Permalänk
Medlem

Internet genom el nätet?

Hejhej!nu är det så här att jag undrar lite hur internet funkar vi el nätet alltså nån adapter man kopplar på strömmen hemma,typ i nåt rum sen stoppar man i en nätverkskabel så funkar internet.hur fan kan det komma sej??dom brukar ha så i skolor mm..då slipper man ju långa nätverkskablar,men funkar det bra förlorar man nåt på de?och hur funjkar de?//Mathias

Permalänk

Det funkar väl sådär... Om dosorna ska kunna kommunicera med varandra så måste de kopplas till uttag som sitter på samma propp. Dessutom kan det bli störningar i nätverket om man t.ex. kopplar in en dammsugare.

Visa signatur

CCNA

Permalänk
Medlem

Okejokej,hur kopplas dom där på då liksom !hur får man de hela att funka?=)

Permalänk

Typ så här kopplas det:

Visa signatur

CCNA

Permalänk
Medlem

Funkar klockrent kan jag meddela! Kör själv med Netgears home plugin!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freelancer42
Det funkar väl sådär... Om dosorna ska kunna kommunicera med varandra så måste de kopplas till uttag som sitter på samma propp. Dessutom kan det bli störningar i nätverket om man t.ex. kopplar in en dammsugare.

Jag har två Netgear enheter på olika proppar, så det är nog mer fasbaserat. Har hört ett löst rykte om att man snart (eller redan?) kan koppla in på olika faser så informationen kan gå igenom (under?)centralen.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Sedan när brukar just skolor använda sig av det? Mig veterligen så har större delen av Sveriges alla skolor från högstadie och uppåt haft Internet i bra många år nu, närapå att en del har token ring-nät kvar, nätverk via elnätet i en kommunal eller tom i en privat skola låter rätt udda i mina öron.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
Sedan när brukar just skolor använda sig av det? Mig veterligen så har större delen av Sveriges alla skolor från högstadie och uppåt haft Internet i bra många år nu, närapå att en del har token ring-nät kvar, nätverk via elnätet i en kommunal eller tom i en privat skola låter rätt udda i mina öron.

Han kan ha missuppfattat iom att uttagen sitter på samma "kabelkanaler" på dom flesta skolor.