Beställde nyss Radeon X1950 Pro...

Permalänk
Medlem

Beställde nyss Radeon X1950 Pro...

Har processorn AMD64 Sempron 2 Ghz och moderkort MSI K8MM-V VIA VT8380, grafikkort Radeon 9800 Pro och 1024 i RAM.

Beställde nyss Powercolor Radeon X1950 Pro 256 MB och 2 GB TwinMOS i RAM-minne.

Visserligen kommer jag ha mycket RAM och bra grafikkort nu, och detta är ju tänkt för spel. Men processorn är rätt gammal och moderkortet likså, så jag undrar:

Hur stor roll kommer processorn och moderkortet ha nu när jag ändå kommer ha mycket minne och bra grafikkort, när jag spelar spel?

Permalänk
Medlem

Beror på spel, vissa äter cpu mestadels medan andra är mer grafik-intensiva. A och O för mig är att alltid ha en riktigt bra cpu och sen fixa maffigt grafikkort när jag har pengar.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Jag klarar av att spela de flesta nya spel på helt ok kvalitet, typ medium eller strax över på min gamla sunkdator.

Din processor kommer nog att vara den svagaste länken för dig också, kanske lite överklockning gör susen

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
Jag klarar av att spela de flesta nya spel på helt ok kvalitet, typ medium eller strax över på min gamla sunkdator.

Din processor kommer nog att vara den svagaste länken för dig också, kanske lite överklockning gör susen

Min CPU temp är just nu på ~37 grader så det skulle nog kunna gå att överklocka den lite. Men jag har faktiskt aldrig överklockat förut så jag undrar vilket program man kan använda för att klocka sin CPU med?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norado
Min CPU temp är just nu på ~37 grader så det skulle nog kunna gå att överklocka den lite. Men jag har faktiskt aldrig överklockat förut så jag undrar vilket program man kan använda för att klocka sin CPU med?

http://en.wikipedia.org/wiki/BIOS

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norado
Min CPU temp är just nu på ~37 grader så det skulle nog kunna gå att överklocka den lite. Men jag har faktiskt aldrig överklockat förut så jag undrar vilket program man kan använda för att klocka sin CPU med?

Programmet Bios

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Programmet Bios

Alright BIOS it is Men hur vet jag hur mycket jag ska klocka CPUn? Om datorn inte krånglar, är det temperaturen man mest tittar på gällande klockning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norado
Alright BIOS it is Men hur vet jag hur mycket jag ska klocka CPUn? Om datorn inte krånglar, är det temperaturen man mest tittar på gällande klockning?

Volt också. Låt den aldrig stå på auto om du klockar: den går för högt vanligtvis.

Det där är riktigt klurigt då det beror på vilken processor du har på vilket moderkort. T.ex. så sänkte jag faktiskt min cpu volt från 1,275 till 1,240 (på auto gick den till 1.33 vilket är på tok för högt) när jag överklockade... snurrigt eller hur?

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Kan ju vara på sin plats att påpeka att desto högre du klockar desto mer volt vill processorn ha för att vara stabil

Permalänk
Hjälpsam

Länge sen jag klockade, men små ökningar år gången är väl också viktigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ett tips kan vara att göra klockningen successivt utefter ett mönster. När man testar moderkorts överklockningspotential, så gör man ofta så att man sänker processorns multiplier för att sedan kunna luska ut vad moderkortets maximala FSB är. Det gör man för att kunna utesluta att det inte är processorn som sätter stop.
Nu har jag inte kollat upp just ditt moderkort, men försök att låsa minnena på 200FSB eller alternativt sätta en divider på dem. När du hittat moderkortets maximala FSB så kan du börja med att åter öka multipliern till processorn.
Om du tycker ovanstående låter krångligt, så kan du successivt öka FSBn tills något säger stop. Testa då att öka vcore med ett "snäpp" (vanligtvis 0.025V eller liknande). Kom ihåg att se till att det inte är minnet som säger stop, genom att tilldela en minnesdivider.

För att återgå till trådens ämne; Jag tror att du kommer klara dig bra med processorn tillsammans med ditt nya grafikkort. Det är väldigt sällan processorn är en sådan flaskhals att det gör spelen ospelbara (eller för den delen påverkar spelupplevelsen nämnvärt överhuvudtaget). När din dator är nere för räkning så beror det snarare att grafikkortet inte klarar av uppnå en tillräckligt hög uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Ett tips kan vara att göra klockningen successivt utefter ett mönster. När man testar moderkorts överklockningspotential, så gör man ofta så att man sänker processorns multiplier för att sedan kunna luska ut vad moderkortets maximala FSB är. Det gör man för att kunna utesluta att det inte är processorn som sätter stop.
Nu har jag inte kollat upp just ditt moderkort, men försök att låsa minnena på 200FSB eller alternativt sätta en divider på dem. När du hittat moderkortets maximala FSB så kan du börja med att åter öka multipliern till processorn.
Om du tycker ovanstående låter krångligt, så kan du successivt öka FSBn tills något säger stop. Testa då att öka vcore med ett "snäpp" (vanligtvis 0.025V eller liknande). Kom ihåg att se till att det inte är minnet som säger stop, genom att tilldela en minnesdivider.

För att återgå till trådens ämne; Jag tror att du kommer klara dig bra med processorn tillsammans med ditt nya grafikkort. Det är väldigt sällan processorn är en sådan flaskhals att det gör spelen ospelbara (eller för den delen påverkar spelupplevelsen nämnvärt överhuvudtaget). När din dator är nere för räkning så beror det snarare att grafikkortet inte klarar av uppnå en tillräckligt hög uppdateringsfrekvens.

Tack! Visserligen kommer jag att ha 2 GB i minne nu också så att det kan kompensera lite för processorn.

Förstod inte så mycket det där med att låsa minnena eller öka multipliern och det. Men jag ska prova att bara öka FSBn tills något säger stopp och höja vcoren något snäpp. Dom 2 grejerna tror jag att jag kan fixa på egen hand. Men hur tilldelar jag en minnesdivider så att minnet inte säger ifrån? Förstår faktiskt knappt vad det innebär.

Permalänk
Medlem

Ditt minne är gjort för att köras i 200mhz (400ddr). Moderkorten brukar klara överklockning av FSB (busshastighet) bättre än standardminnen, vilket ofta löses genom en minnesdivider.
Du brukar kunna hitta den i BIOS under minnesinställningar eller alternativt under cpu-inställningar. Namnet på funktionen brukar kunna variera, men leta efter "FSB:DRAM" (ratio), "CPU:RAM" eller liknande. Det du vill åstadkomma är att RAM inte går lika snabbt som FSB (cpu's busshastighet).
Ibland finns även inställningar som att låsa minnet vid en specifik hastighet, t.ex. 166mhz eller 200mhz. Gör det om du kan.

SweC överklockningsguide, kolla under s754.
Om du fortfarande inte känner att du är på hemmaplan, så råder jag dej att skippa överklockningsdelen och bara vara nöjd med ditt nya grafikkort. Du kommer kunna lira de flesta spel på medium/high utan problem. Processorn innebär endast en s.k. flaskhals i lägre upplösningar och då är grafikkortet ändå tillräckligt starkt för att du ska kunna öka kvalitetsinställningarna utan vidare prestandaförluster. Over and out.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Om du fortfarande inte känner att du är på hemmaplan, så råder jag dej att skippa överklockningsdelen och bara vara nöjd med ditt nya grafikkort. Du kommer kunna lira de flesta spel på medium/high utan problem. Processorn innebär endast en s.k. flaskhals i lägre upplösningar och då är grafikkortet ändå tillräckligt starkt för att du ska kunna öka kvalitetsinställningarna utan vidare prestandaförluster. Over and out.

Håller med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag tror jag skippar med att överklocka. Men om det blir så att jag inte är tillräckligt nöjd med prestandan så ger jag överklockning ett försök. Den där guiden verkar beskriva riktigt bra och innehöll även min processor.

Tack för alla svar!