Permalänk

Nytt ljudkort, tips

Halloj. Som topic lyder.

Jag är ute efter ett nytt 5.1 ljudkort som är bra till ett hyggligt pris (upp till en 600-700).
Just nu har jag endast mitt integrerad i systemet under.
Eller räcker det kanske med att skaffa ett gammalt sb 5.1 live kort lr liknande?

Alla tips om fina o prisvärda ljudkort uppskattas!

Permalänk
Hedersmedlem

Om man vill slippa Creative-helvetet så är nog detta det bästa i det prisläget:
http://www.netshop.se/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=5117...
Observera att det är exakt samma kort som Auzentech X-plosion.
http://www.dustinhome.se/pd_5010095675.aspx

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Något SB Live! eller Audigy (av någon sort) tycker jag inte du ska skaffa iaf. Tycker inte de låter något vidare och om inte ditt moderkort är uråldrigt är det inte omöjligt att ditt integrerade låter bättre...

Sedan beror det ju på om du vill ha stöd för massa hårdvaruacceleration som EAX och sånt (om du spelar alltså).

Jag har ett M-Audio Revolution 7.1 i min "mediadator", men använder bara det för stereo. Det låter hästlängder bättre än allt från Creative fram till och med Audigy. Om Creative skärpt till sig vad gäller ljudkvalitet iom X-Fi vet jag inte. Det har inte blivit att jag lyssnat på något sådant ännu, men jag har hört att de ska vara bättre... Däremot ska väl drivrutinerna fortfarande inte vara nån höjdare...
M-Audio-kortet finns i en 5.1-variant åxå, som är lite billigare och kostar runt 700kr, tror jag...
Nackdelen med M-Audio-korten är ju dock att de inte har mycket till stöd för hårdvaruacceleration i spel och sånt.
X-Fi ska väl finnas i ett par versionr för 400-500kr med stöd för 5.1, torr jag...

Permalänk

Jodå det är klart det blir en del spelande också...
Lägger heldre ner ett par kr och får ett hyggligt ljudkort än något crap ;), Vill ju ha bättre än min integrerade krets på asus a8n-sli-dlx kortet.

Kortet som videfix hänvisade till verkar inte helt fel så om ingen annan har någon kommentar får det bli ett sådant.

Permalänk
Medlem

X-fi prelude ska ju vara ett ritkigt bra kort. Dock kostar det ju därefter. Annars kan jag rekomendera det som videfix skrev. Har själv ett xplosion och det fungerar perfekt. Jag har inte saknat creatives EAX

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Tjalve: Det kortet stödjer väl iaf EAX 2.0?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Tjalve: Det kortet stödjer väl iaf EAX 2.0?

Ja det är sant. Det gör det.

Obs. En polare till mig testade Auzentech prelude med analoga utgångar tills itt 7.1 system och HD ljdud (från HD-DVD) och enligt honom så är det som natt och dag jämfört med hans gammla ljudkort som var nån creative historia

har inte lyssnat själv, så jag vet ej.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

Dumbo, Auzentech X-plosion stödjer EAX 2.0 och antagligen gör även X-Fi prelude kortet det.

Permalänk
Medlem

Prelude stöder senaste EAX-version, det använder ju xfi-processorn.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************