Permalänk

Vad är SAS-diskar?

Hej!

Ska köpa ny burk och funderar på en SAS 3,5" 36 gb 15000rpm. Undrar mest bara vad SAS är, och om det kommer fungera till moderkortet jag tänkt köpa, dvs ASUS M2NPV Athlon Socket AM2.

Mvh. Robin

Permalänk
Medlem

SAS = Serial Attached SCSI om jag inte minns fel

Jag betvivlar att det funkar till det moderkortet. Du lär säkerligen köpa ett SAS kontrollerkort.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

SAS-diskar används i servrar och SAN-lösningar och har designats med tanke på krav som ställs av företag.

För att kunna köra en sådan i din PC måste du ha ett kontrollerkort, vad jag vet tillverkas inga PC-moderkort som har anslutning för SAS-diskar.

Disken är snabb och bra men inte tyst. Jag betvivlar dock att det kommer att vara värt de pengarna som krävs för disk och kontrollerkort. Köp en Raptor och lägg resten av pengarna på bättre processor, mer minne, bättre grafikkort eller liknande istället.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk

Okej! Tur att jag kollade upp detta då Trodde det var en ny standard som kommit...

Vad jag är ute efter är en hårddisk med fokus på snabbhet och inte lagringskapacitet då jag redan har några diskar avsedda för just enbart lagring. Jag söker alltså något för att plocka fram datan så snabbt som möjligt. Om jag köper en raptor-disk, är det en vanlig SATA 3,5" ni tänker på då, ex WDC 36 gb på db:s hemsida?

Mvh. R

Permalänk

Tur att du kollade upp vad du tänkte köpa innan du faktiskt köpte det.
Synd att du inte vet hur man använder google. Nåja.

Skall du ha hastighet, och det i mängder: testa en SSD disk.
Störst är la 16 eller 32gb, om jag minns rätt.

Permalänk

Ah ok!

Anledningen till att jag inte väljer google i detta fallet är att jag är ute efter personliga erfarenheter/tips/råd och inte rena specifikationer.

Förresten, jag kan inte hitta några SSD-diskar på varken DB eller komplett! Dom är inte så vanliga än, va?

Mvh. R

Permalänk

JME har några.

Men de är ganska svåra att få tag på.

Permalänk
Medlem

SSD-diskar är vanligast i 2.5" formatet.

Detta är dock inget större problem, väljer du SATA-variaten är anslutningarna precis de samma.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här