Permalänk
Inaktiv

Filserverdator för hemmabruk?

Vore skoj om någon skulle kunna plocka ihop en stabil filserverdator som klarar av att stå på dygnet runt (skall vara tystgående) och ladda ner samt dela ut stora word-dokument och powerpointpresentationer osv

Kriterier
* Stor lagringskapacitet (runt 500-1000gig?)
* Utbyggbar för t ex fler hårddiskar i framtiden
* Stabil (klara av att stå på väldigt länge och ofta)
* Tystgående så man kan sova i samma rum!
* Kostnaden skall vara så låg som möjligt, tänk på att grafikkort osv inte behöver ha spelprestanda!

OBS! Plocka inte med datorskärm, högtalare, mus och tangentbord i paketet...

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Kör någon GNU/Linux distro med LAMP (inte nödvändigt), FTP, SAMBA och SSH så kan du stoppa in den i garderoben (och inget X om du inte använde någon DE som använder lite system resurser.)
(tystare går att så med annat näragg och en pasiv kylare till cpu:n.)
3 000 kr
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=526792...

skall du köra Windows Server behöver du mer kräm och där med blir den dyrare.

Lycka till!

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

Re: Filserverdator för hemmabruk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_gurka
Vore skoj om någon skulle kunna plocka ihop en stabil filserverdator som klarar av att stå på dygnet runt (skall vara tystgående) och ladda ner samt dela ut stora word-dokument och powerpointpresentationer osv

Kriterier
* Stor lagringskapacitet (runt 500-1000gig?)
* Utbyggbar för t ex fler hårddiskar i framtiden
* Stabil (klara av att stå på väldigt länge och ofta)
* Tystgående så man kan sova i samma rum!
* Kostnaden skall vara så låg som möjligt, tänk på att grafikkort osv inte behöver ha spelprestanda!

OBS! Plocka inte med datorskärm, högtalare, mus och tangentbord i paketet...

Tack för hjälpen!

Som ren filserver behövs det inte så mycket cpu kraft igentligen, speciellt inte om du har ett bra avlastande nätverkskort.
Billigaste C2D modellen räcker och blir över, med ett bra moderkort till det(inte något budget skräp för att du ska få stabilitet) och minne som är kvalitet så blir det billigt och bra.
För att ha många diskar finns det bara vissa chassin som fungerar, cooler master stacker är bra men kan vara svår att få tyst på speciellt med många diskar.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Inaktiv

1) Kan man få några tips på bra och stabila moderkort?

2) Det finns ju nätverkskort som har typ "dedikerade processorer" just för att avlasta CPUn i datorn, finns det några BRA trådlösa nätverkskort som ni kan tipsa om?

3) Igentligen är det mest fläktljud som jag kommer att störa mig på om jag sover i samma rum, sen finns det ju tysta hårddiskar och man kan även köpa till diverse hållare och liknande som tydligen skall tysta ner hårddiskvibrationer osv ganska bra

När det gäller operativsystem så kommer jag trots allt köra Windows XP eftersom jag även kommer använda dator för hemmabruk (förutom spelandet) dvs lyssna på musik, surfa, skriva i office, fildela etc.

Permalänk
Medlem

1. fråga inte mig, jag trodde inte att servrar var så krävande att de skulle behöva bra mobos
2. killer nic, (det ända jag känner till) "lite" OverKill
3. passiv kylning + en lågvarvs fläkt som blåser lite.

och OS: inte att rekommendera, ta mitt förslag, ubuntu är då bra. är mycket lättare än Windows IMHO.

annars kan man se om man kan få tag i en gammal p2:a eller p3:a och ett kontroll kort för sata.

sedan använda LVM så kan man med lägga till nya diskar lite hur som hälst (lite konfning behövs.)

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som en Pentium E2140 (byggdpå core 2 duo) passar bra.
Något mATX moderkort av nyare kretsuppsättning så får du grafik. Trådlösa nätverkskort är mer ovanligt inbyggt så du får köpa instickskort för det.
killer nic är vad jag vet bara trådbundet och ren smörja. Visst, eget OS men det är överdrivet.

Ska man sitta och arbeta vid datorn känns dual core skönt för "flytet". Hade det bara varit en helt headless filserver hade jag nog sparat ner och kört något single core (t.ex. det gego tipsade om, eller celeron byggd på core 2).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG