Driftsäkraste Hårddisken ?

Permalänk
Medlem

Driftsäkraste Hårddisken ?

Är som så många andra i köptankar på en ny hårddisk då en av mina börjar balla ur totalt.

blir minst 500gb.

Frågan är vilken av alla tillverkare som gör den mest drifsäkraste hårddisken.

som håller längt vill säga.

Visa signatur

|
|

Permalänk
Medlem

Seagate utan en tvekan. Har 11st av de i min server 24/7. Andra modeller dog så småningom tills endast seagate fanns kvar.

Permalänk
Medlem

Så gott som omöjligt att säga.
Du kommer få olika svar.

För mig har en WD disk aldrig rasat och jag har haft en del av dem
Däremot har flera Seagate lagt av.

Permalänk
Medlem

jag har bara en WD nu och 2 seagate
iof har jag haft WDn längre än seagate, 3-5 år nu.

vet dock inte vilken eller vilka som krånglar för mig nu

Visa signatur

|
|

Permalänk
Hedersmedlem

Seagate ger fem års garanti medan de andra "bara" ger tre, men det kan man ju inte ta som en garanti för att just den disken du köper skall hålla, har du dem bara hyffsat kylda, så skall det inte vara några större problem med dagens diskar, från någon av de tillverkare som finns i dag :])

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tror inte det är någon större skillnad mellan olika tillverkare. Har haft ett flertal olika Seagate:s i min ägo och två har kraschat medan andra tuffar på fortfarande efter mer än 5 år. De som kraschat var dock äldre modeller på den tiden då 40GB var mycket, så det känns inte så relevant egentligen. Nu har jag en Samsung som systemdisk och hittills 1 år utan problem.

Finns väl alltid en risk att få ett måndagsexemplar oavsett märke. Men om driftsäkerhet har hög prioritet så köp flera av valfritt fabrikat och kör RAID.

Permalänk
Medlem

Ska du ha driftsäkerhet ska du inte köpa IDE/Sata utan börja titta efter andra (dyrare) diskar.

Själv skulle jag titta efter garantin. Skillnanderna mellan diskarna är minimala i prestanda/ljud etc... dock är garanti-tiden stor skillnad på.
Seagate for the win.
När tiden är ut på andra diskar efter 3år så kan du sova lugnt med din, den håller nästan lika länge till (2år extra till totalt 5år)...

$0.02

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy

När tiden är ut på andra diskar efter 3år så kan du sova lugnt med din, den håller nästan lika länge till (2år extra till totalt 5år)...

$0.02

Sova lugnt?
Den kan rasa efter ett halvår precis som alla andra tillverkares.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Sova lugnt?
Den kan rasa efter ett halvår precis som alla andra tillverkares.

Ja, men du får då en ny på garantin.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Ja, men du får då en ny på garantin.

jag personligen skiter i om jag msåte punga ut för en ny disk för det får man ju oftas göra ändå i slutändan men datan som är på är judet man inte vill förlora.

Permalänk
Medlem

Backup på annan media för att inte förlora datan. Annars är man en klant.

Har man väl gjort detta är det bara att kopiera över när disken/arna åter är på plats.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem

Nu då vi ändå är inne på det. Kan det inte här vara värt att skaffa sig en Barracuda ES eller en WD RE2 eller någon liknande hårddisk? Jag har själv inte någon aning om det är värt det men har ofta funderat över det

Permalänk
Medlem

När det gäller WD så ger det mer garanti, vilket är bra.

För att kunna svara på frågan när det gäller Seagate skulle man behöva ha tillgång till statistik över diskfailures på modellnivå. Det är sannolikt ganska kört.

Jag har seagate NL35.2 (ST3500641NS) och ES (ST3750640NS). De fungerar bra men jag skulle ljuga om jag påstod att jag märkt någon skillnad mot andra diskar i motsvarande icke enterprise-serier.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Backup på annan media för att inte förlora datan. Annars är man en klant.

Har man väl gjort detta är det bara att kopiera över när disken/arna åter är på plats.

Du får gärna backupa 5-10Tb för mig om du orkar

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
När det gäller WD så ger det mer garanti, vilket är bra.

För att kunna svara på frågan när det gäller Seagate skulle man behöva ha tillgång till statistik över diskfailures på modellnivå. Det är sannolikt ganska kört.

Jag har seagate NL35.2 (ST3500641NS) och ES (ST3750640NS). De fungerar bra men jag skulle ljuga om jag påstod att jag märkt någon skillnad mot andra diskar i motsvarande icke enterprise-serier.

Att få tag på tillverkarens uppskattning är inget problem men för statistik över hur det verkligen ser ut är det nog värre ja.

Plockade ut några värden från Seagates datablad. Både över dina två diskar men också över en 7200.10. Visst ser man att det rör sig om en helt annan MTBF men om det återspeglar sig i verkliga livet är en annan sak.

ST3750640NS
MTBF 1,200,000 hours
Annual Failure Rate 0.73 %

ST3500641NS
MTBF 1,200,000 hours
Annual Failure Rate 0.73 %

ST3500630AS (Barracuda 7200.10)
MTBF 700,000 hours
Annual Failure Rate 0.34 %

Permalänk
Medlem

Precis.

Den enda slutsatsen jag som konsument kan dra är att jag haft några av varje och att ingen gått sönder.

En mer omfattande studie på detta område skulle minst sagt vara intressant.

En annan fördel som presenterats av seagate är att diskarna på något inte närmare specificerat automagiskt sätt skulle kompromissa på hastigheten för att uppnå högre driftssäkerhet.

Citat:

How does the NL35 Series performance compare with Barracuda SATA drives?

Under normal conditions, NL35 Series performance will be identical to a Barracuda SATA drive. In workload conditions beyond what the NL35 Series was designed for, the Workload Management feature for the NL35 Series may temporarily reduce read/write performance to enhance reliability in these situations.

http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=913

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Precis.

Den enda slutsatsen jag som konsument kan dra är att jag haft några av varje och att ingen gått sönder.

En mer omfattande studie på detta område skulle minst sagt vara intressant.

En annan fördel som presenterats av seagate är att diskarna på något inte närmare specificerat automagiskt sätt skulle kompromissa på hastigheten för att uppnå högre driftssäkerhet.

http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=913

Vad det handlar om är att hårddiskarna är utrustade med sensorer som känner av vibrationer (som lätt uppstår vid tätt packade diskar). Om dessa vibrationer blir så stora att de kan påverka huvudets position kompenseras detta genom minskad prestanda.

Citat:

What makes an ES?
The Barracuda ES is based on the same drive platters and mechanics as the 7200.10, but it's built to withstand cramped rackmount enclosures where drives can be packed tighter than steerage class on a budget airline. All hard drives vibrate during normal spinning and seek operations, and those vibrations can disrupt the operation of a drive in close proximity by shaking the drive head off its intended path. The disrupted drive must then wait for its head to move back into position before resuming normal operation, resulting in a performance penalty.

To combat vibration-induced performance degradation, the Barracuda ES is outfitted with sensors that detect rotational vibration and adjust the drive head accordingly. These sensors allow the ES to tolerate a rotational vibration of 12.5 rad/second2 with a rotational profile of 20-800Hz. The Barracuda 7200.10, on the other hand, can only tolerate 5.5 rad/second2 between 10 and 300Hz.

Från http://techreport.com/articles.x/10748

Men vi kanske är på väg bort från ämnet nu

Permalänk
Medlem

Skall du ha maximal driftsäkerhet så är det SCSI-diskar (SAS, LCD eller FC-anslutning) som gäller. Deras livslängd är c:a 10 x vanliga konsumentdiskars livslängd. Men frågan är om det är värt kostnaden, särskilt som du då måste skaffa ett kontrollerkort (PCI-e eller PCI-X) för några tusen förutom diskarna.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Skall du ha maximal driftsäkerhet så är det SCSI-diskar (SAS, LCD eller FC-anslutning) som gäller. Deras livslängd är c:a 10 x vanliga konsumentdiskars livslängd. Men frågan är om det är värt kostnaden, särskilt som du då måste skaffa ett kontrollerkort (PCI-e eller PCI-X) för några tusen förutom diskarna.

En Cheetah 15K.5 ger
MTBF 1,400,000 hours
Annual Failure Rate 0.62 %

Vilket inte direkt är några 10 ggr mer än en vanlig 7200.10
MTBF 700,000 hours
Annual Failure Rate 0.34 %

Fast du kanske syftar på något annat?

Permalänk
Medlem

hmm då har jag en till fråga.

Är det bättre att ha en disk med lägre rotationshastighet tex 5400 istället för 7200?

om man bara tänker på att den ska hålla länge

Visa signatur

|
|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Du får gärna backupa 5-10Tb för mig om du orkar

Om du kör 5-10TB utan någon redundans så skulle jag säga att du är ute och cyklar iaf (?)

Ska man köpa en disk (topic) så bör man definitivt göra backup.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aGGe!
hmm då har jag en till fråga.

Är det bättre att ha en disk med lägre rotationshastighet tex 5400 istället för 7200?

om man bara tänker på att den ska hålla länge

Då skulle ju inte scsi-diskar hålla länge, för de går ju tom i 15k varv/min, dessutom finns det inte många hdd:er på 3,5" med den hastigheten kvar, så köp du lugnt din 7200 varvare

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Mina äldre 320 gigare av märket segate har fungerat felfritt nu i drygt 3 år maxtor däremot dem får jag rysningar av!typ bkvalla diskar.

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk

Jag kan tipsa om SMART, som är en samling tester och loggar inbyggda i alla moderna hårddiskar. Det gör inte att disken håller längre, men du kan i alla fall få en förvarning (i många fall) innan disken kraschar.

Permalänk
Medlem

anledningen till att de ger en så lång garanti är ju bara för att få upp statusen.
det är ju som kia som ger längre garanti nu när det inte går så bra för dem.

jag kör enbart på wd då jag bara har haft en disk som har pajat.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeereMannen
Mina äldre 320 gigare av märket segate har fungerat felfritt nu i drygt 3 år maxtor däremot dem får jag rysningar av!typ bkvalla diskar.

Ursäkta vad betyder "bkvalla"?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

jag kan misstänka att det betyder

"b - kvalitet"

men inte säker

Visa signatur

|
|