Ansluta ny HDD - men var(slut på SATA)?

Permalänk

Ansluta ny HDD - men var(slut på SATA)?

Har ett nytt mb, Asus:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=73147

Dock så stämmer inte det bilden då den visar 4 SATA-anslutningar, det har i själva verket bara två. Misstänker att det här är det rätta:
http://se.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=15&l3=260&l4=0&model...
http://se.asus.com/460/images/products/1134/1134_l.JPG
Allt stämmer även om modellbeteckningen inte gör det(men det kan väl bero på olika namnstandarder internationellt).

Frågan är hur som helst - var kan jag ansluta ytterligare en hårddisk(har två idag)?
Skulle ju helst slippa en extern via USB då jag har gott om plats i chassiet men på vilken plats kan man isf ansluta?

Har en DVD-brännare ansluten på den blå kontakten(ATA?).

Permalänk
Medlem

Du måste köpa ett kontrollerkort som du pressar ner i valfri pci plats.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Promies har jag kört en del å har ett antal såna kort av olka slag. 2-3 st pata och ett intergrerat av just fden model du länkar till på att asus moderkort. Promies är lite dyrare och har väl med sina egna drivers något bättre CPU avlastning men marginelt om obetydligt annser jag. Desutom är fäl inte TX2 plus så där ubermodärnt. Sedan är beskrivnigen lite felacktig vad jag ser på färsta länken för det är som sagt hybridkort med möjlighet till 2st pata och 2st sata enheter.

Kan reckomendera ett billigare sil3114 baserat kort. Är vanlig sata 150 allstå sata 1 inte 2 men jag kör med 4st sådana kort med 12st sata 2 diskar och 2st sata 1 och en sata brännare och jag har märkt att visa sata kontrollers tex på moderkort inte tar bränanre tex som godkänd bootbar enhet pga att det ej är en disk. Men var inget problem med sunix sil3114 kort. Sil chipsen rent allmänt saknar hårdvaruacceleration men det gör dom flesta chip även på moderkort men dom stödjer å andra sidan det mästa som hot-plug mm som kan vara nice om man hotswapar diskar typ andänver eSATA eller liknande.

Rent allmänt väldigt komptabila med olika OS pga öppen standard villke gör det lätt för utvecklare att göra egna drivisar och stödja chipsen om man nu inte vill vara helt beroende av promies driverrs till windows tex eller bristfällga linux drivers om man nu har nåt imot att låsa upp sig lite mer.

Detta kan jag starkt reckomendera kör som sagt med 4st själv i samma burk och det tar 4 diskar och är sata 150 kort (sata 1).
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010098606
Har ett sil baserat kort till. Gillar dom mer än promies när det gäller budget segmentet av kontrollerkort.

Annars skulle jag nog ta detta om jag var du å du bara ska ha en disk.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=315676
Detta är 2 port och är PCI-E 1X villket dit moderkort ska ha enligt länkarna du skickade.
PCI-E har bättre prestanda än PCI bussen opch det märks om man har många diskar under hög last på samma kontrollerkort så PCI-E är alltid en fördel dock inte ett måste specielt intem ed 1-2 diskar då är visnten marginel om någon.
Detta är ett Sata 2 kort med. Sil 3132 chipset är snarlikt det jag har på min 5:e sil baserade kort nämligen 3124 som är PCI-X kort en annan buss då fast i övrigt samma spec på chipsen vad jag vill minnas. Skulle tro det stödjer hot-plug och TCQ, NCQ med mera om det är nåt du prioriterar.

Permalänk

Tack för utförligt svar PA!

Det sänkte priset en del dessutom...

Permalänk

Har 2st SDM PCIe SATA II 300 RAID 2P (SiL3132 PCI Express x1) med 2x400gb s-ata2 & 2x500gb s-ata 2 diskar från samsung. Fungerar super bra för mig och rekomenderar dem varmt i fall du är ute efter ett billigt kort.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

SNÄLLA HJÄLP MIG!!!!!! sitter med en liten server på ca 21st diskar, och har 4st sunix satakort. Jämt efter ett tag när datorn har varit på så FRYSER sig HELA datorn om å om å om igen, lite till å från med fina mellanrum vad kan detta tänkas bero på ? även fast datorn är nuformaterad så kommer det igen. Gissar att det är mina kontrollerkort! HJÄLP HJÄLP HJÄLP SNÄLLA!!!!!!!!!

Visa signatur

-=Lian Li PC-343 Modular cube case, Asrock Mobbo,AM2 6000+ 4gb Patriot 800mhz,Radeon 9600XT 3x250gb ATA 19x500gb S-ATA 2x Hiper 730Watt agg=-Spel Burk Antec P180,Msi Mobbo,AM2 6400+ Black Edition,4gb Patriot 800mhz,7x250gb S-ATA,XFX 8800GTS 640mb,1st Hiper 630Watt agg=-

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlazerOne
SNÄLLA HJÄLP MIG!!!!!! sitter med en liten server på ca 21st diskar, och har 4st sunix satakort. Jämt efter ett tag när datorn har varit på så FRYSER sig HELA datorn om å om å om igen, lite till å från med fina mellanrum vad kan detta tänkas bero på ? även fast datorn är nuformaterad så kommer det igen. Gissar att det är mina kontrollerkort! HJÄLP HJÄLP HJÄLP SNÄLLA!!!!!!!!!

Plocka ur alla SATA-kontrollerkort och kör datorn med enbart en liten IDE-disk och kolla om den fryser även då. Även kollar med annat sp.agg?

Permalänk

sp.agg? okej ska kika på det men fan kontrollerkortena är inte så gamla, + att det funka kalasfint för ca 2-3 mån sen.

Visa signatur

-=Lian Li PC-343 Modular cube case, Asrock Mobbo,AM2 6000+ 4gb Patriot 800mhz,Radeon 9600XT 3x250gb ATA 19x500gb S-ATA 2x Hiper 730Watt agg=-Spel Burk Antec P180,Msi Mobbo,AM2 6400+ Black Edition,4gb Patriot 800mhz,7x250gb S-ATA,XFX 8800GTS 640mb,1st Hiper 630Watt agg=-