Windows på valfri hårddisk från fabrik vs hemma installation

Permalänk

Windows på valfri hårddisk från fabrik vs hemma installation

Vad exakt är det som gör att Windows funkar bättre på hårddiskar som sitter i en köpdator?

Permalänk
Medlem

Re: Windows på valfri hårddisk från fabrik vs hemma installation

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PirateHook
Vad exakt är det som gör att Windows funkar bättre på hårddiskar som sitter i en köpdator?

Inte för att jag fattar vad du menar men det är väl självklart att datorn känns piggare med en ren installation jämfört med en installation som är smockfull med riktiga jävla skitapps från tillverkaren.

Permalänk
Avstängd

Hårddiskar som sitter i en köpdator är speciellt jätteoptimerade för att ge användaren oslagbar prestanda och en totalfrän upplevelse.

Det vet väl alla?

Permalänk

Vad använder dom? finns det program som optimerar likadant?

Permalänk
Medlem

Ehh... vad menar du med köpdator? vad jag vet så har jag köpt alla mina datorer.

En märkesdator går sämre pga all extra skit som tillverkaren slänger med.

Jag misstänker starkt att Dundermuppen var ironisk, några sådana optimeringar existerar inte. Skulle möjligtvis vara 10krpm diskar men de finns inte i märkesdatorer, möjligtvis är gamerburkar såsom alienware ett undantag.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk

Jag menar en hårddisk från en köpdator med windows installation. Hemma installationer blir alltid sämre trots att filerna ligger rätt. Vad kan man göra för att optimera disken till max? Har alla program på en annan partition och sen ligger temp mappen från IE7 på samma partition

Permalänk
Medlem

Din fråga är lite underlig. Det är inget speciellt med en "köpdators" hårddisk eller hur filerna/data är strukturerad.

Men några tips är:

Se till att det finns tillräckligt med RAM så växlingsfilen / swap inte behöver användas
Lägg växlingsfil / swap på en annan disk på en annan kanal (inte två diskar på samma IDE kanal)
Aktivera högsta DMA som disken stödjer (se till att du har en Ultra ATA/133 IDE kabel, annars går det som en snigel)

Jag tror att din fråga beror på att du har gjort något fel (exempelvis använt en ATA/33 kabel)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PirateHook
Hemma installationer blir alltid sämre trots att filerna ligger rätt.

Nej, det blir den inte.

Skulle du installera exakt samma OS samt mjukvara som medföljde från fabrik skulle resultatet bli identiskt.

I praktiken blir en egen installation bättre pga. att HP/Acer/Dell alltid installerar "hjälpmedel" och annan mjukvara som segar ner systemet.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PirateHook
Hemma installationer blir alltid sämre trots att filerna ligger rätt.

På dina ihopplock där hårdvaran är inkompatibel med varandra kanske. Min erfarenhet säger precis tvärt om.

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Avstängd

Anar SBS... Känner inte alls igen beskrivningen att hemmapulade burkar skulle vara slöare än "köptas", snarare tvärtom.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Det enda märkesdatorer jag kommer i kontakt med är de bärbara.
Och de formaterar jag och lägger in en ren oem-version istället för deras skräpiga restoreskivor med en massa skit som man nite behöver.
Mycket är test och 30-dagars trial. Som om det skulle va nåt fint erbjudande, en jävla massa reklam är vad det är.

Visa signatur

K#

Permalänk
Medlem

Jag är för att installera själv. När jag fick min HP laptop var den proppfull med trams och hur mycke utrymme som hellst gick åt till restore och annat. Det var inga problem att hitta drivrutiner till grejorna heller.