Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
Verkar som att du har ett överbestämt ekvationssystem där. Minsta kvadratmetoden fungerar fint.

Humm, haha, nu när jag tittar på det så känns det så enkelt. Skyller på temporary insanity

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Enkel Matte C men lyckas inte få till det här :/

5x² + 4x = 1

5x² + 4x - 1 = 0

x² + 4x/5 - 1/5 = 0

sen PQ formeln?

EDIT: jag missade att dela med två

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av parvus
sen PQ formeln?

EDIT: jag missade att dela med två

Pga av sådana missar man avprogrammeras från PQ-formeln på universitet, och lär sig räkna på riktigt m.h.a. kvadratkomplettering. Kanske lika bra att vänja sig vid det även på gymnasiet, blir roligare om inte annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Pga av sådana missar man avprogrammeras från PQ-formeln på universitet, och lär sig räkna på riktigt m.h.a. kvadratkomplettering. Kanske lika bra att vänja sig vid det även på gymnasiet, blir roligare om inte annat.

Det låter roligare

Nu har jag ett annat problem...

Jag har en graf på en andragradspolynom som har rötterna 1 och 5. Skär y-axeln vid (0,4) och jag ska svara i faktorform.

(x - 1) (x - 5) skrev jag men enligt facit ska svaret vara 0,8 (x - 1) (x - 5)
och min fråga hur de kom fram till att det skulle vara 0,8 där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av parvus
Det låter roligare

Nu har jag ett annat problem...

Jag har en graf på en andragradspolynom som har rötterna 1 och 5. Skär y-axeln vid (0,4) och jag ska svara i faktorform.

(x - 1) (x - 5) skrev jag men enligt facit ska svaret vara 0,8 (x - 1) (x - 5)
och min fråga hur de kom fram till att det skulle vara 0,8 där.

Du måste ha ett k-värde till din funktion för att få rätt svar eller hur man nu ska utrycka det. Så din funktion ska alltså se ut så här y=(x - 1) (x - 5)*k. eftersom att du vet att din graf skär i (0;4) så kan du sätta in det i funktionen för att få fram k-värdet. Du kommer då att få:

4=(0-1)(0-5)*k
4=-1*-5*k
4=5k
0,8=k

Därav 0,8(x-1)(x-5)

Om du inte har ett värde för k kan man inte bestämma hur funktionen kommer att se ut bara att den skär x-axeln i (1;0) och (5;0)

Visa signatur

This time, like all times, is a very good one, if we know what to do with it.
If you don't go after what you want, you'll never have it. If you don't ask, the answer is always no. If you don't step forward, you're always in the same place

Permalänk
Medlem

Finns det något irrationellt tal som man kan bevisa att det är irrationellt utan att anta att det är rationellt? Alla bevis för irrationalitet hos tal har jag sett bygger på att man antar att det är rationellt och sen kommer till en motsägelse ...

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Medlem

Hejsan.

Det är så att jag skall integrera funktionen:

f(x) = ln(1 + x^2)

..men jag har ingen aning om hur jag får den primitiva funktionen. Om någon kan beskriva utförligt hur man skall göra blir jag mycket tacksam.

Permalänk
Medlem

Tänk produktregeln baklänges. Om du har att g(x) = x*ln(1 + x^2) så kommer g'(x) = ln(1 + x^2) + x/(1 + x^2) * 2x = ln(1 + x^2) + 2x^2/(1 + x^2).

Du tänker helt enkelt ln(1 + x^2) som 1*ln(1 + x^2) och använder partiell integration. Du får då att en barbar till f(x) = ln(1 + x^2) ges av x*ln(1 + x^2) - § 2x^2/(1 + x^2) dx. Kan du finna § 2x^2/(1 + x^2) dx?

Edit: Så finns det ett 'fult' sätt också. Utnyttja att 1 + x^2 = (1 + xi)(1 - xi). Då kommer det gälla att

ln(1 + x^2) = ln(1 + xi) + ln(1 - xi). Om man då vill finna exempelvis

§ ln(1 + xi) dx, så kan man låt y = 1 + xi då är dy/dx = i <=> dx = (-i) dy, alltså

§ ln(y) (-i) dy = - § ln(y) dy = - [y*ln(y) - y)] = y - y*ln(y) = (1 + xi) - (1 + xi)*ln(1 + xi) och motsvarande för ln(1 - xi). Så får man ett svar som innehåller ln-funktioner med komplexa tal.

Visa signatur

"I thought I was someone else, Someone good."
μ, en åsikt i tiden

Permalänk
Medlem

Har en liten uppgift som jag har löst till hälften men nu undrar jag hur jag får fram vinkeln om cos x=o,9. Vad är vinkeln???

Edit: vinkeln istället för x

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMDBoss
Har en liten uppgift som jag har löst till hälften men nu undrar jag hur jag får fram vinkeln om cos x=o,9. Vad är vinkeln???

Edit: vinkeln istället för x

arccos(0.9) ger vinkeln inom [0,pi]

http://en.wikipedia.org/wiki/Inverse_trigonometric_function

Visa signatur
Permalänk

Okej jag har fastnat:

Bestäm ekvationen för de två tangenter till kurvan y=x^2 som går genom punkten (1,-3)

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Derivatan (tangentens lutning) i en punkt (x0, x0^2) på kurvan ges av 2*x0. Altså gäller för tangentlinjen (dvs den linje sm har lutningen 2*x0 och går genom punkten (x0, x0^2) att
y-x0^2 / (x-x0) = 2*x0
Lös ut y härifrån så får du att
y = 2*x0*x - x0^2
Nu vill du att denna linje ska gå genom punkten (1,-3). Sätt in detta som x och y så får du att
-3 = 2*x0 - x0^2 .. detta är en andragradsekvation som ger dig två värden på x0. Sedan sätter du in det i ekvationen för tangentlinjen ovan.

Visa signatur

Real Programmers always confuse Christmas and Halloween because OCT 31 == DEC 25 !

Permalänk

ok, behöver hjälp med en matteuppgift:
Jag skulle bestämma när jag börjar pensionspara, hur mycket varje år, när jag börjar ta ut pengarna och hur lång tid jag tar ut pengarna, givetvis med ränta.

Nu till den egentliga frågan med ränta skulle jag ha 2,4 miljoner kr när jag gick i pension och jag har bestämmt att ta ut pengarna i 15 år. dvs 160 000kr/år. Om det inte hade varit någon ränta... Men nu är det ju ränta på dom pengarna jag inte tar ut.
Så hur räknar jag ut hur mycket pengar jag kommer få varje år, med ränta?

Vi skulle även tänka på inflation, 1,5% per år, om jag sätter in 12 000kr/år kan jag väl bara ta 0,985*12000 vilket blir 11820 och sedan räkna ut värdet med samma formel som jag fick fram 2,4mille med?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid falta h = f * g, h(x) = sum_alpha{ f(alpha) g(x-alpha) }. Där f(alpha) är hur mycket pengar du har år 0, och g(x-alpha) hur många procent du tar ut varje år där hänsyn tagits för inflationen och räntan. Tryck in i MatLab och kör conv().

Det går säkerligen att räkna ut det med någon dryg geometrisk summa också, men det orkar jag inte ta tag i nu.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk

Och exakt hur skulle det se ut i mitt fall? Ränta 7%, Inflation 1,5%, pengar år 0=2 400 000. Jag läser matte C så det vore bra om man inte lär sig den formeln typ i matte E eller senare, då finns ju risken att läraren misstänker fusk...

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Hej !

Det är lite oklart vad du menar med att "tänka på inflation".
Inflationen gör att du får mindre för dina kronor, men du har ju precis lika många kronor oavsett vad inflationen är.
Du måste ha mycket klart för dig vad som menas innan du kan börja räkna.

Hursomhelst, jag kan visa hur du gör i fallet med endast räntan :
Det som är okänt är hur många kronor du kan ta ut per år.
Kalla detta okända för x.

Från början har du 2.400.000 kr.
Du tar omedelbart ut x kr att leva på första året.

Efter ett år har du (2400000-x)*1,07-x kr. (Dvs pengar med ränta minus ditt uttag som ska räcka det andra året)

Efter 2 år har du ((2400000-x)*1,07-x)*1,07-x (Dvs pengar med ränta minus uttag igen)
Efter 3 år har du (((2400000-x)*1,07-x)*1,07-x)*1,07-x (samma sak..)

Och så vidare enligt samma mönster.
Förenklar du nu tex summan du har kvar efter slutet på år 3 får du (börja förenkla längst inifrån) :
Kalla för enkelhetens skull 2400000=M.

(((M-x)*1,07-x)*1,07-x)*1,07-x =
((M*1,07-x*1,07-x)*1,07-x)*1,07-x =
(M*1,07^2-x*1,07^2-x*1,07-x)*1,07-x =
M*1,07^3-x*1,07^3-x*1,07^2-x*1,07-x=
M*1,07^3 -x*(1,07^3+1,07^2+1,07+1)

Du ser säkert mönstret.

I slutet av det fjortonde året gör du ditt sista uttag för det sista året och du har då kvar
M*1,07^14-x*(1,07^14+1,07^13+1,07^12+ .... +1,07 +1) kronor.

Du vill att det ska vara tomt på banken då (I slutet av det 15:e året behöver du ju inga mer pengar, antog du). Ovanstående summa ska alltså vara 0.
Du beräknar summan med hjälpa av formeln för geometrisk summa :
1+s+s^2+s^3+...+s^n = (s^(n+1)-1)/(s-1)
I ditt fall är s=1,07 och n=14
Du får 1 + 1,07 + 1,07^2 + ... +1,07^14 = (1,07^15-1)/(1,07-1)
och därmed
M*1,07^14-x*(1,07^14+1,07^13+1,07^12+ .... +1,07 +1) =
2400000*1,07^14 -x*(1,07^15-1)/(1,07-1).

Detta ska bli 0, dvs 2400000*1,07^14 -x*(1,07^15-1)/0,07=0.
Lös nu ut x :
x = 2400000*(1,07^14)*0,07/(1,07^15-1).
Sedan är det bara att beräkna x på någon miniräknare.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Tack så mycket! Den formeln blir helt perfekt också, läraren har gått igenom (s^n-1)/(s-1) så han måste ju ha menat att man ska lösa det med den formeln.
Tack!

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Och exakt hur skulle det se ut i mitt fall? Ränta 7%, Inflation 1,5%, pengar år 0=2 400 000. Jag läser matte C så det vore bra om man inte lär sig den formeln typ i matte E eller senare, då finns ju risken att läraren misstänker fusk...

Misstänker fusk? Sålänge du har lärt dig hur man gör så spelar det ingen roll hur du gör. Om du använder en metod man lär sig i senare mattekurser så har du lite försprång, och det är väl bara bra?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Jag har ett litet matteproblem här, har missat en del föreläsningar till denna tenta så jag ligger lite efter.

I en stor population är medelvärdet µ för en viss variabel okänt och ska skattas. Vi bedömer att standardavvikelsen sigma(vet inte hur jag gör för att få fram symbolen) = 8. Vi ska göra ett slumpmässigt urval med n observationer från populationen och som skattningsfunktion använda stickprovsmedelvärdet _
X.

a) Vad är sannolikheten att felet i skattningen blir större än 2. Räkna på stickprovsstorlekarna n=50, n=150 och n=300.

b) Det är ett önskemål att felet i skattningen inte blir större än 2. Hur stort stickprov måste man ta om detta önskemål ska vara uppfyllt med sannolikheten 95 %?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har ett litet matteproblem här, har missat en del föreläsningar till denna tenta så jag ligger lite efter.

I en stor population är medelvärdet µ för en viss variabel okänt och ska skattas. Vi bedömer att standardavvikelsen sigma(vet inte hur jag gör för att få fram symbolen) = 8. Vi ska göra ett slumpmässigt urval med n observationer från populationen och som skattningsfunktion använda stickprovsmedelvärdet _
X.

a) Vad är sannolikheten att felet i skattningen blir större än 2. Räkna på stickprovsstorlekarna n=50, n=150 och n=300.

b) Det är ett önskemål att felet i skattningen inte blir större än 2. Hur stort stickprov måste man ta om detta önskemål ska vara uppfyllt med sannolikheten 95 %?

Tack på förhand

Gjorde precis en tenta för ett par veckor sedan, men jag har inte fått svar om jag klarat den än, så lita inte allt för mycket på understående.

Om vi antar att det är normalfördelat så är (X - µ)/(sigma/sqrt(n)) normalfördelat med N(0,1). (från formelsamlingen)

Sätt upp en olikhet vilket ger att:

-tabellvärde < (X - µ)/(sigma/sqrt(n) < tabellvärde
<=>
-tabellvärde*sigma/sqrt(n) < X - µ < tabellvärde*sigma/sqrt(n)

Här kollar du upp vilket tabellvärde som ger +-2 på de olika sidorna om olikheten för olika n och för vilket sannolikhetsvärde det gäller. Tänk på att det är ett dubbelsidigt intervall när du svarar. Observera också att det är bra att försöka tänka igenom hur tabellen fungerar ordentligt istället för att bara ta negativa värden för den undre gränsen och positiva för den övre. Ger förståelse och underlättar på vissa tal.

På b) sätter du bara in tabellvärdet för 95% (2.5% fel på varje sida, vilket gör att du ska läsa av värdet på 97.5%) och kollar vad n blir. Tänk på att n ska vara större än nått så antagligen får du |X - µ| på nått sätt.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Det var ett riktigt snabbt svar, räknade genom talet och fick det att funka. Man bugar och bockar.

Permalänk

en snabb fråga varför fråga
jag har en triangel som har sidorna 300 ,400 ,500
cosinustatsen
300^2=400^2+500^2-2*400*500cos (a) a=36grader
400^2=300^2+500^2-2*300*500cos (b) B=53grader
500^2=400^2+300^2-2'400*300cos (c) c=0/(-2*500*300). varför blir det 0 ?

edit
var inget kom på att cos 0 blir ju 90 grader. inte min dag helt enkelt

Visa signatur

amd64 3500+ x800gt nforce4

Permalänk
Medlem

En TV-återförsäljare ska med en speciell kampanj sälja en TV-modell för 4500kr/st. Inköp, lagerkostnader, reklamkampanjer och andra utgifter gör att omkostnaderna i kronor kan beräknas enligt K(x) = 8x^2 + 1400x + 26400, där x = antalet sålda tv-apparater.

a) Hur många TV-apparater bör säljas för att vinsten ska bli maximal?
b) Bestäm den maximala vinsten

---------------------------------------------

Har själv löst den, men vill ha era lösningar för att se om mitt var rätt (facit finnes ej). Matte C om någon undrar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
En TV-återförsäljare ska med en speciell kampanj sälja en TV-modell för 4500kr/st. Inköp, lagerkostnader, reklamkampanjer och andra utgifter gör att omkostnaderna i kronor kan beräknas enligt K(x) = 8x^2 + 1400x + 26400, där x = antalet sålda tv-apparater.

a) Hur många TV-apparater bör säljas för att vinsten ska bli maximal?
b) Bestäm den maximala vinsten

---------------------------------------------

Har själv löst den, men vill ha era lösningar för att se om mitt var rätt (facit finnes ej). Matte C om någon undrar.

Vinsten blir inkomsterna - utgifterna = 4500x-(8x^2+1400x+26400).
Låter för övrigt som rätt orimliga siffror om det gällde ett riktigt företag.
Om folk köpte tillräckligt många TV-apparater skulle de gå i konkurs...

Huromhelst, du vill maximera din funktion.
Deriverar du får du -16x+3100. Sätter du detta till 0 får du x= 3100/16.
Andraderivatan är konstant -16 och detta är därför ett lokalt max (och även globalt max).
Sedan får du väl avrunda till närmaste heltal.
Sätt sedan in detta x-värde i din funktion för att beräkna vinsten (eller förlusten..)

Edit : I och med att x inte blir ett heltal och man inte kan sälja delar av tv-apprater är det dock inte säkert att det avrundade x-värdet är rätt svar...
Dock är det avrundade x-värdet rätt svar ändå med tanke på det symmetrisk utseendet av din vinstfunktion...
Vet dock inte hur noggrant de vill att man ska kommentera detta.
Antagligen har de inte tänkt på det alls själva.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Vinsten blir inkomsterna - utgifterna = 4500x-(8x^2+1400x+26400).
Låter för övrigt som rätt orimliga siffror om det gällde ett riktigt företag.
Om folk köpte tillräckligt många TV-apparater skulle de gå i konkurs...

Huromhelst, du vill maximera din funktion.
Deriverar du får du -16x+3100. Sätter du detta till 0 får du x= 3100/16.
Andraderivatan är konstant -16 och detta är därför ett lokalt max (och även globalt max).
Sedan får du väl avrunda till närmaste heltal.
Sätt sedan in detta x-värde i din funktion för att beräkna vinsten (eller förlusten..)

Edit : I och med att x inte blir ett heltal och man inte kan sälja delar av tv-apprater är det dock inte säkert att det avrundade x-värdet är rätt svar...
Dock är det avrundade x-värdet rätt svar ändå med tanke på det symmetrisk utseendet av din vinstfunktion...
Vet dock inte hur noggrant de vill att man ska kommentera detta.
Antagligen har de inte tänkt på det alls själva.

Bra, jag fick samma svar. Då är det säkert rätt.

Permalänk

Denna är säkerligen ganska lätt, men jag har totalt hjärnsläpp.

"I en kvadrat ritas två kvartscirkelbågar. Bestäm kvoten av det skuggade områdets area och hela kvadratens area."
Skuggade området är den area som är mellan de två bågarna...typ som en spetsig cirkel...bågarna tar emot varandra i kvadratens övre högra och nedre vänstra hörn.
Kvadratens sidor är a.

Permalänk
Medlem

Mja, räkna ut summan av areorna av kvartscirkelbågarna och dra sedan av kvadratens area så har du svaret..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Jag sitter här och förgäves försöker förstå den här satans jävla kvotregeln >( .

Det jag har problem med är att förstå hur man deriverar nämnaren.

y = f(x) / g(x) = f(x) * g^-1(x)

y´= f´(x) * g^-1(x) + f(x) * (-1)g^-2(x) är vad jag får det till.

y´= f´(x) * g^-1(x) + f(x) * (-1)g^-2(x) * g´(x) är vad det ska bli.

Egentligen behöver jag inte ett bevis för just kvotregeln tror jag. Utan ett bevis för (1/f)´(x) blir alldeles utmärkt. Jag vill förstå varför 1/f har derivatan -f´(x) / (f(x))^2.

Permalänk
Medlem

Du missar att multpicera med den inre derivatan när du deriverar.
Du ska derivera (g(x))^(-1). Vilket blir (-1)*g(x)^(-2) * g'(x)

Du använder alltså kedjeregeln och ser din funktion som sammansättningen av funktionen x^(-1) och g(x).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.