går in i blocken, och varmt vatten som går in i radiatorn så blir det medel-varmt vatten all-around?

Men samma mängd vatten, samma värmeupptagnings kapacitet på vattnet och samma yta på radiatorn för att bli av med värmen, känns som styrkan på pumpen inte borde spela så stor roll i det hela, men jag har säkert fel

Permalänk

De finns olika anledningar till varför pumpen ska vara kraftig. Till att börja med så har du radiatorn och en radiator är alltid restriktiv och sänker flöddet ett visst antal procent, och ju sämre radiator man använder ju mer restriktivt system, och de är de sista man vill. Ju bättre pump-kvalité/kraft desto bättre klarar pumpen av radiatorn samt avkylningen med fläktarna förbättras och fungerar denna process bra så kan därmed fläkten/fläktarna gå tystare.

Somliga anser också att slanglängd inte spelar nån roll inne i lådan, eller dragning utifrån men de är helt fel. Du ska alltid sträva efter att försöka dra så kort slang som möjligt och inte överdriva som en del gör. Ju längre sträcka och böjningar som finns i loopen desto mer påverkas pumpflödet, inte i jättehög grad men de försvinner ett par % här och där.

Ett bra ex på dålig slangdragning är detta:
http://media.hardwareanalysis.com/articles/small/10700.jpg

Så ju mer varma komponenter (cpu, gpu/2xgpu, chipset, syd-bryggan) du väljer att kyla desto mer restriktiv loop får du, men de är just här som pumpval har väldigt hög effekt på resultatet.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk

Jag har haft en Reserator av första generationen som kylde min förra burk bestående av en Ahtlon 4000+ och ett ATI X800XT redan där låg jag på gränsen när rumstempen låg på 24 grader och däröver.

200W klarar en Reserator av att kyla men då har man nog räknat på en rumstemp på ca 18 grader så en modern/snabb dator klarar inte en Reserator av att kyla men med flera så... Reseratorn köper man inte för att få maximal kylkapacitet utan tanken är att få datorn tyst eller iallafall tystare.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.