problem med grön skärm i vista HJÄLP!

Permalänk
Medlem

problem med grön skärm i vista HJÄLP!

hallådär!

har sökt överallt och hittat folk med samma problem, dock ingen som har någon
lösning. tänkte då att nån på sweclockers kunde hjälpa mig!

problemet: efter att skärmen har gått i vänteläge, eller ändrat upplösning i spel
eller bara i windows så blir skärmen grön eller grönblå med vita linjer.
datorn fungerar fortfarande och alla program fortsätter köras i bakgrunden.

finns flera som haft samma problem, oftast med kortena 79xx och det har tydligen att göra med drivrutinerna för geforce korten/serien att göra.
finns det någon där ute med samma problem? och som förhoppningsvis har
en lösning?

hårdvara:

grafikkort: gainward geforce 7950GT goldensample 256MB
CPU: amd 64 x2 4200+
minne: 2*1024 corsair 6400
mobo: MSI K9N SLI platinum

har testat olika drivrutiner, och kör just nu med alla nya drivrutiner!

*EDIT*
har lyckats komma förbi det när det händer! stänger av datorn i vilo länge så processer sparas i minnet och datorn stängs av, sedan kan jag starta datorn igen och den konstiga gröna skärmen har försvunnit! =D

Permalänk

Jag har ett liknande, verkar som om den där skärmbilden är olike beroende på vad man har för bakgrundsbild.

Min får blåare, grön, lila och svart/vit beroend på vad som den buggar ur på.
Men jag har provat massa olika drivrutiner till kortet och det verkar inte hjälpa. Tankat massa olika från guru3d.com och testat.

Händer när det blir någon bildskärmsförändring. Den informationen som jag hittat är att ett flertal har liknande/samma fel i vista 64bit med 79xx korten.

Edit: Jag har hittat en lösning, jag överklockade gpu till 525 och minnena till 760. Efter det så verkar det som om det fungerar riktigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ja har typ samma problem bilr exakt som ni har de ja har ett 7950 gt 256mb
ska man klocka lite för att de ska funka som de ska :S

Visa signatur

Intel i5 4.0GHz // ASUS P7P55D // Corsair Dominator DDR3 1600MHz 4GB CL8 // Gainward GeForce GTX 275 896MB PhysX // MacBook Pro 13 tum 2.26GHz 8 GB Minne INTEL X25-M 80GB SSD

Permalänk

någon som har kommit på ett svar på problemet så skriv gärna vad ni gjorde för att lösa det, jag har samma problem, och vill gärna inte gå in och klocka grafikkortet då jag aldrig gjort detta tidigare

Visa signatur

Athlon 64 X2 Dual Core 4200+ 2,2GHz - 4GB 800MHz minne - Nvidia 7950GT 256MB DDR3

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem jag med.. otroligt jobbigt - ska man behöva köpa ett nytt kort för att få det att funka?

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag har samma problem eller om vi har olika problem men här är min historia........

Köpte ny burk igår och började pickla med den idag. Vista64 Ultimate, Sapphire 4870 512mb och till det F-Secure Internet Security 2009.

Låter idag WoW stå och patcha upp och kollar till maskinen då och då, upptäcker efter ett tag att skärmen är "mintgrön med vertikala (upp och ner) tunna streck"!? Ringer upp firman och killen jag pratade med antydde att om det händer igen ska jag in med maskinen till dem för då är det fel på grafikkortet.

Testar igen med samma gröna skärm igen efter ca 40 minuter. Ringer upp dem igen och en annan kille säger, "Jaha! Det där känner jag igen från en annan maskin häromdagen. Visade sig att det var Kaspersky som djävlades med den maskinen så avinstallera F-Secure och testa igen!".

Just nu står den maskinen igång utan F-Secure i den ouppkopplad till nätet för att se men måste fråga er. Har ni hört något om kollisioner med Vista64 VS Kaspersy/F-Secure med grön skärm som resultat?

Ringde F-Secure och de hade inte hört något liknande.

EDIT:

Utan F-Secure så blir det svart skärm efter ett tag! Tjena moss alltså.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Nej, har inte Kaspersky installerat, det har något att göra med Vista + Nvidia drivrutiner med gt7950 kortet