Permalänk

Nätagg eller moderkort trasigt??

Hej

Ursäkta att det blev lite långt men tänkte att det var bäst att berätta så detaljerat det går.

Det är så att jag köpte en dator av en kompis i Augusti som han byggt ihop nyligen. Första problemet var när jag kom hem och inte fick ljud i vänster högtalare. Vi testade olika högtalare och uppdaterade drivisarna. Till slut testade vi med annat ljudkort men vänster högtalare fungerade ändå inte. Då upptäckte vi att det fungerade prima om man körde med 5.1 högtalare så vi lät det vara så. Men eftersom att det inte spelade någon roll om man hade inbyggt ljudkort eller ett annat så fundera man om det var något fel med moderkortet. Men eftersom allt annat fungerade då så lät jag det vara.

Sen för ca 2 veckor sen så började datorn bli allmänt seg. Tänkte att det kanske var virus eller så(hade inte skaffat något virusskydd än lat som jag är) Fixade mig F-Secure men det hittade ingenting. Då installerade jag om datorn istället men hade internet kabeln i så nästan direkt när windows hade startat innan jag hade installerat F-seure så kom det upp you shouldn't see this har hängt sig.. Tänkte att jag måste väl fått ett virus på den korta tiden eller nåt så jag installerade om datorn igen utan nätverkskabeln i, tömde även comos. Men när installation var klar var datorn seg igen.
Ca 1-2 veckor innan den blev seg hade jag stoppat i en hårddisk till och bytit minnen från 1 GB till 2GB.
Har testat olika biosinställningar också. Men det spelar ingen roll vad man har eller om man klockar upp den eller så.

Så nu undrar jag vad som är trasigt. Eftersom det var de där problemen med ljudet kan man ju undra om det har något med moderkortet att göra.
Men tänkte också att eftersom det blev sämmre efter jag uppdaterat datorn med minne och hårddisk så kanske det är nätagget. Vet inte model eller så men det klarar max 12A på 12V vilket jag tycker låter lite. Men om man kollar spänningarna i speedfan så är alla spänningar okej förutom de negativa spänningarna okej. De ligger runt 1V. Men de används väl inte i nyare datorer?
Värme är inget problem i datorn då den kyler väldigt bra, ingen temperatur går över 40 någonsin.

Systemet:
Intel core2duo 2GHz
Corsair XMS2 5400
Asrock 4coredual VSTA
Geforce 7600GS
2st hårddiskar
DVD-brännare
Något år gammalt Gainward 7.1 ljudkort

Vad det nu är som är sönder så ge gärna förslag på vad jag ska byta mot. Budgetten ligger inte i det minimalaste men jag behöver inte de allra dyraste sakerna.

EDIT: Medan jag skrev detta(satt vid en annan dator) så hör jag att datorn det handlar om som ståt på bootar om. Jag går dit och tittar och då ser jag att den laddar windows. Men det tar flera minuter att ladda klart för den